اعلام رقمهای حمایتی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از تولیدات سینمایی یک دهه اخیر به همراه آنچه بنیاد سینمایی فارابی حمایت کرده نشان میدهد بخش اعظمی از فیلمهای سینمایی ایران در این سالها نه تنها با بودجه دولت ساخته شدهاند بلکه برخی از آنها چنان کیفیت ضعیفی دارند که شاید مفت و مجانی هم نتوان آنها را برای نمایش به جایی مثل تلویزیون قالب کرد!
به گزارش سینماسینما، در فهرست منتشر شده از سوی مرکز گسترش رقمهای مختلفی به فیلمسازان متعددی از محسن امیریوسفی و رضا کاهانی گرفته تا مسعود دهنمکی دیده میشود که برای تولید پروژههای خود در دهه ۸۰ از این مجموعه پول گرفتهاند. در میان این اسامی، آثاری هستند که جزو فیلمهای خوب سینمای ایران به شمار میروند و حتی اگر مخاطب چندانی هم نداشتند اما به لحاظ کیفی اثری درخور بودند ولی نکته قابل توجه، برخی پروژههای ناتمام یا تمام شدهای است که پول زیادی از مرکز گرفته و تاکنون هیچ نتیجهای نداشتهاند.
در این فهرست فیلمهایی همچون «لاله» به کارگردانی اسدالله نیکنژاد با پرداخت بیش از ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان دیده میشود که از سال ۹۱ تابه حال هنوز به سرانجام نرسیده و بودجهای گزاف از بیتالمال خرج پروژهای شده که همچنان سر آن دعواست.
البته از «لاله» عجیبتر، باید به «شهابی از جنس نور» محمدرضا اسلاملو اشاره کرد که نه تنها دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بعلاوه ۳۰۰ هزار دلار دریافت کرده، بلکه طبق پیگیری ایسنا از مرکز گسترش، سازندگان این فیلم رقم دیگری هم از یک مرکز دیگر گرفتند تا فیلم را تدوین سریالی کنند ولی گویا تلویزیون هم حاضر به پخش آن نشده و به همین دلیل اصلا نمایش داده نشده تا یکی از پروژههای گران مرکز گسترش در آرشیو باقی بماند.
نکته قابل تامل درباره این فیلم این است که هیچ ارزیابی منفی هم از آن صورت نگرفته و در دوران پیشین مدیریت مرکز، فیلم را تحویل گرفته و با سازندگان اثر هم تسویه حساب کردهاند. در حالی که طبق بندهایی از قرادادهایی که در این مجموعه برای حمایت از آثار منعقد میشود، آمده است که در صورت پایین بودن کیفیت، قراداد فسخ میشود و بر همین اساس در دوران مدیریت محمد مهدی طباطبایینژاد، طبق پیگیریهای انجام شده، یکی دو فیلم در میانههای کار متوقف شده و مبلغ حمایتی هم پس گرفته شده است.
اگرچه فهرست منتشر شده، بدون فیلمهای مستند، فقط آثار سینمایی و انیمیشن را دربرگرفته و گفته میشود بنا به سوال و درخواستهایی که از سوی اهالی رسانه مطرح شده این رقمها رسانهای شده است، اما وقتی آن را در کنار فهرستی که پیش از این بنیاد سینمایی فارابی منتشر کرد قرار دهیم مشخص میشود که شاید بد نباشد ساز و کار قانونی و جدیتری را برای حمایت از تولیدات سینمایی بویژه آنهایی که کاملا ضرر میدهند درنظر گرفت تا شاید راهکاری برای جبران آنچه از بیتالمال خرج شده پیدا شود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان برگزیدگانش را شناخت
- وضعیت سینمای کودک مطلوب نیست/ تجلیل از شکوفنده، مسعودشاهی و عمو پورنگ در جشنواره فیلم کودک
- برای رقابت در اسکار ۲۰۲۶؛ «علت مرگ نامعلوم» نماینده ایران شد
- مدیر سابق سازمان اوج، مشاور بنیاد فارابی شد
- سرپرست معاونت فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ حامد جعفری دبیر سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان شد
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ حامد جعفری مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی شد
- نمایش سه فیلم ایرانی در جشنواره هندی
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- انتشار فراخوان سی و ششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمدرضا شریفینیا و آزیتا حاجیان در «معجزه پروین»
- ترکیب جدید هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی مشخص شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»





