به گزارش سینماسینما، کیومرث پوراحمد شامگاه سهشنبه در چهل و سومین نشست چای و داستان که با حضور صاحبنظران و علاقمندان به سینما در مدرسه اسلامی هنر قم برگزار شد، گفت: نادر ابراهیمی با تدریس سینما در سال ۵۸ در قم اولین کسی بود که فهمید میتوان روی طلاب و هنرجویان مذهبی وقت گذاشت و به نتیجه رسید.
وی با تأکید بر اینکه نادر ابراهیمی پدر معنوی اوست، ادامه داد: اتفاقهای خوب سینما برداشت و اقتباسهای خوب از آثار ادبی بوده است.
کارگردان سریال قصههای مجید با اشاره به اینکه ۸۵ درصد فیلمهای برگزیده جشنوارههای معتبر بینالمللی اقتباس از آثار ادبی برجسته بوده است، گفت: خوشبختانه تنها کارگردانی هستم که بیشترین آثار سینماییام اقتباس از رمان و داستانهای برگزیده است.
پوراحمد با بیان اینکه نویسندگان آثار ادبی در شانس اقتباس سینمایی نقش مهمی دارند، گفت: متأسفانه تعصبهای بی جا، منیتهای بیمورد و دخالت در کار سینماگران سبب شده که اهالی هنر تمایلی به استفاده از آثار ادبی ایرانی در مدیوم سینمای نداشته باشند.
وی در ادامه به تمجید از خالق «قصههای مجید» پرداخت و افزود: هوشنگ مرادی کرمانی با وجود توانمندی و قدرت قلمی که دارد در اقتباس و تغییر و برداشت از آثار کم نظیرش سعه صدر و بزرگ منشی و افتادگی حال خاصی از خود نشان داد که نتیجهاش برجسته شدن آثارش شد.
ویژگیهای یک داستان سینمایی
این نویسنده و کارگردان سینمای ایران با بیان اینکه یک داستان خوب سینمایی از گرافیک و بن مایههای داستانی خوبی باید برخوردار باشد، گفت: داستانی که خوب باشد و بن مایه سینمایی داشته باشد بدون شک کارگردان را جذب خود میکند و با زبان بی زبانی داد میزند که مرا تبدیل به فیلم کن.
پوراحمد داستانهای مورد استقبال سینما را دارای تصویر و خلاقیت ارزیابی کرد و گفت: نویسندگان باید در شکلگیری و تکامل آثار خود از بازنویسی و ویرایش مداوم کوتاه نیایند.
وی با تأکید بر اینکه نویسندگان داستان و رمان باید از غرور و تعصبهای بیمورد دست بردارند، گفت: نویسندگان بدانند که یک کارگردان سینما باید یک آثار سینمایی را مال خود کند تا بتواند آن را خوب و کامل بسازد.
کارگردان فیلم «خواهران غریب» از علاقه خود به سینمای کلاسیک خبر داد و گفت: متأسفانه فیلمنامه نویسی در ایران جایگاهی ندارد و شاید در کل کشور ۵ نفر نباشند که شغل اول آنها نوشتن باشد.
دفاع از آثار ادبی جوانان
وی از بی ارزشی بهرهمندی از حق کپی رایت در کشور گلایه کرد و گفت: در کشورهای پیشرفته بهرهمندی بازماندگان از مزایای نوشتن تا ۱۰۰ سال امکانپذیر است.
پوراحمد با اشاره به اینکه فرصت عرضه توانمندیها و تداوم فعالیتهای سینمایی را ندارد، گفت: برخی از تهیهکنندگان نابلد و دلال مسلک، مافیا و زد و بندهای موجود در سینما و سستی مؤسسات وابسته به دولت سبب شده که جایی برای عرضه اندام نداشته باشم.
کارگردان فیلم سینمایی اتوبوس شب از بیتوجهی به سینمای دفاع مقدس گلایه کرد و گفت: الآن تهیه کنندگان روی فیلمهایی سرمایهگذاری میکنند که برگشت مالی داشته باشند در حالی که بهترین فیلم دفاع مقدس هم درآمدزا نیست.
این پیشکسوت سینمای ایران در ادامه با انتقاد از کسانی که به نویسندگان جوان بها نمیدهند، گفت: این تصور اشتباه است که نویسندگان جوان کم سواد و کم ارزشتر از نویسندگان پیشرو هستند بسیاری از داستانهای آنها به درد اقتباس سینمایی میخورد.
منبع : خبرگزاری مهر

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
- اختتامیه نخستین جایزه داستان کوتاه گارنت؛ هوشنگ مرادی کرمانی: آرزو داشتم چخوف شوم
- مراسم بزرگداشت کیومرث پوراحمد در خانه سینما
- پیام کانون کارگردانان به مناسبت اولین سالگرد درگذشت کیومرث پور احمد
- معرفی داوران جایزه بینالمللی داستان کوتاه گارنت/فراخوان تمدید شد
- اکران آنلاین آخرین ساخته کیومرث پوراحمد
- هنرنمایی پس از مرگ!
- تماشای اعجاز نمای پایانی/ نگاهی به فیلم «منگلهورن»
- ناگفتههایی از مرگ ناباورانه کیومرث پوراحمد/ داریوش فرهنگ چه گفت؟
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با کیانوش عیاری/ اگر این سینما فروش داشته باشد غیرطبیعی است
- ۱۰ اردیبهشت برگزار میشود؛ بزرگداشت کیومرث پوراحمد در خانه سینما
- اصغر فرهادی: مشابه «کیومرث پوراحمد» نخواهیم داشت
- بزرگداشت کیومرث پوراحمد در خانه هنرمندان ایران برگزار میشود
- ساختن جهان شخصی/ یاد و خاطرهای از کیومرث پوراحمد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور