
نخستین قسمت سریال «دایی جان ناپلون» که اولین تجربهی ناصر تقوایی در زمینهی سریالسازی بود، هفتهی آخر آذر ۱۳۵۵ پخش شد.
به گزارش سینماسینما ، فارغ از همهی بحثهای مربوط به این سریال که در همان هفتهی اول دربارهی هوشمندی کارگردان، پرداخت درست داستان و… شد، اما یک بحث عجیب هم در در میان مخاطبان درگرفت، آنها میگفتند با وجود اینکه در کتاب «داییجان ناپلئون» ایرج پزشکزاد اشارههای به زیبایی «لیلی» شده و بهویژه بر زیبایی چشم او تاکید میشود، اما در سریال تقوایی دختری که در نقش لیلی بازی میکند زشت است. روزنامهی کیهان روز شنبه ۲۷ آذر ۱۳۵۵ ستونی را در صفحهی فرهنگ خود به این ماجرا اختصاص داد و پس از نگاه مخاطبان و اظهار نظر چند تن از آنان پاسخ ناصر تقوایی را به این پرسش که «چرا لیلی سریال دایی جان ناپلئون زشت است؟» به این شرح منتشر کرد:
این را قبل از هر چیز باید یادآوری کنم که انتخاب بازیگر نقش «لیلی» ارتباطی به زشت بودن «لیلی» تاریخی ندارد و مسئلهی اساسی این است که ماجرای عشقی در داستان داییجان ناپلئون، فقط بهانهای برای شروع ماجراها است و همانطور که در اصل داستان آمده و در قسمتهای بعدی سریال هم خواهیم دید، به موازات پیشرفت قصهی اصلی، این ماجرای عشقی هم کمرنگتر میشود و بهتدریج جای کمتری و توجه نازلتری میبیند تا اینکه به پایان برسد. بنابراین و با توجه به این مسئله که عشق لیلی، در کتاب و در سریال، یک ماجرای فرعی است و در نیمههای راه پایان میگیرد، تصدیق میکنید که اگر دختری با زیبایی چشمگیر نقش لیلی را بازی میکرد، نتیجه این میشد که توجه تماشاگر به وی افزایش مییافت و با افزایش توجه، توقع تماشاگر هم بالا میرفت که در سریال، تاکید بیشتری روی لیلی و ماجرای عاشقانهی او بشود و این امکانپذیر نبود چراکه من باید به خط اصلی قصه میپرداختم. نکتهی دیگری که گروهی از تماشاگران به آن اشاره کردهاند دربارهی علاقهی «لیلی» و پاسخ متقابل او به معشوق جوان خود است. به عقیدهی من چنین چیزی در متن سریال وجود ندارد. زیرا این عشق، بیشتر از طریق اشارهها و نگاههای پسر جوان است که خودش را نشان میدهد.
دلایل دیگری هم البته در کار بود، از جمله اینکه ما به دختری کمسن احتیاج داشتیم که برای ایفای نقش لیلی بتواند همهی وقت خود را به کار ما اختصاص بدهد و همیشه در جلسههای فیلمبرداری حاضر باشد. که این خانم شرایط مورد [نظر] ما را داشت و مضافا، بازیگر خوب و مسلط هم بود که این را از نزدیک میبیند و در قسمتهای بعدی سریال هم خواهید دید.
نکتهی دیگر این است که به عقیدهی من لیلی سریال زشت نیست، فقط معمولی است و فکر میکنم عادی بودن خصوصیات ظاهری وی، در بافت کلی سریال طبیعیتر و منطقیتر جلوه میکند؛ زیرا لیلی درواقع نخستین عشق این پسر جوان است و معمولا کمتر جوانی در مورد «اولین عشق» خود به زیبایی خیرهکننده و این چیزها اهمیت میدهد.
آخرین مطلبی که باید بگویم به متن کتاب بازمیگردد. خوانندگان کتاب داییجان ناپلئون حتما به یاد دارند که عشق جوانک به لیلی، نوعی عشق نافرجام است و پایان خوشی ندارد و در موقعیت کنونی که ما این قضیه را در سریال بدون کمترین اغراق و با هنرپیشهای که چهرهای عادی دارد، بازگو کردهایم مسلما نافرجامی عشق آنان، تاثیر ناخوشایند و منفی در تماشاگر باقی نخواهد گذارد. از همهی این حرفها گذشته چه اشکالی دارد که برای یک بار هم که شده، پسرکی خوشقیافه عاشق یک دختر معمولی بشود؟
خبر آنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آیین پایانی یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی / گزارش تصویری
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما





