آزاده باقری: فیلم سینمایی «روز صفر» فیلم خوبی بود. خوش ساخت و جذاب. هر چند نمیتوان از انتقادهایی که وجود دارد چشمپوشی کرد؛ اما در هر صورت ساخته سعید ملکان قابل دفاع است. چون توانست از بازیگرها خوب بازی بگیرد و از طرف دیگر مخاطب را تا پایان قصه هر چند بسیاری از آن اطلاع داشتند بکشاند و در برخی موارد هم با «شبی که ماه کامل شد» نرگس آبیار مقایسه میشد که اگر این اطلاع از پایان فیلم و این مقایسه وجود نداشت شاید بسیاری نفسهایشان در سینه حبس میشد که بالاخره پایان این قصه تعقیب و گریز و جاسوسی و تروریستی به کجا خواهد رسید و در نهایت قهرمان پیروز میدان خواهد شد یا ضد قهرمان…
اما فارغ از آنچه به آن اشاره شد موضوعی که جسته و گریخته در نقد فیلم سینمایی «روز صفر» شنیده میشود نوع و سبک قهرمانسازی در این فیلم سینمایی است. اینکه امیر جدیدی توانست «آرنولدانه» و یک تنه همه را به سبک فیلمهای هالیوودی کنار بزند، به کسی پاسخگو نباشد، تنها یک هدف را در مقابل خود ببیند تا در نهایت به مقصود خود که دستگیری یک تروریست است دست پیدا کند.
شاید در واقعیت قصه نتوان در زمینه دستگیری ریگی به یک نفر رسید و افراد و ارگانهای بسیاری در این دستگیری سهم داشته باشند؛ اما سوالی که در اینجا مطرح میشود این است که چه اشکالی دارد ما هم مانند فیلمهای آمریکایی که ساخته میشود و یک نفر تا انتهای قصه یک تنه پیش میرود و تمام سدها را برمیدارد و به سر منزل مقصود میرسد؛ یک ابر قهرمان خلق کنیم که میتواند از پس بسیاری از موانع با تواناییهایی که دارد بگذرد.
چون در هر صورت قرار نیست هر آنچه براساس داستان واقعی ساخته میشود عین به عین به داستان نزدیک بوده و مانند آن پیش برود. کمااینکه بسیاری از فیلمهای موفق آمریکایی و اروپایی نیز اگر براساس داستان واقعی باشد عینا مانند داستان واقعی پیش برده نمیشود. چون اگر اینطور باشد باید با یک مستند مواجه بود نه یک سینمای داستانی که قرار است روایتگر یک داستان واقعی باشد. همانطور کهه نرگس آبیار هم از زاویه دیگری به این روایت پرداخت و عینا مانند آنچه در واقعیت پیش آمده نبود پیش نرفت.
هر چند تا حدودی این قهرمانپروری در فیلم غلو شده بود؛ اما نمیتوان به آن مصداق فیلم هندی داد. از طرف دیگر تحریف واقعیت هم نیست چون در واقعیت نیز عبدالمالک ریگی با تلاشهایی که صورت گرفت در آسمان ایران دستگیر و در نهایت محاکمه شد.
برای همین هم نمیتوان به سعید ملکان که بعد از دهها فیلمی که تهیهکنندگی، سرمایهگذاری، فیلمنامهنویسی و… کرده است بابت نخستین ساختهاش نمره قبولی نداد. او کارگردان جوانی است که تازه به درگاه چهل سالگی رسیده است و میتوان امیدوار بود پس از ناامیدی از کارگردانهایی که دیگر پا به سن گذاشتهاند و فیلمهای قابل دفاعی از آنها شاهد نیستیم کارگردانهای تازه نفسی پیش روی فیلمسازی ایران باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نتفلیکس دستور ساخت اولین سریال رابرت دنیرو را داد
- تقابل تجارت و واقعیت/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- ۱۰ میلیارد تومان در ۱۰ روز؛ سهم سه فیلم تازه اکران شده در گیشه سینماها
- نگاهی به فیلم «روز صفر» ساخته سعید ملکان
- «روز صفر»؛ مرز باریک صعود و سقوط
- آمار فروش فیلمهای اکران نوروزی/ یک شروع کمرمق
- «دینامیت» اکران میشود
- صدور مجوز نمایش برای ۲ فیلم/ «بندر بند» منیژه حکمت پروانه نمایش گرفت
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- من از «از دست دادن» میآیم وطنم/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- واکنش فرشته طائرپور به عدم حضور عوامل فیلم روز صفر در اختتامیه
- بیانیه عوامل فیلم روز صفر/ فیلمی که با غیبت عواملش در مراسم اختتامیه خبرساز شد
- روز صفر حلقه مفقوده سینمای ایران/ نگاهی به روز صفر
- نگاهی به روز صفر/ آبروی جشنواره
- نگاهی به فیلم «روز صفر»/ روز صفر، روز خوبیست
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





