
فیلمنامه «خجالت نکش» توسط رضا مقصودی و خانم افرا جورابلو نوشته شده است. این فیلم نخستین تجربه کارگردانی مقصودی است. مقصودی پیش از این بهعنوان یک نویسنده در سینما و تلویزیون شناخته میشد و نویسنده آثار موفقی چون «لیلی با من است» بوده است. به همین مناسبت با رضا مقصودی، کارگردان فیلم «خجالت نکش» گفتوگویی انجام دادهایم که در ادامه میخوانید.
چه شد که از نویسندگی، وارد کارگردانی شدید؟
من هم به فیلمنامهنویسی و هم کارگردانی علاقه مندم. البته در بخش فیلمنامهنویسی در جاهایی آسیب دیدم. مخاطب فیلمی را میبیند و سپس از نویسندهاش سؤال میکند که آقای نویسنده، چرا این فیلمنامه را اینطور نوشتهاید. من پاسخ میدهم که شما بیا و فیلمنامه مرا بخوان و قضاوت کن، نه آن فیلمی که دیدهای.
پس خروجی با فیلمنامه متفاوت است؟
بله! اساساً یکی از مشکلات ما در سینما همین است. اتفاقاً مشکلات در مرحله تولید پیش میآید؛ مشکلات مربوط به بعد از نگارش فیلمنامه است.
ممیزی یا اعمال نظر فیلمساز علت این مشکل است؟
ممیزی است، مشکلات تولید است، کمبود امکانات، برآورد اشتباه تهیهکننده، کست اشتباه تهیهکننده است. کارگردان ممکن است دوست نداشته باشد و اصلاً فیلمنامه را به چیز دیگری تبدیل کند. برای مثال کارگردان فیلم «من سالوادور نیستم»، صراحتاً در تلویزیون اعلام کرد که در فیلمنامه دست برده است.
فیلمنامهنویس کاری از دستش برنمیآید؟
با این مشکل هیچ کاری نمیشود کرد. تنها کاری که میشود کرد این است که نویسنده بخواهد اسمش را در تیتراژ نزنند. حذف نام از تیتراژ کار درستی نیست چون با وجود اسم در تیتراژ، برای شما سؤال پیش میآید و به سراغ من میآیید؛ من هم حرفهایم را کامل میگویم. یعنی من ترجیح میدهم که این طور مبارزه کنم و به نوعی مخالفت و اعتراضم را اینگونه بیان کنم. واقعیت این است که وقتی نویسنده، فیلمنامهاش را واگذار میکند باید آمادگی هرگونه تغییر در آن را داشته باشد. نباید انتظار داشته باشد خروجی نهایی فیلم عین همان چیزی شود که فکر میکرده است.
این اتفاق غیرحرفهای نیست؟
در شکل حرفهای و صنعتیاش، معمولاً در فیلمنامه دست برده نمیشود. اگر هم بشود بسیار جزیی است. آنها سیستم تولیدی دارند که برای مثال ممکن است چند کارگردان به طور همزمان یک سریال را کارگردانی کنند. آنها با هم سریسازی میکنند. فیلمهای هنریشان که ساخته میشود، کارگردان و فیلمنامهنویس باهم مذاکره و نهایتاً به توافق میرسند.
کارهایی داشتهاید که کارگردانها در آن دست نبرده باشند؟
بله، برخی از کارها اینطور بودهاند. برای مثال «لیلی با من است» یا «مهر مادری» خوب بودند. یکی دیگر از فیلمهای آقای کمال تبریزی هم که با ایشان همکاری کردم همینطور بود. فیلمی تلویزیونی به کارگردانی آقای مهرداد خوشبخت هم داشتم که مناسب بود. متأسفانه تعدادشان خیلی کم است. طوری شده که این اتفاق به یک روند معمول تبدیل شده و نویسنده اعتراضی هم نمیتواند داشته باشد. انگار همه پذیرفتهایم که وقتی فیلمنامه در مسیر تولید قرار میگیرد، در مراحل مختلف دچار تغییرات میشود. البته حجم این تغییرات متفاوت است.
و این مسائل باعث ورودتان به فیلمسازی شد؟
برمیگردم به سؤال نخست شما که بیجواب ماند. مجموع مسائلی که گفتم به همراه سوابقم در بخشهای مختلف سینما باعث ورودم به کارگردانی شد. سالها پیش کارگردانی فیلم کوتاه را تجربه کرده بودم و در کنارش دستیاری کارگردان هم کرده بودم.
کارگردان شدن وسوسهتان کرد!
قبول دارم که عدهای اینطور هستند. راستش شاید خودم هم این وسوسه را تجربه کرده باشم! منتها به نظرم باید به سوابق هرکس مراجعه کرد. من ۲۵سال پیش فیلم کوتاه ساخته بودم. دستیار کارگردانی کردم و حتی صدابرداری فیلم انجام دادم. تدوین، مدیریت تولید و تدارکات را تجربه کرده و در فیلم عبور کمال تبریزی طراح صحنه بودم. پس من به جز بازیگری تقریباً همه بخشهای سینما را ورود کردهام. در آن زمان گمان میکردم که میتوانم در فیلمنامهنویسی موفق بشوم و به همین خاطر عمرم را پای آن گذاشتم. به مرور دیدم که دارم از طرف دیگری آسیب میبینم. همه سؤال میکردند که «من سالوادور نیستم» را تو نوشتهای؟! حالا باید کلی توضیح میدادم که علتش چیست.
و چرا سوژه خجالت نکش؟
راستش دنبال این بودم که وارد عرصه کارگردانی بشوم. این موضوع به خیلی سال پیش بازمیگردد و جدید نیست. این که بخواهی با هرفیلمنامهای وارد کارگردانی بشوی، کار دشواری است. باید تهیهکنندهای را پیدا و سپس قانعش کنی که باید این فیلم ساخته شود. او به تو اعتماد بکند و کار را شروع کنید. بهترین کار ممکن استفاده از تجربهام بود. عمده تجربه من در کار کمدی است. آقای سید امیر پروین حسینی بسیار آدم باتجربه و باشعوری است. به من اعتماد کردند و پذیرفتند که به روی آن سرمایهگذاری کنند.
چطور شد که روستا بستر قصه فیلم شد؟
جرقه ایده اولیه فیلم که به ذهن خانم جورابلو رسید تقریباً نمونه واقعی داشت که عمده آنها مربوط به روستا بود. این اتفاق در فضای روستایی بیشتر رخ میدهد. محدودهای را بهعنوان یک نمونه از جامعه انتخاب کردیم و در عین حال، روستا جایی است که در سینما به آن کمتر اشاره شده و میتوانست جذاب باشد. البته اگر در فصل بهتری فیلمبرداری را انجام میدادیم خروجی از این هم بهتر میشد که متأسفانه به دلیل محدودیتهای تولید این امر ممکن نشد.
این سوژه بستر خوبی برای کشیده شدن به سمت ابتذال دارد؛ چه کردید که به آن مسیر نروید؟
دلیلش مراقبت شخصی خودم است. اساساً مراقبم که از دایره اخلاق خارج نشوم. این روحیه شخصیام است و کاری به دیگران ندارم. تلاش میکنم که از خودم مراقبت کنم و این که پرسیدید به دلیل حال شخصی خودم است.
حالا که فیلم اکران شده؛ از سوژه، کست و اصولاً ورودتان به کارگردانی راضی هستید؟
همیشه وقتی فیلمی ساخته میشود، احتمالاً بعدش فیلمساز حس میکند که میتوانست برخی کارها را انجام دهد یا برعکس، برخی مسائل را انجام ندهد. این یک اتفاق طبیعی است. از خروجی فعلی فیلم راضیام و گمان میکنم حدود ۸۰درصد از آن چه که میخواستم به نتیجه رسیده است.
اکران نوروز فیلمتان تصمیم غلطی نبود؟
اگر در مرحله نخست اکران نوروز بودیم شرایط متفاوتی داشتیم. متأسفانه در مرحله دوم افتادیم و در این مرحله اتفاق بدی رخ داده و تعداد زیادی از فیلمها حاضر نیستند از اکران خارج شوند. ترافیک فیلمها در اکران، سالنهای محدود، ماه رمضان، امتحانات مدارس، مسائل سیاسی بینالمللی و همه اینها درکنار هم باعث میشود که به آن هدف اصلیتان به طور کامل نرسید ولی با این حال من خوشحالم مردمی که فیلم را دیدهاند، از آن راضیاند و من کامنت منفی در این باره ندیدهام.
با پخش مسابقات فوتبال در سینما موافقید؟
به شدت با این اتفاق مخالفم. مگر فیلمهای ما در استادیوم نمایش داده میشود؟ بحث من این است که هرچیزی یک جایی دارد. شما میتوانید فوتبال پخش کنید ولی نباید جای دیگری را تنگ کنید. از سهم دیگران کسر نکنیم. در جاهای مختلفی میتوانند این کار را بکنند. مگر قبلاً در زمان انتخابات نکردند؟ کم کردن از سهم دیگران کار درستی نیست.
صبح نو

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سریال کُمدی «خجالت نکش» نوروز منتشر میشود
- جدیدترین آمار فروش سینماها در غیاب فیلمهای کمدی
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ سیاست و جنسیت، دوایر ممنوعه اصلی در فیلمهای کمدی
- رضا مقصودی در گفتوگو با سینماسینما: دوپینگ، کمدی فانتزی است
- کارگردان خجالت نکش، سریال نوروزی میسازد
- انتقاد شدید رضا مقصودی کارگردان فیلم خجالت نکش از سانسور این فیلم در تلویزیون
- موافقت شورای مرکزی انجمن فیلمنامه نویسان با استعفای رضا مقصودی
- اینفوگرافی / پنج فیلم پرفروش هفته را بشناسید
- خاطره کارگردان «خجالت نکش» از بازی حاتمیکیا در فیلمش/ هر دو جوان بودیم و جویای نام
- کارگردان «خجالت نکش»: فیلم هایی از اسفند ماه اکران هستند و حاضر نیستند سالنهای خود را تحویل دهند
- تهیه کننده خجالت نکش: عمده امکانات اکران در اختیار بخش دولتی است/ عدالت وجود ندارد
- زمان اکران «خجالت نکش» مشخص نیست/ نگارش چند فیلمنامه جدید
- سام درخشانی: سینمای کمدی گیشه را تسخیر کرده است
- مرتضی شایسته: امیدوارم آنچه در آیین نامه اکران ۹۷ نوشته شده اجرایی شود
- ساخت فیلمی درباره مناطق زلزلهزده/ کارگردان «خجالت نکش» به کرمانشاه میرود
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- سکانس طلایی/ تصنیف نارایاما
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
آخرین ها
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
چشم دیدن خوشحالیه زنها را داشته باشیم هم نیست
حالا که به استادیوم نمی ایند شما مگر بخیل خستی که به سینما هم راهشان نمیدهی؟!!