روزنامه شرق نوشت: پرونده فیلم های توقیفی – در ظاهر امر -بسته شده؛ اما این تمام ماجرا نیست.
سناریوی فیلم های توقیفی که ماه ها و سال ها از آن می گذرد، هرروز شکل متفاوت تری به خود می گیرد. روزی از رفع توقیف فیلمی صحبت می شود و خبرش در شبکه های اجتماعی دست به دست می چرخد، روز بعد خبر می رسد که خبرهای خوش تنها در حد گمانه زنی و صحبت های ابتدایی بوده و تا رفع توقیف مسیری طولانی در پیش است! حتی تشکیل کمپین هایی با شعارهای «هنر توقیف شدنی نیست» و «شان سینما» نیز نتوانست کمک قابل توجهی به حال وروز فیلم های توقیفی کند. اینکه فیلم های توقیفی باید تکلیفشان مشخص شود را چند ماه پیش در صحبت های سیدرضا صالحی امیری (وزیر سابق ارشاد) شنیدیم: « آنچه ما تصمیم گرفتیم این است که فیلم های توقیفی بازبینی شود و توسط شورای تخصصی مربوطه اصلاحات لازمه بر آنها اعمال شود. چنانچه اصلاحات اعمال شود، مجددا در شورا تایید می شوند و امکان اکران پیدا می کنند و از بلاتکلیفی درمی آیند. به طورکلی هدف ما در این مسئله خروج فیلم های توقیفی از بلاتکلیفی است تا یک بار برای همیشه تعیین تکلیف شود که فیلم های قابل اصلاح، اصلاح شوند و آنهایی که به هر صورت اصلاح نمی شوند، وضعیت مشخصی پیدا کنند». اصغر نعیمی، کارگردان و نویسنده که یادداشت هایش خطاب به وزیر ارشاد و برای دریافت پاسخ روشن درباره فیلم های توقیفی سروصدای زیادی ایجاد کرد، در نامه دوم خود به وزیر سابق ارشاد، پایان مهلت دوماهه بسته شدن پرونده فیلم های توقیفی را متذکر شد و به این اشاره کرد که «خوب نیست این شبهه در فضای جامعه سینمایی پیش بیاید که دستور شما مصلحت اندیشانه و به دلیل نزدیکی به زمان انتخابات بوده یا از آن بدتر قرار است ماجرا مسکوت بماند تا کابینه در فضایی بی حاشیه از مجلس رای اعتماد بگیرد. که اینها یعنی باز قربانی کردن هنر، سینما و منافع سینماگران شریف ایرانی در پیشگاه مصالح سیاسی». با رفتن صالحی امیری و آمدن سیدعباس صالحی به نظر می رسید، فصل تغییر از راه رسیده. بااین حال در همچنان بر پاشنه بلاتکلیفی می چرخد. روزی از اکران برخی از این فیلم ها در گروه آزاد یا گروه سینمایی هنر و تجربه صحبت می شود و روزی دیگر خبرهای پیشین تکذیب می شود.
ابراهیم داروغه زاده، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، اواخر شهریور اسامی چند فیلم رفع توقیف شده را برای بار دوم اعلام کرد و گفت که سه فیلم «عصبانی نیستم»، «خانه پدری» و «آشغال های دوست داشتنی» از نظر شورای پروانه نمایش سازمان سینمایی و همچنین خود او قابلیت نمایش دارند و برخی فیلم های دیگر، از جمله «خانه دختر» هم با فیلم برداری دوباره یک سکانس قابل اکران هستند، اما در این میان به غیر از فیلم «پارادایس» و «خانه دختر» که گفته می شود تا مدتی دیگر به اکران خواهند رسید، مشکل سایر فیلم های توقیفی و زمان اکرانشان نامشخص است. شنیده ها حکایت از اکران فیلم «عصبانی نیستم»، به کارگردانی رضا درمیشیان بعد از ایام تاسوعا و عاشورا و تعطیلی چندروزه سینماها داشت؛ اما گویا تکلیف نمایش این فیلم همچنان نامشخص است و این سوال باقی است که آیا ارشاد مانع از نمایش فیلم شده است؟
پیگیری های خبرنگار «شرق» از ابراهیم داروغه زاده برای دریافت پاسخ این پرسش ها بی پاسخ ماند و این مدیر دولتی پس از تماس های مکرر خبرنگار «شرق» ترجیح داد به سوالی درباره تکلیف اکران فیلم های توقیفی پاسخ ندهد. ظاهرا باید باز هم منتظر ماند و دید در روزهای آینده اخبار دیگری از سرانجام فیلم های توقیفی منتشر خواهد شد یا خیر؟ هنوز مشخص نیست چه زمانی فیلم های رفع توقیف شده رنگ پرده سینما را می بینند و قرار است چه تعداد سالن برای آنها در نظر گرفته شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «دو روز دیرتر»؛ یک فیلم سینمای بدنه که جایش در جشنواره نیست
- واکنش داروغهزاده به رد صلاحیت طباطبایینژاد
- سیامک انصاری و فرهاد اصلانی روی «خط استوا»
- گفتوگو با علیرضا تابش درباره سیر تاریخی ساخت فیلم سیاسی در سینمای ایران/ «زمان» یک فیلم اجتماعی را سیاسی میکند
- به یادماندنی و معترضترین دانشجویان سینمای ایران/ از نیمه پنهان تا اعتراض و قصه ها
- داروغه زاده :اصل اعتراض مهدویان به سانسور را به حق می دانم
- توضیحات داروغهزاده درباره ممیزیهای سختگیرانه و سردرگم سینمای ایران/ فرهنگ در ایران، حوزهای حاکمیتی است/ سیاستگذاریها حاکمیتی است
- یاوری که با نامش غریبه بود
- مراسم خاکسپاری محمدعلی کشاورز / گزارش تصویری
- توئیت وزیر ارشاد درباره بازگشایی سالنهای سینما و تئاتر
- واکنش وزیر ارشاد به جنجالی که گفتههای یک مداح آفرید
- بحث توئیتری منیژه حکمت و ابراهیم داروغهزاده بر سر شفافسازی منابع مالی در سینما
- نامه صنوف خانه سینما به وزیر ارشاد/ وضعیت نابسامان سینماگران را تدبیر کنید
- توئیت ابراهیم داروغهزاده در حمایت از سازندگان پایتخت ۶
- مردم احسان کنند مسئولان مدیریت کنند!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





