هیوا یوسفی سردبیر همشهری ورزشی نوشت :
ماجرای سفر کارلوس پویول به تهران و رفتار صدا و سیما که نگذاشت در برنامه فردوسیپور حاضر شود، به اندازه کافی شرمآور بود اما شرمآورتر از آن تلاش مدیران این رسانه برای سرپوش گذاشتن بر تصمیم جنجالیشان بود. اینکه یک نفر را که رابط حضور بازیکنان اسپانیایی در ایران است به عنوان مدیر برنامه پویول جلوی دوربین ببرند و او ادعا کند که پویول نه تنها ناراحت نشده که از رفتار همه حتی بچه های تلویزیون راضی بوده و با خوشحالی از تهران رفته است. باور کردنش دشوار است که صدا و سیما بعد از آن همه جنجال، بعد از قهر فردوسیپور که همه از آن خبردار شدند، نه تنها از پویول و از بینندهها عذرخواهی نکرده، هیچ توضیح رسمی هم نداده و در عین حال انتظار هم دارد مردم باور کنند که پویول خوشحال از ایران رفته. یعنی با همین یک جمله، با همین تاکید روی خوشحالی پویول علیرغم راه ندادنش به صداوسیما، هم به او توهین کرده هم به شعور مردم. مگر میشود یک نفر از آن طرف دنیا بلند شود بیاید اینجا که در یک برنامه تلویزیونی حاضر شود، بعد که بدون هیچ توضیحی، از حضورش جلوگیری میکنند، خوشحال باشد؟ چرا باید باور کنیم که پویول عقل درست و حسابی ندارد و نمیفهمد کی باید خوشحال باشد و کی ناراحت؟ اگر خوشحال بوده و از رفتار مدیران صدا و سیما برداشت توهینآمیز نکرده، چرا آقای به اصطلاح مدیر برنامه به جایی اینکه خودش افاضات کند، ویدئویی از خود پویول منتشر نکرد. مگر نمیگویید ناراحت نبوده و خیلی هم خوشحال شده، خب ازش میخواستید همین ماجرا را خودش توضیح بدهد.
تنها مقامی از صداوسیما که در این چند روز زحمت کشیده و درباره داستان راه ندادن پویول به برنامه تلویزیونی۲۰۱۸ مرتضی میرباقری، معاون سیما بوده. ایشان ادعا کرده که بعد از حضور فیگو در ویژه برنامه قرعهکشی جامجهانی که پاییز گذشته به مجریگری عادل فردوسیپور پخش شد، تصمیم گرفته شد که از این پس چهرههای به قول ایشان پرخرج به تلویزیون دعوت نشوند.
بگذریم از اینکه این تصمیم چرا ابلاغ نشده و اگر شده چطور یکی مثل فردوسیپور و حتی بقیه مدیران و تصمیمگیرندگان تلویزیون هم از آن بیخبر بودهاند. مگر میشود علیرغم چنین ابلاغی ساموئل اتوئو به تهران بیاید و برود روی آنتن زنده، بعد هم کسی چیزی نگوید و عادل دومین مهمانش را به تهران دعوت کند؟ فرض کنیم آقای میرباقری درست میگویند و داستان حضور اتوئو و سفر پویول هم اتفاقی از دست اساتید در رفته. حالا سوال این است که پرخرج یا کم خرج بودن یک مهمان چگونه محاسبه میشود؟ آیا عدد و رقم مشخص دارد؟ مثلا از تا فلان رقم کم خرج است و از رقم مشخصی اگر بالا برود، میشود کم خرج؟ این رقمها دقیقا کدام هستند؟ و سوال مهمتر: اگر این مهمانها به دلیل شهرت و محبوبیتشان هزینهای روی دست صدا و سیما نگذارند و اسپانسرها هزینهشان را بدهند، باز هم پرخرج حساب میشوند؟ اگر صدا و سیما واقعا راست میگوید و نگرانیاش خرج پویول بوده، که همه میدانند کل هزینه رفت و آمد و دستمزد او را اسپانسرها قبول کردهاند. بقیه ماجرا هم که بالا رفتن جذابیت برنامه به دلیل حضور یکی از سرشناسترین فوتبالیستهای دو دهه اخیر جهان است، میشود سود و به جیب صدا و سیما میرود. خب کجای این ماجرا پرخرج است؟ در آن سازمان عریض و طویل اگر یک نفر از حسابداری سررشته داشته باشد، باید به آقای میرباقری و دیگر زعمای رسانه ملی بفهماند که مهمان پرخرج پویول نیست بلکه آن لشکر گمنامی است که به اسم صاحب نظر مسائل خاورمیانه، صاحب نظر در مسائل آفریقا و یمن و سوریه و اروپا و آمریکا روی آنتن میآورید و بعید است تعداد کسانی که به حرفهایشان گوش میدهند به یک صدم یا هزارم یا حتی در برخی موارد یک صد هزارم کارلس پویول برسد.
برچسبها: هیوا یوسفی, پویول
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت





