سینماسینما: صفحه عباس کیارستمی در اینستاگرام نوشت:
در سال ۲۰۰۰ جشنوارهی سان فرانسیسکو تصمیم گرفت جایزهی آکیرا کوروساوا برای یک عمر دستاورد هنری را به عباس کیارستمی بدهد – جایزهای که پیش از آن به کارگردانهای مهم دنیا داده شده بود – اما کیارستمی در زمان دریافت جایزه، همه را غافلگیر کرد، چراکه آن را به بهروز وثوقی اهدا کرد. اما کیارستمی چرا این کار را کرد؟
شب قبل از مراسم، بهروز وثوقی در یک ضیافت با خبرنگاری قرار مصاحبه داشته. اتفاقا کیارستمی هم در این میهمانی حضور داشته است. بعد از صرف شام، خبرنگار از وثوقی میخواهد برای انجام مصاحبه به گوشهای بروند. کیارستمی هم از آنها اجازه میگیرد که برای شنیدن مصاحبه، همراهیشان کند. یکی از سوالها این بوده که زمانی که وثوقی ایران را ترک میکند، با چه چالشهایی باید دستوپنجه نرم میکرده. کسی که همه در ایران او را میشناختند و حالا هیچکس او را نمیشناسد. اینکه باید از صفر شروع میکرده. باید در لسآنجلس، مرکز هالیوود، خودش را اثبات میکرده که بازیگریست باسابقه و جوایز بسیاری برده است.
بهروز وثوقی تعریف میکند که به هر جا برای تست بازیگری یا مصاحبهی استخدامی مراجعه میکرده، یا نقش مورد نظرشان، نقش تروریست بوده که در این صورت او جواب منفی میداده و یا تا میفهمیدند که او ایرانی است، میگفتند: Sorry
وثوقی در ادامه میگوید یک بار آگهیای میبیند که بازیگری مورد نیاز بوده که یا عرب باشد یا زبان عربی بلد باشد. وثوقی مراجعه که میکند، از او میپرسند که آیا میتوانی عربی حرف بزنی؟ او جواب میدهد: بله، البته. میگویند بسیار خب نقشی را فیالبداهه بازی کن و به عربی حرف بزن. وثوقی که عربی بلد نبوده، شروع میکند به بازی کردن و قرآن را بهصورت مکالمه میخواند. مثلا سورهی الرحمن را میخواند، بعضی آیات را بهصورت سوالی، بعضی را با عصبانیت، بعضی را با خوشحالی و بعضی را با ناراحتی ادا میکند. البته آنها هم متوجه میشوند و رد میشود.
کیارستمی وقتی این چیزها را میشنود بهشدت تحت تاثیر قرار میگیرد و بسیار ناراحت میشود که چهطور کسی در این سطح و اندازه، باید چنین روزهای سختی را بگذراند و تصمیم میگیرد جایزهای که قرار است به او تعلق بگیرد را به بهروز وثوقی تقدیم کند. کیارستمی در زمان اهدای جایزهاش به وثوقی، گفت: بابت تمام سالهایی که در ایران کار کرد و برای تمام سالهایی که اینجا در انتظار کار زندگی کرد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- نگاهی به فیلم «کندو»/ جهانی بدون ترحم
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- هوتن شکیبا: دوست داشتم به جای همایون ارشادی در «طعم گیلاس» باشم
- تمجید هانکه از سینمای بیهمتای کیارستمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی
- حضور فیلم کارگردان ایرانی در بخش جنبی جشنواره کن
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- کاراکترهایی مثل «مهندس لقمان» و «مهندس حشمتزاده» در فیلم منصور به مهندس ترکان و مهندس نعمتزاده اشاره دارند
- فیلمهای ۱۵ کارگردانان چطور انتخاب شدند؟/ در جستوجوی فیلمهای غافلگیرکننده
آخرین ها
- معرفی بازیگران تازه فیلم اصغر فرهادی
- فیلمی که هنوز عنوانش اعلام نشده؛ اثر جدید اصغر فرهادی در پاریس
- پوستر رسمی جشنواره کن منتشر شد
- با حکم رئیس سازمان صداوسیما؛ رمضاننژاد رئیس جدید ساترا شد
- سینماحقیقت در نمایش خانگی
- چشم سینماهای آمریکا به گیشه تابستانی/ هالیوود نگران افزایش قیمت بلیت سینماها شد
- فستیوال «کوچه» برگزار می شود
- حسین سلیمانی داور جشنواره ایتالیایی شد
- «یخ بستگی»؛ نمایشی که شنبهها سانس فوقالعاده دارد
- تأملی بر فیلم «صیاد» و بازنمایی یکی از مؤمنترین فرماندهان ایران/ صیاد در آیینه سینما
- موفقیت بینالمللی نمایش «مستطیل» در امارات
- «دورهمی زنهای دیکتاتورها» در تالار حافظ
- اولین جایزه بهرام/ یادداشت جواد کراچی درباره زندهیاد بهرام صادقیمزیدی
- «غبارزدگان» رونمایی شد
- شروین حاجیپور تیتراژ ابتدایی «وحشی» را خواند
- اولین نمایش جهانی «چشم در برابر چشم» در جشنواره ترایبکا
- با حضور داور ژاپنی جشنواره کن؛ هیات داوران جشنواره فیلم و عکس «پنج» معرفی شدند
- یک «پایتخت» غیرمعمولی/ فصل هفتم «پایتخت» جزو فصلهای موفق نبود
- انصراف شهاب حسینی از انتخابات خانه تئاتر/ هیات مدیره جدید انتخاب شد
- نمایش و نقدِ «مصائب شیرین ۲» در سینما اندیشه
- سوگ، فقدان و زوال با طنز؛ آیا «کفنها» آخرین فیلمِ دیوید کراننبرگ میشود؟
- شهاب سنگ بهتر است یا نقی معمولی؟
- پس از گذشت حدود ۲ ماه؛ فروش اکران نوروزی سینماها به ۲۷۰ میلیارد رسید
- فروش بیش از دو میلیاردی نمایشها در فروردینماه ۱۴۰۴
- پایان تصویربرداری یک روایت کمدی از حضور در آسایشگاه اعصاب و روان
- ۱۲۰ سالگی سینمای چین در جشنواره پکن
- فیلمهای ۱۵ کارگردانان چطور انتخاب شدند؟/ در جستوجوی فیلمهای غافلگیرکننده
- ریاست هیئت داوران دوربین طلایی کن برعهده فیلمساز ایتالیایی
- بزرگداشت فرهنگ جولایی در فرهنگسرای ارسباران
- یادبود «منوچهر والیزاده» در خانه هنرمندان ایران