فرزانه متین-فیلم غریزه مادران یا غریزه مادرانه ۲۰۲۴،ساخته ی اول بنوا دلوم در ژانر درام،روانشناختی و هیجان انگیز است.این اثر،نسخه ی بازسازی فیلم فرانسوی زبان به همین نام محصول سال ۲۰۱۸ که در بروکسل ساخته شده است و البته هر دو اثر ،اقتباسی از رمانی به همین نام است که در سال ۲۰۱۲ منتشر شد.
در این فیلم هالیوودی،بازیگرانی چون جسیکا چستین،آن هاتاوی،جاش چارلز و آندرس دانیلسن نقش آفرینی کرده اند.
داستان در باره ی دوستی و همسایگی دو زن با نام های سلین(آن هاتاوی) و آلیس(جسیکا چستین) در اوایل دهه ی ۶۰ و در حومه ی یکی از شهرهای آمریکا می گذرد که هر دو یک سبک زندگی مشخصی دارند،هر دو خانه دار و دارای پسرانی هم سن هستند که با مرگ ناگهانی پسر سلین،زندگی هر دو خانواده دستخوش تغییرات زیادی می شود.
برای درک بهتر فیلم ،پیشنهاد می شود ابتدا اثر فرانسوی آن دیده شود و سپس به سراغ نسخه ی هالیوودی آن رفت.البته ناگفته نماند که اثر هالیوودی ،جذاب و گیراتر است که دلیل برتری اش مدیون بازی برجسته ی ستارگان هالیوود ،آن هاتاوی و جسیکا چستین است.صحنه های ابتدایی فیلم به ما نشان می دهد که با اثری دلهره آور از جنس آثار هیچکاک روبه رو هستیم.مخاطب به تدریج در فیلم با احساساتی چون سوگ،فقدان،غم ،خشم و سوظن روبه رو می شود تا جایی که فیلم ترکیبی از ژانر معماگونه و جنون آمیز می شود.با مرگ ناگهانی فرزند سلین،وی دچار فقدان می شود و از سویی دیگر آلیس به دلیل عذاب جدانی که دارد ،تماشاگر را از لحاظ روانی درگیر می کند و این دوستی آرام و لذت بخش این دو تبدیل به دوستی همراه با تنش و سوظن می شود و سلین از آلیس دور می شود و در ازای آن به پسر آلیس نزدیک می شود.
نقش حمایتگر همسران این دو زن در ابتدا قوی بود اما همسر سلین به دلیل آن که زنش را در مرگ فرزندش مقصر می داند ،دست از پشتیبانی وی بر می دارد.
زمانی که مادر داغدیده،مرحله ی سوگواری اش را طی نکندو در این مسیر حمایت و پشتیبانی نزدیک ترین همراهش را از دست می دهد،افسار پاره می کند تا حدی که همانطور در فیلم نشان داده شد،از یک زن آرام تبدیل به یک هیولا و قاتل می شود. اگر این دو زن به جای دور شدن از یکدیگر،همدلی و هم دردی می کردند با پایانی وحشتناک روبه رو نمی شدیم. از این رو بیشتر از آن که به فیلم به دیده ی اثری درام و هیجان انگیز بنگریم آن را باید تریلری روانشناختی ببینیم.
اینکه گاهی می شود خطر را از دور تشخیص داد و هر چیزی شک کرد و فیلم این را به ما گوشزد می کرد که باید به غریزه هایمان توجه کنیم و از هر چیز کوچک شک برانگیزی به سادگی نگذریم از این رو فیلم مخصوصا با موسیقی التهاب آور آن تا حدی هیچکاک گونه است.
از نکات قوی فیلم ،شیمی بین دو بازیگر زن است و نکته مثبت دیگر آن بازی های تک نفره شان است.قاب بندی ها در فیلم بی نظیر است.دیالوگ ها به خوبی جا گذاری شده و به طراحی صحنه و لباس دقت کافی شده است.
اما غریزه مادران بی ایراد نیست ابتدای فیلم بسیار کند پیش می رود و در سکانس هایی که باید آرام پیش رود،به حدی سریع و آشفته جلو می رود که مخاطب را گیج می کند،مخصوصا در سکانس های دلهره آور پایانی که تماشاگر بیش از آن که غافلگیر شود و در شوک فرو رود با تیراژ فیلم روبه رو و اجازه تفکر و تامل از او گرفته می شود.در واقع در انتها ما پایانی ضعیف روبه رو هستیم.
در هر صورت این اثر را از منظر روانشناسی باید جدی گرفت و مهمترین پیام آن ،این بودکه از کنار افراد داغدیده به راحتی نگذریم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- «۱۹۶۸»؛ هیاهو برای هیچ
آخرین ها
- آسیبهای اجتماعی و خنثیبودگی انسانی
- من را خسرو پدر زیبا صدایم کنید…
- «زیبا صدایم کن»؛ یک رابطه پدر و دختری لطیف و انسانی
- سه فیلم از یک نگاه/ ملودرام اشکانگیز، آدمهای حاشیهای جامعه و آتشی که فصل مشترک است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مستند اعلام شد
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار