پرفروش ترین بازیگر سینمای ایران است و حضورش تضمینی برای فروش هر فیلم. ظرف سه سال گذشته- و بهار امسال- فیلم هایش در مجموع بیش از ۶۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان عایدی برای سینما داشته است؛ یعنی با یک حساب سرانگشتی هر فیلمش به طور متوسط حدود چهارونیم میلیارد تومان فروخته. مثلاً فیلمی مانند «نهنگ عنبر ۲» که با فروش بیش از ۲۱ میلیارد تومان رکورددار فروش تاریخ سینمای ایران است؛ هرچند در این میان هستند فیلم هایی مانند «آبنبات چوبی» که با یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان کم ترین سهم را داشته اند. رضا عطاران این روزها فیلم «هزار پا» را روی پرده اکران دارد که در روزهای پایانی جام جهانی رکورد اولین روز فروش گیشه را در سینمای ایران جابه جا کرد و همچنین توانست با فروشی بیش از دو میلیارد و پانصد میلیون تومان در شش روز اول، رکورد فروش هفتگی سینمای ایران را از آن خود کند. حضور او برای سینمای ایران غنیمت است چرا که در شرایط متفاوت گیشه می توان روی اقبال مخاطب به او حساب کرد. او امسال طنز تلخ «مصادره» را در اکران نوروزی سینما داشت که تا اینجای کار با فروش نزدیک به ۱۶ میلیارد تومان صدرنشین جدول فروش سینمای سال ۹۷ است. مهران احمدی در این فیلم با شخصیت پردازی مناسب استفاده درستی از توانایی های عطاران داشته است. با او که علاوه بر کارگردانی این فیلم، در مقام بازیگر و دستیار و برنامه ریز نیز بارها با این کمدین محبوب تجربه همکاری داشته، درباره امتیازات و دلیل محبوبیت رضا عطاران به گفت و گو نشستیم و از او پرسیدیم که این بازیگر چه رویکردی باید داشته باشد تا اقبال مردم را از دست ندهد. ماحصل این گپ و گفت را البته با حذف پرسش ها در ادامه می خوانید.
ویژگی های منحصر به فرد
هر تهیه کننده و سرمایه گذاری دوست دارد که فیلمش بفروشد و من هم از این قاعده مستثنی نیستم. کسی که سراغ رضا می رود مسلماً نیم نگاهی هم به گیشه دارد اما بجز این ویژگی او بازیگر بسیار درجه یکی است و قابلیت ها و توانایی های منحصر به فردی دارد که از هر هزار، یک نفر شاید این ویژگی های منحصر به فرد را داشته باشد. رضا در «مصادره» پروسه ۴۰ ساله را بازی کرد و من حتی دوران پیری اسماعیل یارجانلو را بیشتر از دوران جوانی اش دوست داشتم، به خاطر هنر بازیگری رضا که بدون تغییری در صدا و نمودهای ظاهری فقط با یک اتفاق و پدیده کاملاً درونی ۷۰ سالگی این شخصیت را اینقدر برای مخاطب باورپذیر کرد.
انعطاف پذیری در نقش
مهم ترین ویژگی رضا این است که خودش را اندازه قالب فیلم می کند مانند مظروفی که خودش را شبیه ظرف می کند و این از عهده هر کسی برنمی آید. این انعطاف در او وجود دارد که با کارگردان، فرم و ساختار فیلم خودش را هماهنگ کند.
چشم های صادق رضا
خیلی صادقانه با نقش مواجه می شود و رفتار دروغین و غیرصادقانه از او نمی بینی. شاخص ترین مولفه این فاکتور چشم های رضاست که در مواجهه با لحظات، رویدادها و اتفاقات مختلف بسیار صادق است و این صداقت باعث ایجاد سادگی خاصی می شود. اصولاً سخت ترین کار در بازیگر این است که صادق باشی و رو راست بازی کنی. در لحظاتی که اوج کمدی و تراژدی است رضا هیچ وقت سعی نمی کند که آن لحظه را به همان اندازه بزرگ بازی کند. ساده بازی می کند و می بینی چه راحت آن حس و اتمسفر را در لحظه به مخاطب منتقل می کند.
کافی است از او بخواهی
او نه تنها یک کمدین بزرگ بلکه بازیگر خوبی است که درکش از موقعیت و لحظات فیلمنامه بالاست و بسیار باهوش عمل می کند. کافی است از او بخواهی آن وقت می بینی که چه شگفتی جلوی دوربین اتفاق می افتد. با وجود این رضا هم باید در یک مجموعه خوب قرار بگیرد وگرنه هر کاری هم بکند نمی تواند گیشه فیلم را نجات دهد. از این دست کارها اگر چه کم اما نمونه هایی از آن در کارنامه کاری عطاران وجود دارد که در هیچ کدام مقصر نیست.
رموز نه چندان آسان
بزرگتر از همه اینها، ویژگی انسانی رضاست که بسیار درجه یک، شریف و مورد اعتماد است. این رمز موفقیت اوست که البته رموز خیلی آسانی نیست؛ اینکه هم بازیگر خوبی باشی و هم انسان خوب. رضا غنیمتی است برای سینمای ایران و امیدوارم که سال های سال بدرخشد.
تا اینجا هم خوب دوام آورده
سینما جای ترسناکی است و همه این را می دانیم. بزرگترین کمدین ها و هنرپیشه ها هم روزی خداحافظی می کنند و دورانشان تمام می شود. تنها آرزویم این است که این دوران، دوران طولانی تر برای رضا باشد. تا اینجا هم بسیار خوب دوام آورده است. امیدوارم سال های سال رضا را داشته باشیم، برای سینما طنازی کند و این درخشش در او همچنان رو به افزایش باشد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آقای عطاران اگر قرار نبود به سوالی جواب دهید پس چرا در نشست خبری شرکت کردید؟
- اکران آنلاین «قیف» از سهشنبه
- چهار فیلم جدید با ترکیب تازهای از بازیگران روی پرده سینماها
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود
- «قیف» با رضا عطاران به سینما میآید
- آغاز اکران دو فیلم جدید/ رضا عطاران به سینما بازگشت
- زنگ تفریح یک فیلمساز چیرهدست/ نگاهی به فیلم «ویلای ساحلی»
- آیا رضا عطاران رکوردهای فروش ۱۴۰۲ را میشکند؟
- رکوردزنی در شبکه نمایش خانگی
- «ویلای ساحلی» از مهر اکران میشود
- «ویلای ساحلی» کیانوش عیاری چه زمانی اکران میشود؟
- آغاز چالشها برای «دفتر یادداشت» رضا عطاران
- اولین عکس و اطلاعات سریال «دفتر یادداشت» رونمایی شد
- فیلم کیانوش عیاری آماده نمایش شد/ رضا عطاران بر پرده سینما
- «خوابم میاد» به شبکه نمایش خانگی آمد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی
- حضور فیلم کارگردان ایرانی در بخش جنبی جشنواره کن
- کاراکترهایی مثل «مهندس لقمان» و «مهندس حشمتزاده» در فیلم منصور به مهندس ترکان و مهندس نعمتزاده اشاره دارند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به یاد آرش کوردسالی؛ فیلمساز نجیبی که جوانمرگ شد
آخرین ها
- موفقیت بینالمللی نمایش «مستطیل» در امارات
- «دورهمی زنهای دیکتاتورها» در تالار حافظ
- اولین جایزه بهرام/ یادداشت جواد کراچی درباره زندهیاد بهرام صادقیمزیدی
- «غبارزدگان» رونمایی شد
- شروین حاجیپور تیتراژ ابتدایی «وحشی» را خواند
- اولین نمایش جهانی «چشم در برابر چشم» در جشنواره ترایبکا
- با حضور داور ژاپنی جشنواره کن؛ هیات داوران جشنواره فیلم و عکس «پنج» معرفی شدند
- یک «پایتخت» غیرمعمولی/ فصل هفتم «پایتخت» جزو فصلهای موفق نبود
- انصراف شهاب حسینی از انتخابات خانه تئاتر/ هیات مدیره جدید انتخاب شد
- نمایش و نقدِ «مصائب شیرین ۲» در سینما اندیشه
- سوگ، فقدان و زوال با طنز؛ آیا «کفنها» آخرین فیلمِ دیوید کراننبرگ میشود؟
- شهاب سنگ بهتر است یا نقی معمولی؟
- پس از گذشت حدود ۲ ماه؛ فروش اکران نوروزی سینماها به ۲۷۰ میلیارد رسید
- فروش بیش از دو میلیاردی نمایشها در فروردینماه ۱۴۰۴
- پایان تصویربرداری یک روایت کمدی از حضور در آسایشگاه اعصاب و روان
- ۱۲۰ سالگی سینمای چین در جشنواره پکن
- فیلمهای ۱۵ کارگردانان چطور انتخاب شدند؟/ در جستوجوی فیلمهای غافلگیرکننده
- ریاست هیئت داوران دوربین طلایی کن برعهده فیلمساز ایتالیایی
- بزرگداشت فرهنگ جولایی در فرهنگسرای ارسباران
- یادبود «منوچهر والیزاده» در خانه هنرمندان ایران
- «چای با نویسنده» پل میان نویسندگان و مخاطب
- همایون اسعدیان مطرح کرد؛ «پیر پسر» پروانه نمایش دارد ولی قراردادی در شورای صنفی نمایش ندارد
- به یاد آرش کوردسالی؛ فیلمساز نجیبی که جوانمرگ شد
- نگرانی انجمن تهیهکنندگان مستقل از حکم قضایی فیلم «کیک محبوب من»
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی
- حضور فیلم کارگردان ایرانی در بخش جنبی جشنواره کن
- نگرانی خانواده از تصمیم کیت بلانشت/ آیا برنده دو اسکار از بازیگری خداحافظی میکند؟
- با حضور پنهلوپه کروز؛ انتشار اولین تصویر از جانی دپ در «بادهنوش روز»
- گیشه سینماها در اردیبهشت؛ فیلمهای رضا عطاران، امین حیایی و پیمان معادی اکران میشوند
- راهیابی «گوسفند» به جشنواره «بوسان»