شهریار قدیمی در روزنامه اعتماد نوشت :
اخیرا نوشتهها و شبهمقالاتی در دنیای مجازی منتشر میشود که به نظر حقیر نشانگر سقوط بیش از حد اخلاقی طبقه حتی فهیم و فرهیخته جامعه امروز ما است.
در نفی غیراخلاقی مثلا سخنرانی لیلی گلستان یا کنسرت همایون شجریان یا جایزه گرفتن اصغر فرهادی یا فلان هنرپیشه در اسکار و… قلمفرساییهایی میشود که متاسفانه نمیتوان به آن نام نقد حرفهای و مستدل نهاد و صرفا آنها را میتوان نوعی دقدلی خالی کردن و تسویهحساب شخصی بیادبانه خالهزنکی نامید.
متاسفانه بخشی از جامعه ما آنقدر کوتهبین و نوکدماغبین و پست شده که قدرت حلاجی و واکاوی مسائل بزرگ را ندارد. زخمهای عمیق و دردهای مزمن و عفونتهای اخلاقی و اجتماعی جامعه را نمیبیند یا توانایی دیدن آنها را ندارد ولی برای پر کردن این خلأ و پوشاندن این ناتوانی با تمام قوا ناشیانه به قضاوت مسائل کوچک میپردازد. آن هم بدون آنکه بتواند تجزیه و تحلیل منطقی و درستی از همین مسائل ارایه دهد.
از خرید چهار حلقه لاستیک نو برای ماشین همسایهاش میآشوبد و دچار حسادت میشود، در مورد منشا مالی این خرید هزار قضاوت نابجا میکند ولی فسادهای عظیم مالی – اقتصادی و اخلاقی موجود در جامعه را نمیبیند و بیاعتنا بدون عکسالعملی از کنارش میگذرد و آن را سرنوشت گریزناپذیر میپندارد و اگر در پستوی ذهنش هم خدای ناکرده سوء نیتی در این زمینه ایجاد شود فورا خودسانسوری کرده و جزایش را به آخرالزمان حوالت میدهد.
روی ماشین پراید نوی همسایهاش از بخل و حسادت خط میکشد ولی جلوی مازراتی و لامبورگینی آقازادهای ۲۰ ساله تعظیم میکند و آن را مقدس میشمارد و ثروتهای نجومی بادآورده برایش تقدس را همراه دارد و سرش به دور و بر نحیف خودش گرم است.
حد و حریم خصوصی و عمومی را نمیشناسد و قلم به دست میگیرد و به صغیر و کبیر طرف مورد عنادش رحم نمیکند و حاصل نوشتهاش آش شله قلمکاری میشود که آمیختهای از فحش و فضاحت و تهمت و… خلاصه عقدهگشایی است. اختلاسهای عظیم میلیون و میلیارد دلاری را نمیبیند و مینشیند حساب جیب فلان هنرمند یا هنرمندانی را که حاصل چندین ماه یا چندین سال زحمت آنهاست را میکند. چرا دیگر جرات و شهامتمان را از دست دادهایم؟ فسادهای بزرگ برایمان حلال پنداشته میشود و آنها را نمیبینیم و اگر با جراتی پیدا شود و آنها را به ما نشان دهد بیاعتنا از کنارش رد میشویم و آن را به عنوان سرنوشت محتوم میپذیریم ولی در مورد فسادها یا اشتباهات یا اختلاف سلیقههای کوچک و جزیی دوروبریهایمان، بدون ارایه دلیلی شروع به فحاشی و تهمتزنی و بدگویی و نقد بیادبانه میکنیم. گاهی با خود فکر میکنم چه خوب شد کیارستمی مرد. چون اگر زنده میماند حتما باز کارهای خوبی ارایه میکرد که مورد توجه جامعه خودی و جهانی قرار میگرفت و باز عقدههای حسودان بیمایه گشوده میشد و او را در معرض تندبادهای فحش و فضاحت و تهمت قرار میداد و شاید بشود گفت در این ملک، رفتگان پاک و منزهاند و زندگان شایسته پرخاش.
اصلاح اخلاقی این جامعه مملو از فساد و بداخلاق با کیست؟
وقتی مصلحان و مربیان اخلاقی جامعه گرفتار و آلوده به ثروت و سیاست میشوند و از کار اصلی خود بازمیمانند، انتظار هرگونه اصلاحی خیال خام است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- هوتن شکیبا: دوست داشتم به جای همایون ارشادی در «طعم گیلاس» باشم
- تمجید هانکه از سینمای بیهمتای کیارستمی
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- «طعم گیلاس» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- برگزاری پانزدهمین کنفرانس بینالمللی فناوری اطلاعات و دانش با حمایت همراه اول
- برگزاری جشنواره فیلم ۱۰۰ در اردیبهشت سال آینده/ «فراصد» بخش جدید جشنواره با رویکرد فلسطین
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد