ددلاین در گزارشی به شرایط خاص فیلمسازی زنان در عربستان پرداخته و چالشهای آنها را منعکس کرده است.
به گزارش سینماسینما، ددلاین در گزارشی به کارنامه و زندگی حرفهای حیفا المنصور اولین و تنها کارگردان زن سینمای عربستان پرداخته است. در این گزارش تجربیات عجیب منصور از ساخت فیلم در کشور تحت حکومت خاندان سعودی منعکس شده است. در کشوری که هنوز خیلی از زنان اجازه رانندگی ندارند، ساخت فیلم از سوی آنها قطعا یک پدیده عجیب است. منصور میگوید زمانی که میخواسته «وجده» را کارگردانی کند، برای این که توجهات و خشم عمومی مردم برانگیخته نشود مجبور بوده پشت یک ماشین ون مخفی شود و از آنجا دستورات صحنه را بدهد و آن را کنترل کند.
«وجده» نخستین فیلم بلند منصور است که در سال ۲۰۱۲ ساخته شد. این فیلم داستان دختری عربستانی را روایت میکند که در آرزوی دوچرخه سواری است. اثری که به عنوان اولین فیلم تاریخ توسط حکومت سعودی به آکادمی علوم و هنرهای فیلمسازی آمریکا برای شرکت در بخش خارجی زبان اسکار انتخاب شد و هر چند در آن مراسم به نامزدی یا جایزه نرسید توانست در مراسم بفتا نامزد جایزه شود. هر چند در کشور خودش با ساخت این فیلم حیفا المنصور تهدید به مرگ شد.
با آغاز شدن موج غربی شدن عربستان توسط ملک جدیدشان، اوضاع برای منصور بهتر شده به طوری که از این کارگردان زن خواسته شده برای طراحی سیاستهای فرهنگی جدید عربستان به کشور خودش برگردد. او اکنون ساکن لس آنجلس است و به تعبیر ددلاین، آنجا را «خانه خودش» میداند. البته زندگی منصور از ابتدا با خانههای گوناگونی همراه بوده. او یکی از ۱۲ فرزند خانوادهای عرب است که در حاشیه ریاض زندگی را آغاز کرده است. با وجود مخالفتهای جامعه با موسیقی، منصور میگوید پدرش او را تشویق به گوش دادن موسیقی میکرده. در نهایت اما این دختر نتوانسته در عربستان به زندگی و تحصیل بپردازد و برای ادامه مسیر پیشرفت راهی مصر شده و از آنجا به استرالیا میرود. جایی که موفق شد سینما را یاد بگیرد.
منصور فیلم اولش را در عربستان و با شرایط ویژه ای که ذکر شد می سازد و به واسطه دیده شدن آن در مراسمات و جشنواره های بین المللی به هالیوود می رود و «مری شلی» را کارگردانی میکند. اثری زنانه با بازی ال فنینگ و میسی ویلیامز که به داستان زندگی عاشقانه مری شلی، خالق «فرانکنشتاین» می پردازد.
وقتی سال گذشته دومین فیلم سینمایی او روی پرده رفت توسط منتقدان مورد اقبال قرار نگرفت با این حال منصور در آمریکا ماند و سومین فیلمش را برای امسال کلید زد که در مرحله پس از تولید قرار دارد. «کاندیدای مناسب» قرار است بار دیگر منصور را در عربستان به کار مشغول کند و هنوز تاریخ دقیقی برای اکران آن مشخص نشده. خلاصه داستان این اثر هم هنوز رسانه ای نشده است. آیا با روی کار آمدن محمد بن سلمان و انجام اصلاحات غربی، از سوی کارگردانی که روزی در کشور خودش تهدید به مرگ شده و حالا پستی دولتی دارد، با یک پروپاگاندای عربی مواجه می شویم؟!
منبع: تسنیم
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»





