سینماسینما، حسن حقیقی
کیفیت پایین سریال های ماه رمضان چند سال اخیر و نمایش یک سال در میان و تقریبا عادت شده دو اثر موفق عطاران یعنی خانه به دوش و متهم گریخت در ماههای رمضان سبب شده که نام و یاد عطاران و آثارش این سالها بیشتر از گذشته همچون چماقی باشد در مرحله اول بر سر مدیران و بعد از آن کارگردانان مختلف که چرا نمی توانند نمونه ای نه فقط مشابه که حتی نزدیک این دو اثر موفق عطاران تولید کنند و از آن مهمتر، چرایی نداشتن عزم و توان برگرداندن این کارگردان به عرصه سریال سازی است.
جوابهای مختلف هم به این پرسش در این سالها داده شده و گمانه زنی های متفاوت در باب چرایی آن صورت گرفته است. در دوره ای از وجود موانع بر سر راه سریال سازی عطاران حرف زده شد. بعد از آن وقتی فعالیت هایش بیشتر معطوف به حوزه سینما شد و شروع به کارگردانی اولین اثرش کرد صحبت از عدم بازگشت در آن مقطع شد و در مرحله بعد که آثار سینمایی با نقش آفرینی او یکی یکی رکوردهای فروش در سینمای ایران را جابجا کرد تقریبا بازگشتش امری محال تلقی شد. سالهای اخیر هم که مدیران از درهای باز تلویزیون به روی عطاران حرف میزنند و نقد و نظرهای متفاوت درباره بازگشتش صادر میشود او تقریبا بدون کوچکترین واکنشی مشغول بازیگری در آثار سینماییست به طوریکه حتی پس از دو پروژه متاخر و شاید دور از انتظار ردکارپت و دراکولا چند وقتی اصلا سراغ کارگردانی هم نرفت تا بالاخره شرایط کرونایی تولید کمدی های سینمایی را متوقف کرد و او به ساخت سریال برای شبکه نمایش خانگی رو آورد. انصافا پیش از شیوع این بیماری و شرایط سکون در تولیدات سینمایی، او در میان سیل پیشنهادهایی که تنها می توانست فقط چند تایی از آنها را قبول کند شاید اصلا فرصت فیمسازی نمی یافت و به نظر میرسید اولویتش بازیگری بود تا کارگردانی.
خب در چنین شرایطی که به هر بهانه ای وقتی صحبت از سریال سازی آنهم در شکل مناسبتی برای ماه رمضان در فضای رسانه ای و مجازی به سرعت میرود سمت آثار عطاران و البته سمت تحلیلهایی که به واقع دوره سریال سازی در ماه رمضان را به قبل و بعد از آثار او تقسیم می کنند یک سوال مهم پیش می آید. اینکه مایی که با شروع ماه رمضان و نمایش سریالها مدام چماق عطاران و آثارش را بر سر مدیران و عوامل مجموعه های جدید می کوبیم، در بازگشت عطاران به عرصه سریال سازی، در صورت مواجهه با اثری ضعیف آیا با فراموشی پیشینه موفقش او را به باد بدترین نقدها و نظرها نمی گیریم؟ مگر نه اینکه در زمان اولین نمایش بزنگاه چماق خانه به دوش و متهم گریخت را بر سرش کوبیدیم و سیل انتقادات سمتش روانه شد که اثری ضعیف ساخته یا بعدتر ناراضی از صرف هزینه برای تماشای خوابم میاد، رد کارپت و دراکولا او را شماتت نکردیم که اینها چیست تحویل ما داده است. تقریبا پانزده سالی از نمایش خانه به دوش و متهم گریخت میگذرد و مانند هر انسانی احتمالا عطاران نیز با گذر عمر، زاویه نگاهش به اطراف تغییر کرده است همانطور که آثار سینمایی اش کمتر نشانی از ساخته های تلویزیونیاش داشت. در چنین شرایطی و در صورت بازگشت ناموفق عطاران به عرصه سریال سازی، مدافعان اینروزها که فریاد عطاران، عطاران سر می دهند به مهاجمان آینده بدل نخواهند شد و بیرحمانه ترین حملات را به سویش رهسپار نخواهند کرد؟ به طور حتم چماق عطارانی را اینبار بر سرخود عطاران می کوبند و با فراموش کردن گذشته بانی همه ی آن لحظه های دلپذیر به بدترین شکل او را از بازگشت پشیمان و البته برای تخریبش به دنبال چماقهای تازه و جدید می گردند. در حالتی که تکلیف ما با عطاران به واسطه آخرین ساخته هایش تقریبا مشخص است استفاده از نام عطاران در نقد آثار جدید به نوعی خودفریبی و البته دم دستی ترین بهانه و مثال برای ابراز عصبانیت از وضعیت آثار نمایشی در شرایط نداشتن راهکار است. به عبارتی ناتوانی از ارائه و بیان برهان مستدل درباره چگونگی حل مشکل سریال سازی که البته بسیار ریشه دارتر و دور از تحلیل های ظاهری و بی نتیجه است. در حالیکه در شبکه های آنطرف آبی رقابت بر سر هر چه جذابتر شدن سریال ها نه با هزینه هنگفت برای طراحی صحنه و جلوه های ویژه که از طریق تولید فکر است، اینجا همچنان در انتظار بازگشت ناجیانی مثل عطاران، فتحی و افراد دیگر به تلویزیون هستیم. واقع بین باشیم، چرا که هنر امری حسی و درونی و تابع حال لحظه ی خلق، در هنرمند است نه مثل فرمول ریاضی که دو دو تایش همیشه چهار تا بشود. بنابراین تربیت هنرمند کار ساده ای نیست آنهم در چرخه معیوب هنری ایران که استعدادیاب نیست. چه بهتر که به جای تعصبات بی نتیجه و قیاس تخریب گونه آدمهای موفق و شکست خورده برای آرامش لحظه ای خود، علاج مشکل را در ارائه راهکارهای تازه برای برون رفت از این وضعیت و به امید شنیدن توسط گوش های شنوا ببینیم، چرا که مشکل در سیستمی است که نویسنده و کارگردان تازه ای تربیت نکرده و به او میدان نمی دهد و همچنان دلبسته پیدایش و ظهور استعدادهای ذاتی از جنس عطاران، مدیری، مجیدی، فرهادی و بسیاری دیگر است تا چرخ آثار نمایشی اش بچرخد.
نزدیکترین مثال از ساختارمندی و سیستم معیوب و غیرمعیوب می تواند بلایی باشد که تغییر مربی سر ایران آورد و تیم را در آستانه حذف از مرحله مقدماتی جام جهانی قرار داد و در کمال تاسف به جای کار روی پروژه پیشرفت همچنان درگیر مشکلات قرارداد با مربی قبلی است، حال اینکه ژاپن و کره جنوبی به علت سازمان یافتگی حتی در صورت تغییرات بنیادین هم دچار گرفتاریهای از جنس اما و اگرهای همیشگی ما نمی شوند که کارشان تنها با یک ناجی راه بیفتد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آغاز اکران دو فیلم جدید/ رضا عطاران به سینما بازگشت
- زنگ تفریح یک فیلمساز چیرهدست/ نگاهی به فیلم «ویلای ساحلی»
- آیا رضا عطاران رکوردهای فروش ۱۴۰۲ را میشکند؟
- رکوردزنی در شبکه نمایش خانگی
- «ویلای ساحلی» از مهر اکران میشود
- «ویلای ساحلی» کیانوش عیاری چه زمانی اکران میشود؟
- آغاز چالشها برای «دفتر یادداشت» رضا عطاران
- اولین عکس و اطلاعات سریال «دفتر یادداشت» رونمایی شد
- فیلم کیانوش عیاری آماده نمایش شد/ رضا عطاران بر پرده سینما
- «خوابم میاد» به شبکه نمایش خانگی آمد
- مریم امیرجلالی: هنوز در اوجم
- تلویزیونی که مهرهسوزی میداند
- اکران سه فیلم تازه از ۷ اردیبهشت/ آیا تنور اکران گرم میشود؟
- حلیمه سعیدی بازیگر سریالهای رضا عطاران درگذشت
- /باز خوانی یک مصاحبه قدیمی با عطاران /روایت جالب رضا عطاران از حضور درجبهه
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- چهار مستند ایرانی در جشنواره هات داکس
- به انتخاب تماشاگران و به یاد شانتال آکرمن؛ ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن جایزه جدید میدهد
- رقابت «آنیتا، گمشده در اخبار» در جشنواره استانبول
- پایان تور کنسرت علیرضا قربانی در تهران
- تلفیق شادی و شایستگی؛ نگاهی به برنامه «آی نسیم سحری عید شد»
- همکاری دوباره با یونیورسال؛ کیلین مورفی وارد ماجراهای جنجالی زغال سنگ آمریکا شد
- نگاهی به سریال افعی تهران
- علی اصغر رضایی نیک درگذشت
- ۱۰ روز مانده به شروع اجرا؛ نمایشِ بهرام افشاری ۲ میلیاردی شد
- برنامه تعطیلی سینماها در شبهای قدر
- به کارگردانی مهیار علیزاده؛ بازیگران نمایش «و تو هم برنگشتی» معرفی شدند/ اولین حضور شمس لنگرودی در تئاتر
- کنسرت «علیرضا قربانی» / گزارش تصویری
- بهار «مولوی» با متن محمد چرمشیر آغاز میشود
- شروع فیلمبرداری فیلم «پیکی بلایندرز» از ماه سپتامبر با حضور کیلین مورفی
- الهه نوبخت داور بخش اصلی جشنواره هلند شد
- جایزه جشنواره فریبورگ به ایران رسید
- جایزه جشنواره فریبورگ به ایران رسید
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- تلاش برای تحریف تاریخ/ نگاهی به فیلم «پرویزخان»
- فریاد، فضیلت است/ یادداشتی بر فیلم «داگویل» با نگاهی به پرفورمنس «ریتم صفر» مارینا آبراموویج
- جورج میلر با «فیوریوسا» به کن میرود
- نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم با حمایت همراه اول در حال برگزاری است
- سفری به سوی ناشناخته ها
- فرامرز اصلانی درگذشت
- پوسترهای ۲ بخش جنبی جشنواره کن منتشر شدند
- جان تراولتا در یک فیلم درجه ۳ دیگر بازی کرد/ نمایش در آوریل
- عیدی همراه اول با سبدی از محصولات دیجیتال
- احمدرضا عابدزاده از عوامل «پرویز خان» شکایت کرد
- صدور پروانه نمایش غیرسینمایی برای ۴۱ اثر
- اجرای طرح «اکران شبانه» سینماها در تعطیلات نوروز