آزاده باقری: چهل و دومین جشنواره فیلم فجر در حالی برگزار میشود که هنوز از رونق همیشگی سالهای گذشتهاش خبری نیست. گرم نشدن روال جشنواره مانند سالهای پیش چه از سوی مخاطبان، چه اهالی رسانهها و چه از سوی خود هنرمندان به شکل محسوسی احساس میشود و نگذاشته تب گرم جشنواره فیلم فجر امسال از سرمای این روزهای زمستان بکاهد.
ضمن آنکه سینماهای مردمی نیز تا به امروز از یک سو آنطور که باید مورد استقبال قرار نگرفته و از سوی دیگر هنرمندان شناخته شدهای که حتی در فیلمهای سینمایی امسال در جشنواره نیز حضور دارند از حضور در جشنواره امسال چه در نشستهای نقد و بررسی و چه در سالنهای سینمایی امتناع کردهاند و همین اتفاق از جذابیتهای نشستهای نقد و بررسی و پرسش و پاسخ کاسته است.
البته که بسیاری مستحضر هستند که این موضوع به عوامل گوناگونی برمیگردد و کسی نمیتواند آن را کتمان کند. از یک سو عدم تمایل از سوی مردم و هنرمندان در برنامههایی که برگزارکننده آن دولت است و از سوی دیگر نگرانی از قضاوت مخاطبان نسبت به هنرمندانی که در چنین رویدادهایی حضور دارند باعث شده تا شاهد رونق همیشگی در جشنواره فیلم فجر نباشیم.
همچنین عدم هماهنگی و نبود توافق بین شهرداری تهران با وزارت ارشاد نیز باعث شده بود تا آخرین لحظه هم تکلیف آنکه برج میلاد در اختیار مسئولان جشنواره قرار خواهد گرفت یا خیر مشخص نباشد و همین موضوع نیز موجب شد تا روز اول جشنواره عدم هماهنگیهایی در زمان رسیدن فیلمها و جلسات نقد و بررسی پیش آید که البته پس از انتقادی که از سوی خبرنگاران به وزیر ارشاد در حاشیه اعطای «جایزه قلم مقدس» که به برخی از روزنامه نگاران اهدا میشد وارد آمد؛ محمدمهدی اسماعیلی از اتفاق پیش آمده به دلیل این عدم هماهنگی عذرخواهی کرد.
البته نبود آشتی این روزها میان سینمای ایران و تماشاگران باعث شده تا بسیاری از عوامل و دست اندرکاران بزرگترین رویداد فرهنگی و سینمایی کشور تلاش خود را دو چندان کنند. از سوی دیگر برخی سازندگان فیلمهای امسال نیز با تلاش بسیار همچنان به دنبال دیده شدن در این رویداد بزرگ سینمایی کشور هستند. فیلم سینمایی «بیبدن» از جمله حاشیههای این روزهای چهل و دومین جشنواره فیلم فجر بود که چه از سوی الناز شاکردوست به عنوان بازیگر در این فیلم سینمایی و چه از سوی دیگر عوامل سازنده آن به دلیل قرار نگرفتن در بخش سودای سیمرغ مورد انتقاد بسیار قرار گرفت. به طوری که در زمان نشست نقد و بررسی این فیلم نیز نویسنده آن باز هم اعتراض خود را نسبت به این موضوع اعلام کرده بود و وزیر ارشاد نیز در واکنش به چنین اعتراضهایی گفته بود: «دوستان ۴۰ دقیقه بیشتر از این فیلم را در مرحله انتخاب ندیده بودند و در نتیجه امکان جمع بندی وجود نداشت. البته که فیلم خوبی بود و امیدوار هستیم مورد توجه مخاطبان قرار گیرد.»
در میان چنین حاشیههای اعتراضی نمیتوان از فیلم سینمایی که در آن هم شاهد استقبال مخاطبان و هم عوامل سازنده و بازیگران آن هستیم عبور کرد. فیلم سینمایی «تمساح خونی» به کارگردانی جواد عزتی که نخستین تجربه کارگردانی او نیز به حساب میآید تا کنون با استقبال خوبی از سوی مخاطبان، تماشاگران و منتقدان مواجه شده و در کنار این استقبال، استقبال عوامل سازنده و بازیگران آن نیز نشان از حمایت آنها نسبت به این فیلم میدهد. به طوری که تا کنون تنها فیلم سینمایی که بازیگران اصلی و شناخته شدهاش در نشست نقد و بررسیاش در جشنواره حضور پیدا کردند همین فیلم سینمایی بوده است.
علاوه بر آنچه گفته شد انتقادهایی که به جشنواره و روند برگزاری آن وارد میشود تا به امروز به همین مسائل ختم نشده است و از دیگر منتقدان به روند برگزاری چهل و دومین جشنواره فیلم فجر محمود کلاری کارگردان فیلم «تابستان همان سال» است که اعتراض میکند چرا بعد از شروع فیلم اجازه ورود به تماشاگر داده میشود این در حالیست که در هیچ کجای دنیا این روند وجود ندارد.
با تمام این تفاسیر روزهای چهل و دومین جشنواره فیلم فجر در حال سپری شدن هستند و باید دید ۲۲ فیلمی که در سودای سیمرع قرار دارد و ۱۱ فیلم نگاه اولی قرار است چه سرنوشتی داشته باشند و تا چه میزان مورد استقبال مخاطبان و داوران این روزهای جشنواره قرار خواهد گرفت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- سومین جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی به پایان رسید/ برگزیدگان دو بخش سینما و تئاتر معرفی شدند
- فشار سیاسی و خروج یک فیلم از داوری آکادمی؛ موافقت اردن با درخواست آذربایجان برای خروج «سرزمین شیرین من» از اسکار
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
آخرین ها
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- نمایش وقتی الاغا عاشق میشوند / گزارش تصویری
- تریلر قسمت هشتم منتشر شد؛ «مامویت غیرممکن» با تام کروز پایان مییابد؟
- ستاره اسکندری: ساخت «خورشید آن ماه» مسئولیت اجتماعی من بود
- «سودابه»؛ فیلمی برخلاف ذائقهسازی مرسوم سینمای ایران
- سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند به شیوه «آکادمی» داوری میشود
- یادداشتی کوتاه در مورد تئاترِ ناصدا..
- درباره ساخته جدید علی عباسی/ امتحان نهایی «شاگرد»
- زندگینامه بیتا فرهی منتشر میشود
- هانس زیمر: خلق موسیقی برای فیلم «بلیتز» و چالشهای نوای جنگ جهانی دوم
- شکستِ دنباله «جوکر»؟ «جوکر: جنون مشترک» به نقطه صفر رسید
- فشار سیاسی و خروج یک فیلم از داوری آکادمی؛ موافقت اردن با درخواست آذربایجان برای خروج «سرزمین شیرین من» از اسکار
- رالف فاینز و ژولیت بینوش بار دیگر همبازی می شوند