تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۷/۲۲ - ۱۵:۲۷ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 69290

انتصاب اعضای جدید شورای پروانه ساخت در حالی رخ داده است که هنوز دو عضو معرفی شده از سوی خانه سینما به عنوان نمایندگان صنف با تایید سازمان سینمایی رو به رو نشده‌اند.

به گزارش سینماسینما، هفته گذشته محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی اعضای شورای پروانه ساخت را به این ترتیب معرفی کرد: محمود اربابی، مسعود نقاش زاده، حسن بلخاری، حسین کرمی و جمال شورجه.

در خبری که از سوی سازمان سینمایی به عنوان خبر انتصاب اعضای شورا منتشر شد از قول رییس سازمان امور سینمایی، سمعی و بصری از تلاش‌های مجید رضابالا، محمد باقر قهرمانی و اکبر نبوی و همچنین مازیار میری و منوچهر شاهسواری قدردانی شد. رضابالا، قهرمانی و نبوی اعضای شورا بودند که پیش از این از سوی سازمان منصوب شده بودند و شاهسواری و میری نمایندگان صنف در شورا بودند.

در ادامه همین خبر آمده بود به زودی نمایندگان صنف معرفی می‌شوند، اما با وجود گذشت پنج روز از انتشار خبر، هنوز اسامی نمایندگان صنف در شورای پروانه ساخت اعلام نشده است.

همه این‌ها در شرایطی است که براساس شنیده‌ها خانه سینما باز هم منوچهر شاهسواری و مازیار میری را به عنوان نمایندگان خود در این شورا معرفی کرده است.

نکته قابل توجه در این میان آن است که خانه سینما نیز اسامی نمایندگان خود را اعلام نمی‌کند، یعنی تاکنون خبری مبنی بر معرفی دو نماینده خانه سینما در شورای پروانه ساخت از سوی این نهاد صنفی مخابره نشده است.

همچنین خبرها حکایت از آن دارد که شورای پروانه ساخت نخستین جلسه خود را پنجشنبه هفته گذشته و بدون حضور نمایندگان صنف با حضور پنج عضو تازه منصوب شده برگزار کرده است.

همه این اتفاقات در شرایطی رخ می‌دهد که تا چند ماه قبل هر از گاهی بحث حذف شورای پروانه ساخت مطرح می‌شد. استدلالی که در پس حذف شورای پروانه ساخت وجود داشت به این برمی‌گشت که فیلمساز حق ساخت اثر را دارد و برای تولید فیلم نیازمند دریافت مجوز نیست و فقط لازم است برای اکران آن به شورای پروانه نمایش مراجعه کند، اما گویا نوع نگاه مدیریتی در سازمان سینمایی به دنبال فضایی است که فیلم‌ها با نظارت کامل تولید شوند تا در نهایت هزینه فیلم‌های توقیفی به مجموعه سازمان سینمایی تحمیل نشود.

اعضای شورای پروانه ساخت در گذشته بین پنج تا هفت نفر در نوسان بوده است. ایده پنج نفر عضو شورای پروانه ساخت به این ترتیب طراحی شده بود که سه عضو منصوب رئیس سازمان سینمایی و یا معاون سینمایی باشند و دو عضو دیگر از سوی جامعه اصناف سینمایی به شورا معرفی شوند. این ترکیب با وجود در اقلیت قرار گرفتن نمایندگان صنف، به نوعی می‌تواند زمینه مناسبی برای هماهنگی بین اعضای خانه سینما و نمایندگان معرفی شده از سوی سازمان سینمایی فراهم کند.

در سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ در جریان حضور نماینده صنف در شورای پروانه ساخت مشکلاتی جدی به وجود آمد و این خود سرآغازی شد برای بروز مشکلات جدی میان سازمان سینمایی و خانه سینما.

بعد از رفع این مشکلات و از سال ۱۳۹۲ دو نماینده صنف در جلسات شورا حضور پیدا کردند تا در جریان ارزیابی فیلم‌نامه‌های سینمایی مدافع حقوق سینماگران باشند. هرچند در این شرایط اعضای صنف در اقلیت مطلق قرار می‌گیرند، اما به هر حال بعد از دوره حذف نمایندگان صنف در دوره مدیریت جواد شمقدری، اینکه اعضای خانه سینما در شورا حضور پیدا کردند خود اتفاقی امیدوارکننده بود.

در این میان تعلل برای معرفی نمایندگان صنف خود نکته‌ای قابل توجه است. در شرایطی که چند سال قبل اهالی خانه سینما تجربه حذف از شورای پروانه ساخت را داشتند، حالا مشکلی دیگر بروز کرده و نمایندگان معرفی شده از سوی خانه سینما به سازمان سینمایی، از سوی این نهاد دولتی معرفی نمی‌شوند. به نظر می‌رسد مسئولان سینمایی یا باید دلیل این تعلل را توضیح دهند و یا نمایندگان را معرفی کنند تا شایعه‌ای که در مورد احتمال نادیده گرفته نمایندگان صنف در حال شکل‌گیری است باطل شود.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها