اعلام رقمهای حمایتی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از تولیدات سینمایی یک دهه اخیر به همراه آنچه بنیاد سینمایی فارابی حمایت کرده نشان میدهد بخش اعظمی از فیلمهای سینمایی ایران در این سالها نه تنها با بودجه دولت ساخته شدهاند بلکه برخی از آنها چنان کیفیت ضعیفی دارند که شاید مفت و مجانی هم نتوان آنها را برای نمایش به جایی مثل تلویزیون قالب کرد!
به گزارش سینماسینما، در فهرست منتشر شده از سوی مرکز گسترش رقمهای مختلفی به فیلمسازان متعددی از محسن امیریوسفی و رضا کاهانی گرفته تا مسعود دهنمکی دیده میشود که برای تولید پروژههای خود در دهه ۸۰ از این مجموعه پول گرفتهاند. در میان این اسامی، آثاری هستند که جزو فیلمهای خوب سینمای ایران به شمار میروند و حتی اگر مخاطب چندانی هم نداشتند اما به لحاظ کیفی اثری درخور بودند ولی نکته قابل توجه، برخی پروژههای ناتمام یا تمام شدهای است که پول زیادی از مرکز گرفته و تاکنون هیچ نتیجهای نداشتهاند.
در این فهرست فیلمهایی همچون «لاله» به کارگردانی اسدالله نیکنژاد با پرداخت بیش از ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان دیده میشود که از سال ۹۱ تابه حال هنوز به سرانجام نرسیده و بودجهای گزاف از بیتالمال خرج پروژهای شده که همچنان سر آن دعواست.
البته از «لاله» عجیبتر، باید به «شهابی از جنس نور» محمدرضا اسلاملو اشاره کرد که نه تنها دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بعلاوه ۳۰۰ هزار دلار دریافت کرده، بلکه طبق پیگیری ایسنا از مرکز گسترش، سازندگان این فیلم رقم دیگری هم از یک مرکز دیگر گرفتند تا فیلم را تدوین سریالی کنند ولی گویا تلویزیون هم حاضر به پخش آن نشده و به همین دلیل اصلا نمایش داده نشده تا یکی از پروژههای گران مرکز گسترش در آرشیو باقی بماند.
نکته قابل تامل درباره این فیلم این است که هیچ ارزیابی منفی هم از آن صورت نگرفته و در دوران پیشین مدیریت مرکز، فیلم را تحویل گرفته و با سازندگان اثر هم تسویه حساب کردهاند. در حالی که طبق بندهایی از قرادادهایی که در این مجموعه برای حمایت از آثار منعقد میشود، آمده است که در صورت پایین بودن کیفیت، قراداد فسخ میشود و بر همین اساس در دوران مدیریت محمد مهدی طباطبایینژاد، طبق پیگیریهای انجام شده، یکی دو فیلم در میانههای کار متوقف شده و مبلغ حمایتی هم پس گرفته شده است.
اگرچه فهرست منتشر شده، بدون فیلمهای مستند، فقط آثار سینمایی و انیمیشن را دربرگرفته و گفته میشود بنا به سوال و درخواستهایی که از سوی اهالی رسانه مطرح شده این رقمها رسانهای شده است، اما وقتی آن را در کنار فهرستی که پیش از این بنیاد سینمایی فارابی منتشر کرد قرار دهیم مشخص میشود که شاید بد نباشد ساز و کار قانونی و جدیتری را برای حمایت از تولیدات سینمایی بویژه آنهایی که کاملا ضرر میدهند درنظر گرفت تا شاید راهکاری برای جبران آنچه از بیتالمال خرج شده پیدا شود.
منبع: ایسنا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش سه فیلم ایرانی در جشنواره هندی
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- انتشار فراخوان سی و ششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمدرضا شریفینیا و آزیتا حاجیان در «معجزه پروین»
- ترکیب جدید هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی مشخص شد
- ثبت نام ۱۷ فیلم فارابی برای رقابت در جشنواره فجر
- اعلام اسامی فیلمهای ایرانی سه بخش جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان
- «نگهبان شب» رضا میرکریمی نماینده سینمای ایران در اسکار شد
- ۲۵ جایزه بینالمللی در کارنامه فیلم «درخت خاموش»
- افتتاح جشنواره بینالمللی فیلم کودک و نوجوان همزمان با روز جهانی کودک
- با حکم محمد خزاعی؛ مجید زینالعابدین دبیر جشنواره فیلم کودک و نوجوان شد
- با حکم محمد خزاعی؛ مجید زینالعابدین مدیرعامل جدید بنیاد سینمایی فارابی شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»