«بر سر دو راهی» سریالی است به کارگردانی بهرنگ توقیفی و نویسندگی حامد عنقا که قرار است نوروز ۹۸ روانه آنتن شبکه دو سیما شود، به همین مناسبت روزی را پشت صحنه این سریال گذراندیم و از کم و کیف آن با خبر شدیم.
به گزارش سینماسینما، ظهر یک روز نه چندان سرد زمستانی، خانهای قدیمی حوالی سه راه امین حضور تهران. خانهای آشنا که این شبها در سریال «گرگ و میش» داستانهای خانواده وحدت در آن روایت میشود. حیاطی بزرگ، حوضی آبی رنگ و گلدانهای شمعدانی دور آن، باغچهای کوچک با درختهای پرتقال، خانهای دو طبقه با چارچوب پنجرههای کرم رنگ و بازیگرانی که فیلمنامه به دست از این سو به آن سوی حیاط میروند. لوکیشن سریالی که قرار است برگ برنده شبکه دو در غیاب «کلاه قرمزی» معروف در تعطیلات نوروز باشد. «بر سر دوراهی» به کارگردانی بهرنگ توفیقی و تهیهکنندگی و نویسندگی حامد عنقا.
گروه مشغول آمادهسازی نور اتاق کوچک گوشه حیاط هستند. نور که آماده میشود صدایی از داخل اتاق میگوید: همه حاضر هستید؟ و صدایی بیرون اتاق که میگوید: سکوت لطفا! و بعد: صدا؛ دوربین؛ حرکت!
مهراوه شریفینیا و حمید گودرزی روبهروی هم قرار گرفتهاند و با اشاره کارگردان ضبط این پلان شروع میشود. دقیقهای بعد: کات و جابجایی نور و بازیگر و ضبط پلانی دیگر.
گروهی که به نظر خستگی ندارند و با خوش و بش و به سرعت مشغول فیلمبرداری و ضبط برای رساندن سریال به ایام نوروز هستند. پاسخ مشترک بازیگران و کارگردان به سوال درباره تم سریال، این است: «یک ملودرام عاشقانه و بدون حاشیه»
حمید گودرزی و بازی در یک نقش عاشقانه پرفراز و فرود
حمید گودرزی با گریمی کتکخورده و سر و صورتی زخمی بعد از ضبط سکانس با لبخند از اتاق بیرون میآید. او که به نظر میرسد این بار نقش حامد معروف تمام سریالهای نوشته حامد عنقا را بازی میکند در اتاقی از همان خانه قدیمی به سوالاتمان پاسخ میدهد. اتاقی که در بخشی از آن چند چرخ خیاطی قرار دادهاند و یک رگال پر از لباس عروس در گوشه دیگری از آن قرار دارد و نشان میدهد که احتمالا یکی از کاراکترهای فیلم از خیاطی در همین اتاق کوچک نان در میآورد.
حمید گودرزی که در سالهای نه چندان دور گزینه اول کارگردانهای سینما برای ایفای نقش جوان عاشق پیشه فیلمهایشان بود در پاسخ به این سوال که با این سر و وضعی که میبینیم به نظر میرسد این از همان نقشهای قهرمانطوری است که دوست دارید، میگوید: «بله؛ یک نقش عاشقانه و پر فرازو فرود. توضیحی در مورد نقش نمیدهم، باید آن را ببینید.»

گودرزی که در یکی دو سال گذشته بازگشت پرفروغی به تلویزیون داشته و از اجرا تا بازیگری در شبکههای مختلف حضور داشته، درباره همکاری با بهرنگ توفیقی میگوید: «من تا به حال با بهرنگ همکاری نداشتم و الان این همکاری برایم بسیار عالی است. او یکی از بی دردسرترین کارگردانهایی است که تا به حال با آنها کار کردم. هم کار خود را بلد است و هم سرعت بالایی دارد؛ از سوی دیگر اخلاق خوبی هم دارد و همه این ویژگیها با هم باعث شده که همکاری با او بسیار لذتبخش باشد.»
گودرزی درباره «بر سر دوراهی» نظر جالبی دارد. پیش بینی او موفقیت سریال نوروزی شبکه دوم است و میگوید: «به نظرم مانند سریال قبلی این تیم، این سریال هم میگیرد. به این دلیل که مشکلات جامعه را نشان میدهد، موضوع دلار و بحثهای مربوط به آن بخشی از این سریال را شکل میدهد. بنابراین فکر میکنم چون موضوع روز است، برای مخاطب هم جذابیت دارد.»
چهرهآزاد: هر کاری براری مردم انجام دهیم جذاب است
دوباره به حیاط بر میگردیم. گروه مشغول کشیدن پارچهای سفید برای تنظیم نور جلوی اتاقی است که چند دقیقه پیش در آن فیلمبرداری انجام میشد و حالا قرار است سکانس بعدی را در آن ضبط کنند. مسئول لباس مهراوه شریفینیا را صدا میکند و از او میخواهد برای تعویض لباس به اتاق لباس برود. کنار حوض آبی حیاط منتظر ضبط سکانس بعدی میمانیم که افسانه چهرهآزاد را میبینیم.
او هم یکی دیگر از بازیگران پرشمار این سریال است که امروز و در این لوکیشن حضور دارد. با گریم و لباسی که گویا نشان از ثروتمند بودن کاراکترش دارد در یکی از اتاقهای طبقه دوم خانه قدیمی به سوالاتمان پاسخ میدهد. اتاقی که در آن تخت خوابی قرار دارد و تمام وسایلش قدیمی هستند. چهرهآزاد درباره همکاریاش با حامد عنقا میگوید: « قلم حامد عنقا را دوست دارم و یکی، دو کاری که از ایشان دیدم بهعنوان نویسنده دوست داشتم. یکی از پیشرفتهایی که در سریال وجود دارد خردهداستانهایی است که ایشان در فیلمنامه آوردهاند و کمک میکند که قصه جلو برود. تفکری پشت نوشتههای ایشان است که قابل لمس است.»

او که با لباسی سراسر مشکی روبه رویمان نشسته است با لبخند از همکاری با بهرنگ توفیقی هم میگوید: «کارهای آقای توفیقی را دیدم و در گذشته با ایشان همکاریهایی داشتم ولی در سریالهای جدیدشان امکان این همکاری برایم پیش نیامد. اصولا روند کار ایشان را دوست دارم و به نظرم از کارگردانهایی هستند که وقتی یک سریال را شروع میکنند، میدانند که چه چیزی از آن میخواهند. نسبت به فضاها، موقعیتها و دکوپاژشان احساس خوبی دارم.»
چهرهآزاد هم مانند حمید گودرزی پیشبینیاش استقبال مخاطبان از این سریال است. او در پاسخ به سوالمان درباره اینکه آیا از اینکه در سریالی ویژه نوروز حضور دارد خوشحال است، میگوید: «برای مردم هر کاری انجام دهیم خوب است، چه نوروز باشد و چه غیرنوروز. ولی موقعیت خانوادهها در نوروز کمی متفاوت است. بیشتر در کنار هم هستند و دیدن سریال یا فیلم میتواند تبادل نظرهای زیادی برایشان داشته باشد و از این جهت خیلی زمان خوبی است. من در جایی دیگر هم گفتم، چه از لحاظ خانوادگی و چه اجتماعی اگر نویسندگان، تولیدکنندگان و تهیهکنندهها بتوانند متنهای درستی داشته باشند که تفکری پشت آن باشد، مطمئنا در نوروز میتواند جایگاه خوبی بین مردم پیدا کند. مردم هم به خاطر اینکه منتظر دیدن یک سریال یا فیلم هستند، به لحاظ فرهنگسازی تاثیرگذار است. من بازیگر هم رسالتم غیر از این نیست و خیلی خوشحال میشوم که شرایطی در فیلم یا سریال شکل بگیرد تا بتوانیم در این تاثیرگذاری سهیم باشیم.»
بهرنگ توفیقی: کمدی نیست اما تلخ هم نیست!
از پلههای خانه قدیمی پایین میآییم تا دوباره به حیاط برگردیم. جایی که قرار است بعد از ضبط یک سکانس و پیش از تایم ناهار گروه، با بهرنگ توفیقی درباره کار جدیدش حرف بزنیم. او «بر سر دوراهی» را اینگونه توصیف میکند: «خیلی پروژه عجیب و غریبی نیست، یک قصه تلویزیونی است که نزدیک به یک ماه است در حال فیلمبرداری آن برای نوروز هستیم. اما اینکه سریال در سکوت ساخته شده دلیل خاصی نداشت، چون مدیریت کلی پروژه را آقای عنقا به عهده میگیرند، خیالم راحت است که سرانجام کار خوب از آب در میآید.»

«بر سر دوراهی» اما سومین همکاری حامد عنقا و بهرنگ توفیقی است. زوجی که مدتی است بیشتر با هم کار میکنند و توفیقی در کارگردانی از نظرات عنقا و حامد عنقا در امور مربوط به تهیهکنندگی از مشورت توفیقی استفاده میکند. حامد عنقا اما امروز در لوکیشن حضور ندارد و ساعتی پیش از حضور ما برای تدوین سریال بیرون رفته است.
کارگردان سریال اما درباره این همکاری میگوید: «من اساسا شروع سریالسازی را برای خودم با سریال «انقلاب زیبا» میبینم به لحاظ شکل روایت قصه و فرم کارگردانی احساس میکنم که از «انقلاب زیبا» کار سریالسازی را بهطور جدی شروع کردم که تجربه اولم با آقای عنقا بهعنوان نویسنده بود و این تجربه سوم من با ایشان است که مطمئنا تجربه خوبی هم خواهد بود.»
میپرسیم: «قرار است مثل سریال «پدر» یک سریال جنجالی دیگر ببینیم؟» با خنده میگوید: «من برای این سریالسازی را دوست دارم که شاخصه اصلیاش مخاطب گستردهای است که تلویزیون دارد و فکر میکنم ذات هنر تشنه دیده شدن است. برای خودم خیلی جذاب است که مخاطب گسترده داشته باشم تا بخواهم یک کاری را بسازم که دیده نشود. در درجه اول دلم میخواهد که کار دیده شود بنابراین یکسری فاکتورها را باید رعایت کرد و ببینیم که مردم به چه نوع قصهای تمایل دارند و در آن زمینه کار را پیش ببریم و سعی میکنیم در کارها این اتفاق بیفتد و خوشبختانه معمولا کارهایمان دیده میشود.»

صحبت هایمان با کارگردان «بر سر دوراهی» سریال ویژه نوروز شبکه دو را با این پرسش تمام میکنیم؛ نوروز است و مردم حال خوش میخواهند اما از لوکیشن و لباس و گریم بازیگرهایتان به نظر نمیرسد فضای سریالتان خیلی شاد باشد. آیا قرار است با سریالی غمگین در ایام نوروز روبه رو باشیم؟ بهرنگ توفیقی در پاسخ می گوید: «فضای کارمان کمدی نیست اما به اندازه کارهای قبلی تلخ نیست، فکر میکنم بیشتر بار عاطفی و عاشقانه قصه بیشتر است تا تلخی آن.»
و اما پایان!
باد شدیدی پارچه سفیدی که جلوی اتاق محل فیلمبرداری کشیدهاند را تکان میدهد. از طرف دیگر صدای گربهای میآید که میخواهد از روی دیوار حیاط به روی سقف اتاق بپرد. چند خانه آن طرفتر هم کارگران مشغول کار و تبدیل خانه قدیمی به یک برج هستند. اتفاقات و صداهایی که هر کدام میتوانند مخل کار گروهی باشند که به شدت مشغول کار هستند تا سریال را به عید برسانند.
سریالی که فیلمبرداریاش یک ماهی است که شروع شده و احتمالا در روزهای عید هم ادامه داشته باشد. نگاه دیگری به حیاط خانه قدیمی میاندازیم و از در سبزرنگ آن بیرون میزنیم و در کوچه پس کوچههای امین حضور به دنبال آخرین نشانههای تهران قدیم میگردیم. نشانههایی که لوکیشن سریال «بر سر دوراهی» یکی از آنها است. خانهای قدیمی که بودن در آن حس خوبی بهمان داده است.
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به سریال «شغال»/ سرگذشت زنی که نمیخواهد دوبار بمیرد
- سریالهای جدید پیمان معادی، آیدا پناهنده و حامد عنقا در راه است
- «شغال»؛ دری به سوی فرهنگسازی
- شبنم مقدمی اولین بازیگر زن «شغال» شد
- شهاب حسینی، امیر آقایی و لادن مستوفی در «گناه فرشته»
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای دو فیلمنامه
- حامد عنقا: توفیق «مهمونی» طهماسب حسرت دارد نه نگرانی
- بهرنگ توفیقی «بیهمگان» را به نیمه رساند
- سادهانگاری؛ فصل مشترک مجموعههای تلویزیونی
- علیرضا نجفزاده: سریال بوتیمار برای نوروز ۱۴۰۰ ساخته میشود
- آقازادهها و حافظه جمعی/ نگاهی به سریال «آقازاده»
- این چه نوع اطلاع رسانی است؟
- یکی به نعل، یکی به میخ/ نگاهی به سریال «آقازاده»
- «خانه عزیز» سریال نوروزی شبکه دو شد
- ادامه تصویربرداری سریال «افرا»/ فریبا متخصص به جمع بازیگران این سریال پیوست
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





