به گزارش سینماسینما، کیومرث پوراحمد شامگاه سهشنبه در چهل و سومین نشست چای و داستان که با حضور صاحبنظران و علاقمندان به سینما در مدرسه اسلامی هنر قم برگزار شد، گفت: نادر ابراهیمی با تدریس سینما در سال ۵۸ در قم اولین کسی بود که فهمید میتوان روی طلاب و هنرجویان مذهبی وقت گذاشت و به نتیجه رسید.
وی با تأکید بر اینکه نادر ابراهیمی پدر معنوی اوست، ادامه داد: اتفاقهای خوب سینما برداشت و اقتباسهای خوب از آثار ادبی بوده است.
کارگردان سریال قصههای مجید با اشاره به اینکه ۸۵ درصد فیلمهای برگزیده جشنوارههای معتبر بینالمللی اقتباس از آثار ادبی برجسته بوده است، گفت: خوشبختانه تنها کارگردانی هستم که بیشترین آثار سینماییام اقتباس از رمان و داستانهای برگزیده است.
پوراحمد با بیان اینکه نویسندگان آثار ادبی در شانس اقتباس سینمایی نقش مهمی دارند، گفت: متأسفانه تعصبهای بی جا، منیتهای بیمورد و دخالت در کار سینماگران سبب شده که اهالی هنر تمایلی به استفاده از آثار ادبی ایرانی در مدیوم سینمای نداشته باشند.
وی در ادامه به تمجید از خالق «قصههای مجید» پرداخت و افزود: هوشنگ مرادی کرمانی با وجود توانمندی و قدرت قلمی که دارد در اقتباس و تغییر و برداشت از آثار کم نظیرش سعه صدر و بزرگ منشی و افتادگی حال خاصی از خود نشان داد که نتیجهاش برجسته شدن آثارش شد.
ویژگیهای یک داستان سینمایی
این نویسنده و کارگردان سینمای ایران با بیان اینکه یک داستان خوب سینمایی از گرافیک و بن مایههای داستانی خوبی باید برخوردار باشد، گفت: داستانی که خوب باشد و بن مایه سینمایی داشته باشد بدون شک کارگردان را جذب خود میکند و با زبان بی زبانی داد میزند که مرا تبدیل به فیلم کن.
پوراحمد داستانهای مورد استقبال سینما را دارای تصویر و خلاقیت ارزیابی کرد و گفت: نویسندگان باید در شکلگیری و تکامل آثار خود از بازنویسی و ویرایش مداوم کوتاه نیایند.
وی با تأکید بر اینکه نویسندگان داستان و رمان باید از غرور و تعصبهای بیمورد دست بردارند، گفت: نویسندگان بدانند که یک کارگردان سینما باید یک آثار سینمایی را مال خود کند تا بتواند آن را خوب و کامل بسازد.
کارگردان فیلم «خواهران غریب» از علاقه خود به سینمای کلاسیک خبر داد و گفت: متأسفانه فیلمنامه نویسی در ایران جایگاهی ندارد و شاید در کل کشور ۵ نفر نباشند که شغل اول آنها نوشتن باشد.
دفاع از آثار ادبی جوانان
وی از بی ارزشی بهرهمندی از حق کپی رایت در کشور گلایه کرد و گفت: در کشورهای پیشرفته بهرهمندی بازماندگان از مزایای نوشتن تا ۱۰۰ سال امکانپذیر است.
پوراحمد با اشاره به اینکه فرصت عرضه توانمندیها و تداوم فعالیتهای سینمایی را ندارد، گفت: برخی از تهیهکنندگان نابلد و دلال مسلک، مافیا و زد و بندهای موجود در سینما و سستی مؤسسات وابسته به دولت سبب شده که جایی برای عرضه اندام نداشته باشم.
کارگردان فیلم سینمایی اتوبوس شب از بیتوجهی به سینمای دفاع مقدس گلایه کرد و گفت: الآن تهیه کنندگان روی فیلمهایی سرمایهگذاری میکنند که برگشت مالی داشته باشند در حالی که بهترین فیلم دفاع مقدس هم درآمدزا نیست.
این پیشکسوت سینمای ایران در ادامه با انتقاد از کسانی که به نویسندگان جوان بها نمیدهند، گفت: این تصور اشتباه است که نویسندگان جوان کم سواد و کم ارزشتر از نویسندگان پیشرو هستند بسیاری از داستانهای آنها به درد اقتباس سینمایی میخورد.
منبع : خبرگزاری مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
- اختتامیه نخستین جایزه داستان کوتاه گارنت؛ هوشنگ مرادی کرمانی: آرزو داشتم چخوف شوم
- مراسم بزرگداشت کیومرث پوراحمد در خانه سینما
- پیام کانون کارگردانان به مناسبت اولین سالگرد درگذشت کیومرث پور احمد
- معرفی داوران جایزه بینالمللی داستان کوتاه گارنت/فراخوان تمدید شد
- اکران آنلاین آخرین ساخته کیومرث پوراحمد
- هنرنمایی پس از مرگ!
- تماشای اعجاز نمای پایانی/ نگاهی به فیلم «منگلهورن»
- ناگفتههایی از مرگ ناباورانه کیومرث پوراحمد/ داریوش فرهنگ چه گفت؟
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با کیانوش عیاری/ اگر این سینما فروش داشته باشد غیرطبیعی است
- ۱۰ اردیبهشت برگزار میشود؛ بزرگداشت کیومرث پوراحمد در خانه سینما
- اصغر فرهادی: مشابه «کیومرث پوراحمد» نخواهیم داشت
- بزرگداشت کیومرث پوراحمد در خانه هنرمندان ایران برگزار میشود
- ساختن جهان شخصی/ یاد و خاطرهای از کیومرث پوراحمد
- ما همه مون خسته ایم/یادداشتی از احسان بیگلری درباره کیومرث پوراحمد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- اکران مردمی فیلم زودپز / گزارش تصویری
آخرین ها
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد
- عرضه یک فیلم کوتاه با بازی هوتن شکیبا در شبکه نمایش خانگی
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- راهیابی «بی سر و صدا» به جشنواره ویتنامی
- فیلم کوتاه «برادر» واجد شرایط اسکار شد