امین فرجپوردر شهروندآنلاین نوشت : در چند روز اخیر فضای رسانهای و هنری فارسی به تمامی در اختیار مسعود کیمیایی و نمایشگاه نقاشیهایش بوده و در این مدت بسیاری از روزنامهها و منتقدان به این موضوع پرداختهاند که در این میان معدودی منصفانه و انبوهی نیز -از جمله روزنامه صداوسیما که در نقدی تند نمایشگاه مسعود کیمیایی را «چشم چشم دو چاقو» نامیده- هتاکانه با این موضوع طرف شدهاند. به خصوص در مورد گالری برپاکننده نمایشگاه و البته قیمت نقاشیهای کیمیایی -که صدای بعضیها را درآورده و سوالاتی به وجود آورده- که اگر کیمیایی همانگونه که میگوید در نقاشی ادعایی ندارد، پس چرا کارهایش در گالری گلستان حدود ۱۰۰ تا ۳۲۰ میلیون تومان فروش رفتهاند؟!
ادعاهای منتقدان نمایشگاه مسعود کیمیایی و بسیار نمایشگاههای دیگری از این جنس -از جمله نمایشگاههای نقاشی کن لوچ و وودی آلن و داریوش مهرجویی و البته نمایشگاههای عکاسی عباس کیارستمی و هدیه تهرانی و مجسمههای رضا کیانیان- اما از پایه میلنگد. آن هم به یک دلیل بدیهی و پایهای که قواعد دنیای هنر نام دارد و حکایت از این اصول ساده دارد که: یک؛ هر کس در دنبال کردن علایق و دغدغههای هنریاش آزاد است و دو؛ اینکه هر اثر هنری (گذشته از اینکه حق نقد و منتقد در ارزیابی کیفی آثار تا ابد محفوظ است) همانقدر ارزش مالی دارد که به آن قیمت فروخته میشود. آیا درک این موضوع ساده تا این حد سخت است؟!
بگذارید موضوع را اینگونه بگویم: از همان ابتدا، حتی قبل از افتتاح نمایشگاه هم معلوم بود که نقاشیهای مسعود کیمیایی مورد توجه قرار خواهند گرفت. آنهم نه به دلیل ارزشهای هنری و کیفی آثار، بلکه به واسطه اهمیتشان -و نیز به خاطر این واقعیت ساده که این نقاشیها را مسعود کیمیایی کشیده- که یکی از مهمترین چهرههای تاریخ سینمای ایران است. در واقع اهمیت حضور نقاشانه مسعود کیمیایی مرهون اهمیت نقاش است، نه نقاشیها. بگذریم از اینکه خود نقاشیها نیز از نظر بسیاری از منتقدان و کارشناسان اهمیت هنری دارند که مهمترینش این است که روح کیمیایی و فیلمها و دنیای سینماییاش در آنها دمیده شده. مجموعهای متشکل از ۲۱ تابلو که راوی خود خود کیمیایی هستند و از جنس فیلمهایش، دنیای نوآر و شبهای بارانزده خیس و مردان کلاه به سر و اتومبیلهای آمریکایی و موسیقی و اسلحه و تیغ و چاقو. نقاشیهایی که صدا دارند و پشت تکتکشان میتوان موسیقی جز را به عنوان موسیقی متن شنید…
دیگر انتقاداتی که در این میان به عمل آمده، نسبت به قیمتهای بالای نقاشیهای استاد بوده و البته اینکه برگزاری چنین نمایشگاههایی در روزگاری که استعدادهای جوان به هیچ عنوان دیده نمیشوند و فرصت دیده شدن هم به دست نمیآورند، بیعدالتی است که در پاسخ به این مدعا هم حرف و سخن بسیار است. در حقیقت این نوع انتقادات بیش از اینکه نقد هنر یا حتی هنرمند باشند، نقنقهایی هستند که به واسطه بازار تنگ و تاریک هنر ایجاد شده و شوربختانه مورد استقبال هم قرار میگیرند. انتقادات و اعتراضاتی از جنس نقدهایی که پیشتر از زبان اهالی نمایش نیز در واکنش به حضور ستارگان سینما بر صحنه تئاتر میشنیدیم و بیشتر از اینکه دستاورد حضور تئاتری ستارگان سینما را به ارزیابی نشینند، از زیاد شدن دستها سر سفره کوچک تئاتر مینالیدند و شاکی بودند که سلبریتیهایی که خود مرغ تخمطلای سینما و شبکه نمایش خانگی را در خانه دارند، به نیمروی محقر آنها هم ناخنک میزنند و از این اندک نیز سهم میگیرند…
نمایشگاه نقاشیهای مسعود کیمیایی اما حتی از این منظر هم زیر سوال نمیرود. برای مسعود کیمیایی و هنرمندانی از این جنس و اندازه حق نقاشیکردن، نمایشدادن نقاشیها و البته فروختن نقاشیها به هر قیمتی که خریدار داشته باشد، بدیهیترین حقی است که میتوان قائل شد. هنرمندانی که عمری در وادی هنر کوشیدهاند و حالا چنان قد و قامتی برافراشتهاند که خریدار به میل و اراده خود برای داشتن تابلوی نقاشیشان (اصلا بگذارید بگوییم برای داشتن امضایشان) راضی به پرداخت ۳۲۰میلیون تومان میشود. مبلغی که اگر برای خرید تابلوی نقاشی مسعود کیمیایی پرداخت نشود، بیتردید صرف خرید آثار نقاشان جوان بااستعداد و تحصیلکردگانی که فرصت هنرنمایی نمییابند، نخواهد شد…
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نقد و بررسی «دندان مار» در بنیاد حریری بابل
- متفاوتترین بدمن تاریخ سینمای ایران
- پروانه ساخت سینمایی برای چهار فیلمنامه صادر شد
- در سالگرد تولد مسعود کیمیایی/ ادای دین به سینماگر آرمانگرا
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- کیمیایی از تجلیل تا تحلیل
- بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار شد؛ «قیصر» سخنگوی جامعه است/ کیمیایی بهزودی فیلم جدیدش را میسازد
- «قیصر»؛ خندقی در گذر زمان
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- «جسدهای جاندار» در گالری ثالث؛ آثار مسعود کیمیایی تماشایی میشود
- رونمایی از فیلم مستند ساموئل خاچیکیان با پیام مسعود کیمیایی
- تحولات سیاسی و جریان موسوم به موج نو در سینمای ملی/ بهمناسبت روز ملی سینما
- عدالت به سبک قیصر مسعود کیمیایی/یادداشتی از کامبیز نوروزی
- از پخش پیام صوتی کیمیایی تا حضور گلچهره سجادیه در نمایش «دندان مار»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





