اعلام رقمهای حمایتی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از تولیدات سینمایی یک دهه اخیر به همراه آنچه بنیاد سینمایی فارابی حمایت کرده نشان میدهد بخش اعظمی از فیلمهای سینمایی ایران در این سالها نه تنها با بودجه دولت ساخته شدهاند بلکه برخی از آنها چنان کیفیت ضعیفی دارند که شاید مفت و مجانی هم نتوان آنها را برای نمایش به جایی مثل تلویزیون قالب کرد!
به گزارش سینماسینما، در فهرست منتشر شده از سوی مرکز گسترش رقمهای مختلفی به فیلمسازان متعددی از محسن امیریوسفی و رضا کاهانی گرفته تا مسعود دهنمکی دیده میشود که برای تولید پروژههای خود در دهه ۸۰ از این مجموعه پول گرفتهاند. در میان این اسامی، آثاری هستند که جزو فیلمهای خوب سینمای ایران به شمار میروند و حتی اگر مخاطب چندانی هم نداشتند اما به لحاظ کیفی اثری درخور بودند ولی نکته قابل توجه، برخی پروژههای ناتمام یا تمام شدهای است که پول زیادی از مرکز گرفته و تاکنون هیچ نتیجهای نداشتهاند.
در این فهرست فیلمهایی همچون «لاله» به کارگردانی اسدالله نیکنژاد با پرداخت بیش از ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان دیده میشود که از سال ۹۱ تابه حال هنوز به سرانجام نرسیده و بودجهای گزاف از بیتالمال خرج پروژهای شده که همچنان سر آن دعواست.
البته از «لاله» عجیبتر، باید به «شهابی از جنس نور» محمدرضا اسلاملو اشاره کرد که نه تنها دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بعلاوه ۳۰۰ هزار دلار دریافت کرده، بلکه طبق پیگیری ایسنا از مرکز گسترش، سازندگان این فیلم رقم دیگری هم از یک مرکز دیگر گرفتند تا فیلم را تدوین سریالی کنند ولی گویا تلویزیون هم حاضر به پخش آن نشده و به همین دلیل اصلا نمایش داده نشده تا یکی از پروژههای گران مرکز گسترش در آرشیو باقی بماند.
نکته قابل تامل درباره این فیلم این است که هیچ ارزیابی منفی هم از آن صورت نگرفته و در دوران پیشین مدیریت مرکز، فیلم را تحویل گرفته و با سازندگان اثر هم تسویه حساب کردهاند. در حالی که طبق بندهایی از قرادادهایی که در این مجموعه برای حمایت از آثار منعقد میشود، آمده است که در صورت پایین بودن کیفیت، قراداد فسخ میشود و بر همین اساس در دوران مدیریت محمد مهدی طباطبایینژاد، طبق پیگیریهای انجام شده، یکی دو فیلم در میانههای کار متوقف شده و مبلغ حمایتی هم پس گرفته شده است.
اگرچه فهرست منتشر شده، بدون فیلمهای مستند، فقط آثار سینمایی و انیمیشن را دربرگرفته و گفته میشود بنا به سوال و درخواستهایی که از سوی اهالی رسانه مطرح شده این رقمها رسانهای شده است، اما وقتی آن را در کنار فهرستی که پیش از این بنیاد سینمایی فارابی منتشر کرد قرار دهیم مشخص میشود که شاید بد نباشد ساز و کار قانونی و جدیتری را برای حمایت از تولیدات سینمایی بویژه آنهایی که کاملا ضرر میدهند درنظر گرفت تا شاید راهکاری برای جبران آنچه از بیتالمال خرج شده پیدا شود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان برگزیدگانش را شناخت
- وضعیت سینمای کودک مطلوب نیست/ تجلیل از شکوفنده، مسعودشاهی و عمو پورنگ در جشنواره فیلم کودک
- برای رقابت در اسکار ۲۰۲۶؛ «علت مرگ نامعلوم» نماینده ایران شد
- مدیر سابق سازمان اوج، مشاور بنیاد فارابی شد
- سرپرست معاونت فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ حامد جعفری دبیر سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان شد
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ حامد جعفری مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی شد
- نمایش سه فیلم ایرانی در جشنواره هندی
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- انتشار فراخوان سی و ششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمدرضا شریفینیا و آزیتا حاجیان در «معجزه پروین»
- ترکیب جدید هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی مشخص شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





