مهرداد اسکویی که کسب بیش از ۱۰۰ جایزه بین المللی را در کارنامه کاری اش به ثبت رسانده است، در کارگاه «آغاز و پایان در فیلم مستند» نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش گفت: در مستند نیاز نیست همه چیز حل و به تمام سوالات پاسخ داده شود، اما قطعا باید به سوالی که کارگردان در طرح اولیه مطرح کرده، پاسخ داده شود.
به گزارش سینماسینما، به نقل از روابط عمومی نهمین جشنواره بینالمللی فیلم وارش، نشست تخصصی «آغاز و پایان در فیلم مستند» با حضور مهرداد اسکویی مستندساز و داور بخش مسابقه بین الملل در سومین روز از این جشنواره برگزار شد.
وی در ابتدای این نشست با ارائه تعریفی کوتاه از مستندسازی گفت: در فیلم های مستند، کارگردان سخت دنبال هدفی است و برای رسیدن به آن شروع به معرفی کاراکترهایش می کند.
این مستندساز اجتماعی، در ادامه کارگاه «آغاز و پایان در فیلم مستند» هر فیلم مستند را به سه پرده تقسیم و بیان کرد: در پرده اول فیلم، مستندساز سخت دنبال جست و جو کردن برای دستیابی به چیزی است. او در پرده اول سوالی مطرح می کند که مخاطب در پرده سوم به پاسخ آن می رسد. مستندساز در پرده اول، کاراکترهایش را معرفی می کند؛ کاراکترهایی که معمولا درگیر آرزو و اضطرار هستند.
وی خاطر نشان کرد: مستندساز در پرده دوم موانع بزرگ و سختی را جلوی راه کاراکترهایش قرار می دهد. شخصیت ها را هدایت می کند تا دنبال چیزی بروند که در جست و جویش بوده تا به پاسخ نهایی برسند.
اسکویی در توضیح این که برخی از مستندسازها معمولا روی کاغذ، سوژه و کاراکترهای جذابی دارند اما در پرداخت موفق نمی شوند، گفت: نقطه شروع مستند زمانی است که خود فیلمساز وارد فیلم می شود و به سوال مهم «من چه کسی هستم؟» پاسخ می دهد. مستندساز اگر خودش را نشناسد، به شناخت درستی از کاراکترهایش نیز نمی رسد و چیزی که تحویل مخاطب می دهد مجموعه ای از کاراکترهاست که فقط روی کاغذ جذابیت دارند.
وی افزود: مستندساز باید مخاطب را با دنیای خودش همراه کند. او با این کار در واقع راهنمای مخاطب برای شناخت فضای مستند می شود.
اسکویی درباره شروع مناسب برای مستند بیان کرد: مستندساز برای شروع باید قلابش را به سمت تماشاگر بیندازد و به واسطه آن، مساله اصلی اش را در ذهن مخاطب بنیانگذاری کند. مخاطب نباید در ابتدای فیلم با انبوهی از اطلاعات یا هاله ای از ابهام رو به رو شود.
وی ادامه داد: استانداردی وجود دارد که اغلب منتقدان و فیلمسازان به آن استناد می کنند. این که اگر فیلم بین سه تا پنج دقیقه نتواند مخاطب را جذب کند، قلاب خوبی را به سمت مخاطب پرتاب نکرده و احتمال این که مخاطب دست از تماشای فیلم بکشد، بسیار زیاد است.
این مستندساز با اشاره به این که فیلم مستند باید دارای انسجام لحن باشد، توضیح داد: اگر این مورد رعایت نشود، پیوستگی تماشاگر با شخصیت های قصه از دست می رود. بزرگترین اتفاقی که فیلم های مستند از آن ضربه می خورند، همین زنجیره حوادث است که باید به خوبی آن را رعایت کرد.
وی در ادامه عنوان کرد: مهارت و نحوه ارائه فیلم، اطلاعات و عاطفه سه جزو اصلی یک مستند هستند که تمامی آن ها باید در کنار یکدیگر در مستند وجود داشته باشند. اگر یک مستند صرفا مملو از اطلاعات باشد، برای مخاطب جذاب نخواهد بود. چالش هایی که به سمت اوج و فرود میل می کند، به جذابیت فیلم مستند می افزاید. یکی از اشتباهات متداول کارگردان ها در شروع فیلم ها «ابهام» است. این که مستندساز ابهام دارد فیلمش درباره چیست؟ وقتی کارگردان درگیر چنین ابهامی است چطور می تواند مخاطب را با خودش همراه کند؟!
اسکویی ادامه داد: نقطه ای بودن پایان فیلم نیز مشکل بزرگ دیگری در پایان بندی است. برخی از فیلم های مستند چند بار به پایان می رسند. مدام فرود و سقوط دارند. مخاطب هر بار احساس می کند قصه به پایان رسیده اما دوباره همه چیز شروع می شود. این به پایان درست و جذاب مخاطب ضربه می زند. در مستند نیاز نیست همه چیز حل و به تمام سوالات پاسخ داده شود، اما قطعا باید به سوالی که کارگردان در طرح اولیه مطرح کرده، پاسخ داده شود. اشکالی وارد نیست اگر پس از پاسخ به سوالات اصلی، سوالات دیگری برای مخاطب ایجاد شود. مساله اصلی پاسخ دادن به سوال بنیادی است که در پرده اول مطرح می شود.
نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش به دبیری مهدی قربانپور ۹ الی ۱۳ اردیبهشت در استان مازندران در حال برگزاری است.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی داوران دومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- عکس مهرداد اسکویی، مدال طلا گرفت
- در شب «مهرداد اسکویی» چه گذشت؟
- داوری مهرداد اسکویی در جشنواره مستند میلنیوم
- انتشار کتاب صوتی «هرگز نیفت» پاتریشیا مک کورمیک با صدای مینا عبدی
- داوران ایرانی بخش بینالملل جشنواره کودک معرفی شدند
- «نان مقدس» در رقابت اصلی «زاگرب داکس»
- به شخصیتهای فیلمتان نزدیک شوید/ توصیههای «مهرداد اسکویی» درباره مستندسازی
- مهرداد اسکویی داور جشنواره مستند زاگرب شد
- جایزه بهترین فیلم معناگرای جشنواره فیلم داکا به «سایههای بیخورشید» رسید
- گفتوگو با مهرداد اسکویی/ خارجیها اسناد تصویری ایران را جمع میکنند و میخرند و میبرند
- تجربههای مهرداد اسکویی در نزدیک شدن به شخصیتها/ تماشاگر باید کاشف باشد
- جایزه بهترین فیلم بین الملل جشنواره اتریشی برای «سایههای بیخورشید»
- یک جایزه بینالمللی دیگر برای مستند «سایههای بیخورشید»
- یادبود خسرو سینایی؛ مهرداد اسکویی و علی لقمانی(۳)/ بنیاد خسرو سینایی تاسیس شود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- «در سرزمین برادران» در فرانسه اکران میشود
آخرین ها
- خبرهایی از «جزیره آزاد» و «ذرات آشوب»
- «موسی کلیمالله»؛ دومین فیلم پرفروش اکران نوروزی
- «در سرزمین برادران» در فرانسه اکران میشود
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟