به گزارش «تابناک»؛ «همه می دانند که بهترین زمان اکران، نوروز است ولی وقتی سینمادار آمار فروش خود را مقابل من می گذارد و می گوید که بدترین دوران خود را سپری کرده و ضرر داشته است، ما هم برای احترام به مخاطب و «صلاحدید»ها در مجموع تصمیم گرفتیم که فیلم در این زمان اکران شود؛ یعنی از ما خواستند اکران کنیم و ما هم پذیرفتیم.» این سخنان پروین حسینی تهیه کننده سینماست که اکران فیلمش در ترافیک اکران، منجر به نقدهایی شده بود.
فیلمسوزی تعبیری است که این روزها به شدت رایج شده و به وضعیت اکران بازمیگردد. «تابناک» پیش از این در گزارشی به این مفهوم پرداخت. فیلم سوزی به دورهای گفته میشود که اکران همزمان چند پرفروش، باعث توزیع مخاطبان میان این چند فیلم و عدم رسیدن هر یک از این فیلمها به سقف مورد انتظار فروش برای هر فیلم است. به تعبیر سادهتر وقتی چند فیلم دارای کستینگ و بازیگرهمزمان اکران میشود، مخاطب ایرانی که معمولاً حضور محدودی دارد، در هر بار مراجعه، باید یکی از چند فیلم را انتخاب کند و قید تماشای سایر فیلمها را بزند.
با توجه به اینکه فاصله آمار متوسط مراجعه تماشاگران ایرانی به سینما هفتگی نیست و متوسط استفاده از سینما در ایران بسیار پایین است، تماشاگر عملاً چند فیلم باکیفیت دیگری که همزمان اکران شده را روی پرده نمیبینید و بدین ترتیب فیلمهای دارای ظرفیت فروش، با افت فروش مواجه میشوند که به این اتفاق فیلم سوزی گفته میشود.
به همین دلیل معمولا در هر فصل اکران، حداکثر دو فیلم دارای ظرفیت فروش اکران میشود و فیلمهای متوسط نیز در کنار این دو فیلم قرار میگیرند، تا اگر تماشاگر نتوانست بلیت دو فیلم اول را تهیه کند، یکی از انتخابهای متوسط را پیش رو داشته باشد و عملاً فیلم سوزی رخ ندهد. این مدل مهندسی اکران در سینمای ایران بسیار پرسابقه است و اینکه یکباره در فصل پاییز شاهد تغییر رویه هستیم، بسیار تأمل برانگیز است.
این رویه اعتراض شماری از سینماگران را در پی داشته اما بعید به نظر میرسد شاهد توقفش باشیم. به نظر میرسد قرار است فروش سینمای ایران در سال ۱۳۹۶ ولو به قیمت فیلم سوزی از سال ۱۳۹۵ بیشتر شود و ظاهراً اشتباهات رخ داده در مهندسی اکران در نیمه نخست سال که منتهی به ریزش و افت فروش سینمای ایران شد، با اشتباهات بزرگ تر و از دست رفتن سرمایه سینماگران در نیمه دوم سال پوشش داده شود.
اینها عمدتاً تحلیل بود، تا اینکه با افشاگری مهدی صباغزاده تهیهکننده فیلم سینمایی «ایتالیا ایتالیا» تبدیل به خبر شد. صباغ زاده در رابطه به پشت صحنه اکران و اینکه مدیران چگونه به دنبال فیلم سوزی برای افزایش آمار فروش هستند، گفت: «الان میگویند هر فیلمی توانست با ۱۰ سینما قرارداد اکران ببندد بیاید و در گروه آزاد اکران بگیرد. جالب است سراغ هر سالن سینمایی هم که میرویم، میگویند چند قرارداد اکران داریم. برای فیلم «هاری» آقای انصاری چند ماه است تلاش کردهایم که به اکران برسد و نشده است.»
صباغ زاده درباره آنچه برخی مافیای اکران میخوانند نیز با رد این ماجرا، به اکران آینه بغل که فعلاً منتفی شده، کنایه زده و تأکید کرد: «چیزی به اسم مافیا نداریم، اما اینکه فیلمی را که تازه ساخته شده میخواهند سریع اکران کنند، یک بیعدالتی کامل نسبت به فیلمهایی است که مدتها منتظر نوبت اکران بودند. مسئولیت به وجود آمدن این بیعدالتی هم شورای صنفی نمایش است. نگاه کنید در شش ماهه دوم امسال، ۴۲ فیلم تقاضای اکران در گروه آزاد را دادهاند، در حالی که در نیمه نخست هیچ خبری نبود و بعضی از فیلمها با خیال راحت به فروشهای میلیاردی رسیدند.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- درباره اهمیت خواندن فیلمنامه اشغال بیضایی پس از جنگ ۱۲ روزه /بیگانه آزادی نمی آورد
- بهرام بیضایی درگذشت
- «موبهمو»؛ خط به خط، نفس به نفس، چهره به چهره
- در بیست و چهارمین دوره جشنواره؛ ۱۴ اثر از سینماگران ایرانی در داکا نمایش داده میشود
- از ۱۰ دیماه؛ «مرد خاموش» به سینماها میآید
- «بامداد خمار»؛ در منزلت فرودستی
- در ستایش سینمای بیچیز؛ همه چیز داشتن در عین بی چیزی
- آیین پایانی یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی / گزارش تصویری
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد





