اعلام رقمهای حمایتی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از تولیدات سینمایی یک دهه اخیر به همراه آنچه بنیاد سینمایی فارابی حمایت کرده نشان میدهد بخش اعظمی از فیلمهای سینمایی ایران در این سالها نه تنها با بودجه دولت ساخته شدهاند بلکه برخی از آنها چنان کیفیت ضعیفی دارند که شاید مفت و مجانی هم نتوان آنها را برای نمایش به جایی مثل تلویزیون قالب کرد!
به گزارش سینماسینما، در فهرست منتشر شده از سوی مرکز گسترش رقمهای مختلفی به فیلمسازان متعددی از محسن امیریوسفی و رضا کاهانی گرفته تا مسعود دهنمکی دیده میشود که برای تولید پروژههای خود در دهه ۸۰ از این مجموعه پول گرفتهاند. در میان این اسامی، آثاری هستند که جزو فیلمهای خوب سینمای ایران به شمار میروند و حتی اگر مخاطب چندانی هم نداشتند اما به لحاظ کیفی اثری درخور بودند ولی نکته قابل توجه، برخی پروژههای ناتمام یا تمام شدهای است که پول زیادی از مرکز گرفته و تاکنون هیچ نتیجهای نداشتهاند.
در این فهرست فیلمهایی همچون «لاله» به کارگردانی اسدالله نیکنژاد با پرداخت بیش از ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان دیده میشود که از سال ۹۱ تابه حال هنوز به سرانجام نرسیده و بودجهای گزاف از بیتالمال خرج پروژهای شده که همچنان سر آن دعواست.
البته از «لاله» عجیبتر، باید به «شهابی از جنس نور» محمدرضا اسلاملو اشاره کرد که نه تنها دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بعلاوه ۳۰۰ هزار دلار دریافت کرده، بلکه طبق پیگیری ایسنا از مرکز گسترش، سازندگان این فیلم رقم دیگری هم از یک مرکز دیگر گرفتند تا فیلم را تدوین سریالی کنند ولی گویا تلویزیون هم حاضر به پخش آن نشده و به همین دلیل اصلا نمایش داده نشده تا یکی از پروژههای گران مرکز گسترش در آرشیو باقی بماند.
نکته قابل تامل درباره این فیلم این است که هیچ ارزیابی منفی هم از آن صورت نگرفته و در دوران پیشین مدیریت مرکز، فیلم را تحویل گرفته و با سازندگان اثر هم تسویه حساب کردهاند. در حالی که طبق بندهایی از قرادادهایی که در این مجموعه برای حمایت از آثار منعقد میشود، آمده است که در صورت پایین بودن کیفیت، قراداد فسخ میشود و بر همین اساس در دوران مدیریت محمد مهدی طباطبایینژاد، طبق پیگیریهای انجام شده، یکی دو فیلم در میانههای کار متوقف شده و مبلغ حمایتی هم پس گرفته شده است.
اگرچه فهرست منتشر شده، بدون فیلمهای مستند، فقط آثار سینمایی و انیمیشن را دربرگرفته و گفته میشود بنا به سوال و درخواستهایی که از سوی اهالی رسانه مطرح شده این رقمها رسانهای شده است، اما وقتی آن را در کنار فهرستی که پیش از این بنیاد سینمایی فارابی منتشر کرد قرار دهیم مشخص میشود که شاید بد نباشد ساز و کار قانونی و جدیتری را برای حمایت از تولیدات سینمایی بویژه آنهایی که کاملا ضرر میدهند درنظر گرفت تا شاید راهکاری برای جبران آنچه از بیتالمال خرج شده پیدا شود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتشار فراخوان سی و ششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمدرضا شریفینیا و آزیتا حاجیان در «معجزه پروین»
- ترکیب جدید هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی مشخص شد
- ثبت نام ۱۷ فیلم فارابی برای رقابت در جشنواره فجر
- اعلام اسامی فیلمهای ایرانی سه بخش جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان
- «نگهبان شب» رضا میرکریمی نماینده سینمای ایران در اسکار شد
- ۲۵ جایزه بینالمللی در کارنامه فیلم «درخت خاموش»
- افتتاح جشنواره بینالمللی فیلم کودک و نوجوان همزمان با روز جهانی کودک
- با حکم محمد خزاعی؛ مجید زینالعابدین دبیر جشنواره فیلم کودک و نوجوان شد
- با حکم محمد خزاعی؛ مجید زینالعابدین مدیرعامل جدید بنیاد سینمایی فارابی شد
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ شورای سیاستگذاری جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان معرفی شد
- اختصاصی سینماسینما/ بخش دولتی سینمای ایران چطور کن را دور زد؟/ چتر عجیب و غریب سینمای ایران
- موازیکاری در نهادهای زیرمجموعه سازمان سینمایی
- تهیهکننده فیلم خبر داد؛ تلویزیون برای پخش «شماره ۱۰»، هفت میلیارد تومان پرداخت کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- فشار سیاسی و خروج یک فیلم از داوری آکادمی؛ موافقت اردن با درخواست آذربایجان برای خروج «سرزمین شیرین من» از اسکار
آخرین ها
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- نمایش وقتی الاغا عاشق میشوند / گزارش تصویری
- تریلر قسمت هشتم منتشر شد؛ «مامویت غیرممکن» با تام کروز پایان مییابد؟
- ستاره اسکندری: ساخت «خورشید آن ماه» مسئولیت اجتماعی من بود
- «سودابه»؛ فیلمی برخلاف ذائقهسازی مرسوم سینمای ایران
- سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند به شیوه «آکادمی» داوری میشود
- یادداشتی کوتاه در مورد تئاترِ ناصدا..
- درباره ساخته جدید علی عباسی/ امتحان نهایی «شاگرد»
- زندگینامه بیتا فرهی منتشر میشود
- هانس زیمر: خلق موسیقی برای فیلم «بلیتز» و چالشهای نوای جنگ جهانی دوم
- شکستِ دنباله «جوکر»؟ «جوکر: جنون مشترک» به نقطه صفر رسید
- فشار سیاسی و خروج یک فیلم از داوری آکادمی؛ موافقت اردن با درخواست آذربایجان برای خروج «سرزمین شیرین من» از اسکار
- رالف فاینز و ژولیت بینوش بار دیگر همبازی می شوند