فرزانه متین- فیلم بی همه چیز به کارگردانی و نویسندگی محسن قرایی با بازی های درخشان هدیه تهرانی،پرویز پرستویی،هادی حجازی فر،باران کوثری،مهتاب نصیری پورو…بر روی پرده ی نقره ایی در حال اکران است.این فیلم با اقتباس از نمایشنامه «ملاقات با بانوی سالخورده» بر محور انتقام می چرخد.محسن قرایی با ساخت سومین فیلمش،به دنبال یک موضوع جنجالی رفت و این فیلم را می توان یکی از آثار سیاسی سینمای ایران دانست.
داستان حول و حوش دهه ی ۴۰ و ۵۰ خورشیدی در روستایی دورافتاده شکل گرفته است.در این روستا،فردی معتمد و خان زاده با بازی پرویز پرستویی در نقش امیر ،مورد قبول توده مردم در ده است تا جایی که وی را قاضی می پندارند اما با آمدن یکی از اهالی روستا به این ده با بازی هدیه تهرانی در نقش لی لی که سالها پیش به دلیل بدکاره نامیدنش آن محل را ترک کرده،اوضاع روستا بهم میریزد.حالا او اشراف زاده است و به مردم وعده داده در صورت کشتن امیر(گرفتن انتقام خودش از او) ،پول زیادی به آن ها خواهد داد…
برگ برنده بی همه چیزفیلنامه،لحن و فرم منحصربفرد آنست نه خبری از فضاهای بستهی آپارتمان نشینی است نه از بازی های مصنوعی. فیلم بسیار شلوغ و دارای یک موضوع یونیک است. قرایی کیفیت فیلمنامه اش را فدای کمیت های دیگر نکرده است.هر بازیگری به خوبی توانسته گلیم بازی خودش را از آب بکشد.از بازی جا افتاده هادی حجازی فر در نقش دهدار تا بازی باران کوثری یکی از اهالی روستا در نقش فردی کم عقل…
از آنجا که فیلم بر محور انتقام می چرخد،بعدهای روانشناسانهی زیادی در این اثر نهفته است.انتقام از دیرباز موضوع بسیاری از شاهکارهای ادبیات و آثار شاخص سینمایی بوده است.لی لی برای گرفتن انتقام ،خود دست به کار نمی شود بلکه از توده ی مردم می خواهد انتقام گیرند.غیر از انتقام بخش پر رنگی از از فیلم به ما نشان می دهد،همه انسان ها سفید و سیاه نیستند.اگر امیر قاضی و معتمد است در گذشته اش اشتباهاتی داشته ،حتی برای فرار کردنش هم دست به اشتباه می زند و اگر لی لی به فاحشه بودن معروف است ،اشتباهات سایرین باعث شده به او،این لقب را بدهند.افراد را خاکستری ببینیم.
قرایی به ما نشان داد آن کسی که بی همه چیز است، نه امیرخان است نه لی لی.بلکه این اهالی روستا (توده مردم) بی همه چیز هستند که خوشان به گرفتن انتقام از خود بپا می خیزند. مردمی که برای مادیات، به قول امیرخان،سه روز،سه تا یه روز پشتش نایستادند،مردمی که حاضر شدند از انسانیت،شرافت،عزت نفس و… بگذرند و به خاطر پول ،تصمیم لی لی را مبنی بر کشتن امیر برگزینند.مردمی که برای پول ،فهمی از رحم و شفقت نداشتند.لی لی آمده بود تا سقوط یک قهرمان را تماشا کند،او می توانست با پذیرش اتفاقات تلخ با گذشتن از انتقام به پذیرش برسد و خود را از نقاب یک زن سرد ، بی روح و بی رحم ،بیرون کشد اما انتقام را انتخاب کرد البته کارگردان،زیرکی لیلی را در بحث روانشناسی انتقام نشان داد که گرفتن انتقام بعدها با شدتی بی رحمانه به خودش باز می گردد و در دقایق انتهایی گرفتن صحنه انتقام توسط مردم،از پیشنهادش صرف نظر کرد.
اما آنچه فیلم را خاص می کند این بود که مردم با انتخاب تصمیم لیلی،انتقام نداری و فلاکتشان را امیر میخواهند بگیرند غافل از آن که آن ها با انتخاب کورکورانهشان،روستا را برای نسل های بعدی از هم می پاشانند و دیگر آن روستا،مانند اولش نخواهد شد.
در جایی خوانده بودم«قبل از اینکه برای انتقام گرفتن بروید،اول دو تا قبر بکنید» واین مردم بی همه چیز با این کارشان،روستا را تبدیل به قبرستان کردند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش آثاری که در ایران اکران نداشتهاند/ آثار سینمایی هشتمین جشنواره فیلمهای ایرانی در زوریخ اعلام شد
- روایت سید رضا صائمی و افشین علیار از فیلم «بی همه چیز»/ این فیلم ما را به تامل در رفتارهای خودمان وا میدارد
- تراژدی فیلم بودن
- بی همه چیز همه چیز تمام/نگاه روزنامه رسالت به فیلم بی همه چیز
- /اختصاصی/نوروز بیگی : حوزه هنری خواسته ای داشت که به پایان فیلم بی همه چیز آسیب می رساند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش