پیام فضلینژاد در خبر آنلاین نوشت :
نیروهای ضدتحول در جریان انقلاب از همه سو بسیج شدهاند تا اندک بارقههای امید برای آزاداندیشی و نوگرایی را بخشکانند، اما شکست خواهند خورد. اینبار انقلابیون متحجر، گرچه جوانتر اما کارآزمودهتر به مصاف آمدهاند و با تکیه بر بودجه بیتالمال هر تلاش تازهای را سرکوب میکنند.
محافظهکاران جوان در عرصه سیاست به هر نوع عدالتخواهی، انگ میزنند و آن را فانتزی مینامند. آنان هرگونه اعتراض علیه وضع موجود را همنوایی با «دشمن» تفسیر میکنند تا هزینه تغییر را بیش از پیش بالا ببرند، اما با این کار، از یک سو عدالتخواهی را «زیرزمینی» میکنند و از سوی دیگر، غایت انقلاب و هدف بنیادین آن را نادیده میگیرند.
در عرصه فرهنگ، محافظهکاران هراسی ندارند تا حتی «یاران انقلاب» را با کوچکترین بهانه (مثلا نقد یک فیلم) میلیشیا و تروریست بخوانند. وانگهی، ابعاد دیکتاتوری این طیف به تازگی چنان گسترش یافته که تحولخواهانِ درون جریان انقلاب را تحت فشار میگذارند تا فقط قرائت و نظر آنان از فرهنگ و هنر و سینما را ترویج کنند، در غیر این صورت از مخالفان خود در خبرگزاریهای رسمی به عنوان «جوخههای ترورِ هنر انقلاب» یاد میکنند. [برای نمونه؛ نک: یادداشت آقای وحید جلیلی که منتقدان رد خون را تروریست نامید؛ فیلمی که از قضا فیلم محبوب نگارنده نیز هست.]
باری، گام دوم را نمیتوان با «تخریب از درون» برداشت و دایره انقلاب را تنگتر از قبل کرد. برای تحقق این گام باید روش و منشِ «ضدتحولخواهان» را شناخت، نشانههای کوچکِ این دیکتاتوری جدید را جدی گرفت، از قبیلهگرایی و انحصارطلبی در جریان انقلاب برحذر ماند، علیه دشمنان عدالتخواهی و آزاداندیشی سکوت نکرد و اجازه نداد که انقلاب دوباره چون گذشته به پای منافع شخصی و محفلی تجزیه شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سرنوشت گمشده/ نگاهی به فیلم «رد خون»
- «ققنوس» بر شانه «۲۳ نفر» نشست/ مهدویان؛ چهره سال سینمای انقلاب
- نگاهی به ماجرای نیمروز ۲: رد خون / به دنبال ردی از خواهر گمشده میانه جهنمی واقعی
- به روایت یک شاهد عینی / نگاهی کوتاه به ۴ فیلم جشنواره / بخش ۴
- وحید جلیلی: فیلم های اخیر حاتمی کیا بایکوت شده اند
- گزارش تصویری از حضور هنرمندان در سالگرد بمباران اتمی هیروشیما
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





