امین فرجپوردر شهروندآنلاین نوشت : در چند روز اخیر فضای رسانهای و هنری فارسی به تمامی در اختیار مسعود کیمیایی و نمایشگاه نقاشیهایش بوده و در این مدت بسیاری از روزنامهها و منتقدان به این موضوع پرداختهاند که در این میان معدودی منصفانه و انبوهی نیز -از جمله روزنامه صداوسیما که در نقدی تند نمایشگاه مسعود کیمیایی را «چشم چشم دو چاقو» نامیده- هتاکانه با این موضوع طرف شدهاند. به خصوص در مورد گالری برپاکننده نمایشگاه و البته قیمت نقاشیهای کیمیایی -که صدای بعضیها را درآورده و سوالاتی به وجود آورده- که اگر کیمیایی همانگونه که میگوید در نقاشی ادعایی ندارد، پس چرا کارهایش در گالری گلستان حدود ۱۰۰ تا ۳۲۰ میلیون تومان فروش رفتهاند؟!
ادعاهای منتقدان نمایشگاه مسعود کیمیایی و بسیار نمایشگاههای دیگری از این جنس -از جمله نمایشگاههای نقاشی کن لوچ و وودی آلن و داریوش مهرجویی و البته نمایشگاههای عکاسی عباس کیارستمی و هدیه تهرانی و مجسمههای رضا کیانیان- اما از پایه میلنگد. آن هم به یک دلیل بدیهی و پایهای که قواعد دنیای هنر نام دارد و حکایت از این اصول ساده دارد که: یک؛ هر کس در دنبال کردن علایق و دغدغههای هنریاش آزاد است و دو؛ اینکه هر اثر هنری (گذشته از اینکه حق نقد و منتقد در ارزیابی کیفی آثار تا ابد محفوظ است) همانقدر ارزش مالی دارد که به آن قیمت فروخته میشود. آیا درک این موضوع ساده تا این حد سخت است؟!
بگذارید موضوع را اینگونه بگویم: از همان ابتدا، حتی قبل از افتتاح نمایشگاه هم معلوم بود که نقاشیهای مسعود کیمیایی مورد توجه قرار خواهند گرفت. آنهم نه به دلیل ارزشهای هنری و کیفی آثار، بلکه به واسطه اهمیتشان -و نیز به خاطر این واقعیت ساده که این نقاشیها را مسعود کیمیایی کشیده- که یکی از مهمترین چهرههای تاریخ سینمای ایران است. در واقع اهمیت حضور نقاشانه مسعود کیمیایی مرهون اهمیت نقاش است، نه نقاشیها. بگذریم از اینکه خود نقاشیها نیز از نظر بسیاری از منتقدان و کارشناسان اهمیت هنری دارند که مهمترینش این است که روح کیمیایی و فیلمها و دنیای سینماییاش در آنها دمیده شده. مجموعهای متشکل از ۲۱ تابلو که راوی خود خود کیمیایی هستند و از جنس فیلمهایش، دنیای نوآر و شبهای بارانزده خیس و مردان کلاه به سر و اتومبیلهای آمریکایی و موسیقی و اسلحه و تیغ و چاقو. نقاشیهایی که صدا دارند و پشت تکتکشان میتوان موسیقی جز را به عنوان موسیقی متن شنید…
دیگر انتقاداتی که در این میان به عمل آمده، نسبت به قیمتهای بالای نقاشیهای استاد بوده و البته اینکه برگزاری چنین نمایشگاههایی در روزگاری که استعدادهای جوان به هیچ عنوان دیده نمیشوند و فرصت دیده شدن هم به دست نمیآورند، بیعدالتی است که در پاسخ به این مدعا هم حرف و سخن بسیار است. در حقیقت این نوع انتقادات بیش از اینکه نقد هنر یا حتی هنرمند باشند، نقنقهایی هستند که به واسطه بازار تنگ و تاریک هنر ایجاد شده و شوربختانه مورد استقبال هم قرار میگیرند. انتقادات و اعتراضاتی از جنس نقدهایی که پیشتر از زبان اهالی نمایش نیز در واکنش به حضور ستارگان سینما بر صحنه تئاتر میشنیدیم و بیشتر از اینکه دستاورد حضور تئاتری ستارگان سینما را به ارزیابی نشینند، از زیاد شدن دستها سر سفره کوچک تئاتر مینالیدند و شاکی بودند که سلبریتیهایی که خود مرغ تخمطلای سینما و شبکه نمایش خانگی را در خانه دارند، به نیمروی محقر آنها هم ناخنک میزنند و از این اندک نیز سهم میگیرند…
نمایشگاه نقاشیهای مسعود کیمیایی اما حتی از این منظر هم زیر سوال نمیرود. برای مسعود کیمیایی و هنرمندانی از این جنس و اندازه حق نقاشیکردن، نمایشدادن نقاشیها و البته فروختن نقاشیها به هر قیمتی که خریدار داشته باشد، بدیهیترین حقی است که میتوان قائل شد. هنرمندانی که عمری در وادی هنر کوشیدهاند و حالا چنان قد و قامتی برافراشتهاند که خریدار به میل و اراده خود برای داشتن تابلوی نقاشیشان (اصلا بگذارید بگوییم برای داشتن امضایشان) راضی به پرداخت ۳۲۰میلیون تومان میشود. مبلغی که اگر برای خرید تابلوی نقاشی مسعود کیمیایی پرداخت نشود، بیتردید صرف خرید آثار نقاشان جوان بااستعداد و تحصیلکردگانی که فرصت هنرنمایی نمییابند، نخواهد شد…
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رونمایی از فیلم مستند ساموئل خاچیکیان با پیام مسعود کیمیایی
- تحولات سیاسی و جریان موسوم به موج نو در سینمای ملی/ بهمناسبت روز ملی سینما
- عدالت به سبک قیصر مسعود کیمیایی/یادداشتی از کامبیز نوروزی
- از پخش پیام صوتی کیمیایی تا حضور گلچهره سجادیه در نمایش «دندان مار»
- نسخه اصلاح و مرمت شده «دندان مار» در موزه سینما نمایش داده میشود
- بیتا فرهی به خانه ابدی بدرقه شد
- تشویق طولانی مسعود کیمیایی در «بازنمایش قصه ترانههای ماندگار»/ کیمیایی از غم نبود مهرجویی گفت
- بدرقه پیکرهای داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر به خانه ابدی
- به بهانه «خائنکشی»؛ کیمیایی از دریچه «قیصر»
- یک فرصت طلایی برای خائن کشی/ به بهانه پخش مینیسریال «خائنکشی»
- منتقد سینما: مسعود کیمیایی نزدیکترین فیلمساز ایرانی به جهان ملویل است
- بدرقه احمدرضا احمدی به خانه ابدی
- سیستان و بلوچستان و فقدان پرداختن فیلمسازانِ محلی به زادبوم/ نگاهی به فیلم «هوک»
- تکملهای بر یادداشت رمانتیسم خونبار
- رمانتیسم خونبار کمونیستی/ بررسی تحلیلی «گوزنها» و انقلاب مسلحانه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
آخرین ها
- «دانه انجیر معابد» در میان نامزدهای جایزه بهترین فیلم اروپا
- نشست خبری اپرای عروسکی مولوی / گزارش تصویری
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- رایان رینولدز و هیو جکمن در یک فیلم غیرمارولی همراه میشوند
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد