روزنامه شرق نوشت: پرونده فیلم های توقیفی – در ظاهر امر -بسته شده؛ اما این تمام ماجرا نیست.
سناریوی فیلم های توقیفی که ماه ها و سال ها از آن می گذرد، هرروز شکل متفاوت تری به خود می گیرد. روزی از رفع توقیف فیلمی صحبت می شود و خبرش در شبکه های اجتماعی دست به دست می چرخد، روز بعد خبر می رسد که خبرهای خوش تنها در حد گمانه زنی و صحبت های ابتدایی بوده و تا رفع توقیف مسیری طولانی در پیش است! حتی تشکیل کمپین هایی با شعارهای «هنر توقیف شدنی نیست» و «شان سینما» نیز نتوانست کمک قابل توجهی به حال وروز فیلم های توقیفی کند. اینکه فیلم های توقیفی باید تکلیفشان مشخص شود را چند ماه پیش در صحبت های سیدرضا صالحی امیری (وزیر سابق ارشاد) شنیدیم: « آنچه ما تصمیم گرفتیم این است که فیلم های توقیفی بازبینی شود و توسط شورای تخصصی مربوطه اصلاحات لازمه بر آنها اعمال شود. چنانچه اصلاحات اعمال شود، مجددا در شورا تایید می شوند و امکان اکران پیدا می کنند و از بلاتکلیفی درمی آیند. به طورکلی هدف ما در این مسئله خروج فیلم های توقیفی از بلاتکلیفی است تا یک بار برای همیشه تعیین تکلیف شود که فیلم های قابل اصلاح، اصلاح شوند و آنهایی که به هر صورت اصلاح نمی شوند، وضعیت مشخصی پیدا کنند». اصغر نعیمی، کارگردان و نویسنده که یادداشت هایش خطاب به وزیر ارشاد و برای دریافت پاسخ روشن درباره فیلم های توقیفی سروصدای زیادی ایجاد کرد، در نامه دوم خود به وزیر سابق ارشاد، پایان مهلت دوماهه بسته شدن پرونده فیلم های توقیفی را متذکر شد و به این اشاره کرد که «خوب نیست این شبهه در فضای جامعه سینمایی پیش بیاید که دستور شما مصلحت اندیشانه و به دلیل نزدیکی به زمان انتخابات بوده یا از آن بدتر قرار است ماجرا مسکوت بماند تا کابینه در فضایی بی حاشیه از مجلس رای اعتماد بگیرد. که اینها یعنی باز قربانی کردن هنر، سینما و منافع سینماگران شریف ایرانی در پیشگاه مصالح سیاسی». با رفتن صالحی امیری و آمدن سیدعباس صالحی به نظر می رسید، فصل تغییر از راه رسیده. بااین حال در همچنان بر پاشنه بلاتکلیفی می چرخد. روزی از اکران برخی از این فیلم ها در گروه آزاد یا گروه سینمایی هنر و تجربه صحبت می شود و روزی دیگر خبرهای پیشین تکذیب می شود.
ابراهیم داروغه زاده، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، اواخر شهریور اسامی چند فیلم رفع توقیف شده را برای بار دوم اعلام کرد و گفت که سه فیلم «عصبانی نیستم»، «خانه پدری» و «آشغال های دوست داشتنی» از نظر شورای پروانه نمایش سازمان سینمایی و همچنین خود او قابلیت نمایش دارند و برخی فیلم های دیگر، از جمله «خانه دختر» هم با فیلم برداری دوباره یک سکانس قابل اکران هستند، اما در این میان به غیر از فیلم «پارادایس» و «خانه دختر» که گفته می شود تا مدتی دیگر به اکران خواهند رسید، مشکل سایر فیلم های توقیفی و زمان اکرانشان نامشخص است. شنیده ها حکایت از اکران فیلم «عصبانی نیستم»، به کارگردانی رضا درمیشیان بعد از ایام تاسوعا و عاشورا و تعطیلی چندروزه سینماها داشت؛ اما گویا تکلیف نمایش این فیلم همچنان نامشخص است و این سوال باقی است که آیا ارشاد مانع از نمایش فیلم شده است؟
پیگیری های خبرنگار «شرق» از ابراهیم داروغه زاده برای دریافت پاسخ این پرسش ها بی پاسخ ماند و این مدیر دولتی پس از تماس های مکرر خبرنگار «شرق» ترجیح داد به سوالی درباره تکلیف اکران فیلم های توقیفی پاسخ ندهد. ظاهرا باید باز هم منتظر ماند و دید در روزهای آینده اخبار دیگری از سرانجام فیلم های توقیفی منتشر خواهد شد یا خیر؟ هنوز مشخص نیست چه زمانی فیلم های رفع توقیف شده رنگ پرده سینما را می بینند و قرار است چه تعداد سالن برای آنها در نظر گرفته شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «دو روز دیرتر»؛ یک فیلم سینمای بدنه که جایش در جشنواره نیست
- واکنش داروغهزاده به رد صلاحیت طباطبایینژاد
- سیامک انصاری و فرهاد اصلانی روی «خط استوا»
- گفتوگو با علیرضا تابش درباره سیر تاریخی ساخت فیلم سیاسی در سینمای ایران/ «زمان» یک فیلم اجتماعی را سیاسی میکند
- به یادماندنی و معترضترین دانشجویان سینمای ایران/ از نیمه پنهان تا اعتراض و قصه ها
- داروغه زاده :اصل اعتراض مهدویان به سانسور را به حق می دانم
- توضیحات داروغهزاده درباره ممیزیهای سختگیرانه و سردرگم سینمای ایران/ فرهنگ در ایران، حوزهای حاکمیتی است/ سیاستگذاریها حاکمیتی است
- یاوری که با نامش غریبه بود
- مراسم خاکسپاری محمدعلی کشاورز / گزارش تصویری
- توئیت وزیر ارشاد درباره بازگشایی سالنهای سینما و تئاتر
- واکنش وزیر ارشاد به جنجالی که گفتههای یک مداح آفرید
- بحث توئیتری منیژه حکمت و ابراهیم داروغهزاده بر سر شفافسازی منابع مالی در سینما
- نامه صنوف خانه سینما به وزیر ارشاد/ وضعیت نابسامان سینماگران را تدبیر کنید
- توئیت ابراهیم داروغهزاده در حمایت از سازندگان پایتخت ۶
- مردم احسان کنند مسئولان مدیریت کنند!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه