سینماسینما: صفحه عباس کیارستمی در اینستاگرام نوشت:
در سال ۲۰۰۰ جشنوارهی سان فرانسیسکو تصمیم گرفت جایزهی آکیرا کوروساوا برای یک عمر دستاورد هنری را به عباس کیارستمی بدهد – جایزهای که پیش از آن به کارگردانهای مهم دنیا داده شده بود – اما کیارستمی در زمان دریافت جایزه، همه را غافلگیر کرد، چراکه آن را به بهروز وثوقی اهدا کرد. اما کیارستمی چرا این کار را کرد؟
شب قبل از مراسم، بهروز وثوقی در یک ضیافت با خبرنگاری قرار مصاحبه داشته. اتفاقا کیارستمی هم در این میهمانی حضور داشته است. بعد از صرف شام، خبرنگار از وثوقی میخواهد برای انجام مصاحبه به گوشهای بروند. کیارستمی هم از آنها اجازه میگیرد که برای شنیدن مصاحبه، همراهیشان کند. یکی از سوالها این بوده که زمانی که وثوقی ایران را ترک میکند، با چه چالشهایی باید دستوپنجه نرم میکرده. کسی که همه در ایران او را میشناختند و حالا هیچکس او را نمیشناسد. اینکه باید از صفر شروع میکرده. باید در لسآنجلس، مرکز هالیوود، خودش را اثبات میکرده که بازیگریست باسابقه و جوایز بسیاری برده است.
بهروز وثوقی تعریف میکند که به هر جا برای تست بازیگری یا مصاحبهی استخدامی مراجعه میکرده، یا نقش مورد نظرشان، نقش تروریست بوده که در این صورت او جواب منفی میداده و یا تا میفهمیدند که او ایرانی است، میگفتند: Sorry
وثوقی در ادامه میگوید یک بار آگهیای میبیند که بازیگری مورد نیاز بوده که یا عرب باشد یا زبان عربی بلد باشد. وثوقی مراجعه که میکند، از او میپرسند که آیا میتوانی عربی حرف بزنی؟ او جواب میدهد: بله، البته. میگویند بسیار خب نقشی را فیالبداهه بازی کن و به عربی حرف بزن. وثوقی که عربی بلد نبوده، شروع میکند به بازی کردن و قرآن را بهصورت مکالمه میخواند. مثلا سورهی الرحمن را میخواند، بعضی آیات را بهصورت سوالی، بعضی را با عصبانیت، بعضی را با خوشحالی و بعضی را با ناراحتی ادا میکند. البته آنها هم متوجه میشوند و رد میشود.
کیارستمی وقتی این چیزها را میشنود بهشدت تحت تاثیر قرار میگیرد و بسیار ناراحت میشود که چهطور کسی در این سطح و اندازه، باید چنین روزهای سختی را بگذراند و تصمیم میگیرد جایزهای که قرار است به او تعلق بگیرد را به بهروز وثوقی تقدیم کند. کیارستمی در زمان اهدای جایزهاش به وثوقی، گفت: بابت تمام سالهایی که در ایران کار کرد و برای تمام سالهایی که اینجا در انتظار کار زندگی کرد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به فیلم «کندو»/ جهانی بدون ترحم
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- هوتن شکیبا: دوست داشتم به جای همایون ارشادی در «طعم گیلاس» باشم
- تمجید هانکه از سینمای بیهمتای کیارستمی
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
آخرین ها
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند
- متوهمی به نام «اون»!
- نگاهی به سریال «شوگر»/ محله چینیها
- سریال کُمدی «خجالت نکش» نوروز منتشر میشود
- عرضه ۲۳۵ مستند در شبکه نمایش خانگی
- وکیل مادر وحیده محمدیفر: پرونده قتل مهرجویی و محمدیفر بسته نشده/ حکم صادره قطعی نیست
- دبیر جوایز ایسفا مشخص شد