کانون کارگردان سینمای ایران در بیانیهای خواستار برچیده شدن شورای پروانه ساخت و پایان ممیزی فیلمنامهها شد.
به گزارش سینماسینما، در این بیانیه آمده است:
جناب آقای رائد فریدزاده
ریاست محترم سازمان سینمایی کشور
شما در دورهای ریاست سازمان سینمایی را بهدست گرفتید که جامعه و سینمای ایران هر دو در حال تغییرند؛ دورهای که نیاز به بازنگری در ساختارهای قدیمی و پاسخ به مطالبات برای آزادی، گفتوگو و اعتماد بیش از هر زمان دیگری احساس میشود.
در این مدت کوتاه، تلاش شما برای ایجاد فضای بازتر در زمینه صدور پروانه ساخت و نمایش، موجب تحرک نسبی در سینمای اجتماعی شده است. اما این گامهای اولیه کافی نیستند؛ چرا که ساختارهای نظارتی موجود دیگر پاسخگوی واقعیتهای امروز سینمای ایران نیستند.
جناب فریدزاده
موجودیت شورای صدور پروانه ساخت در شرایط امروز جامعه قابل دفاع نیست. بسیاری از فیلمسازان مستقل، جوان یا حتی باسابقه، دیگر نمیپذیرند برای بیان اندیشه و ساخت اثر خود از شورایی کسب اجازه کنند که در آن تفکرشان باید تأیید یا رد شود. حتی اگر فرض کنیم اعضای این شورا افرادی منعطف و اهل گفتوگو باشند، نفسِ الزام به کسب مجوز برای بیان اندیشه، شکلی از بیاعتمادی به خلاقیت فیلمساز و تلاشی برای تسلیم او به ارادهای فراتر از اراده هنریاش است و در دوران جدید، سینمای ایران بیش از هر چیز به اعتماد نیاز دارد.
به دلایل فوق ما خواستار لغو شورای صدور پروانه ساخت و جایگزینی آن با ساز وکاری شفاف و مبتنی بر اعتماد به فیلمسازان بهگونهای هستیم که همگان، از کارگردانی که قصد ساخت اولین فیلمش را دارد تا سینماگران حرفهای و باسابقه، بتوانند فیلم خود را بدون بررسی فیلمنامه و ممیزی بسازند.
طبعا در شرایط فعلی حضور نماینده کانون کارگردانان در شورای صدور پروانه ساخت نه به معنای تایید این ساز وکار که راهکاری ناگزیر، برای حفظ کانال ارتباطی و تسهیلگری در امور دریافت پروانه ساخت برای کارگردانان است ولی در صورت تداوم روند فعلی بررسی و ممیزی فیلمنامه، کانون کارگردانان در هماهنگی با خانه سینما از نماینده خود میخواهد که دیگر در شورای صدور پروانه ساخت شرکت نکند.
در کنار این تحول ضروری، بازنگری در ترکیب و رویکرد شورای صدور پروانه نمایش نیز اجتنابناپذیر است. اعضای این شورا باید با درک عمیق از تحولات اجتماعی و فرهنگی جامعه امروز ایران برگزیده شوند؛ افرادی که به تغییرات باور دارند، به اندیشه و تجربه انسان معاصر احترام میگذارند، و محدودیت را جایگزین گفتوگو نمیکنند.
آقای فریدزاده
دوران تازهای در حیات اجتماعی و فکری مردم ایران آغاز شده است. ادامهدادن مسیر ممیزی و صدور مجوز بر اساس الگوهای کهنه، نه تنها با این دوران همخوان نیست، بلکه مانع رشد سینمای ملی و انسانی ایران است.
قوانین و آییننامههای قدیمی نیازمند بازنگریاند تا فیلمساز ایرانی بتواند با فراغ بال از جامعهای که در آن زندگی میکند الهام بگیرد و تصویری صادقانه از آن بسازد. در جهانی که هر روز دگرگونتر میشود، نگاه محدودکننده به خلاقیت هنری نهتنها بیثمر، که زیانبار است و سینماگران ایرانی هم به این نگاه محدود کننده اعتقادی ندارند.
جناب آقای فریدزاده
از شما انتظار داریم با درک نقش تاریخی خود در این مقطع حساس، گامی بزرگ بردارید:
با حذف شورای صدور پروانه ساخت و تسهیل فرایند فیلمسازی بدون الزام به ارائه فیلمنامه، راه را برای سینمایی آزادتر، اندیشمندتر و در شأن مردم این سرزمین هموار کنید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- مجوز ساخت غیرسینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- واکنش آقااسفندیار به بیانیه شورایعالی تهیه کنندگان در مورد پروانه ساخت
- از بنی اعتماد و پناهی تا مهدویان و آبیار؛ بیانیه مهم تهیهکننده- کارگردانان: پروانه ساخت را حذف کنید
- حمایت خانه سینما از مطالبه اصناف برای حذف پروانه ساخت
- یادبود ناصر تقوایی برگزار شد/ خالق «کاغذ بیخط» غریب بود
- کانون کارگردانان سینمای ایران برگزار میکند؛ یادبود زندهیاد «ناصر تقوایی»
- حمایت سیزده صنف سینمایی از کانون کارگردانان برای حذف پروانه ساخت
- گشت ارشاد فکری در سینما/ بیانیه کانون کارگردانان سینما در واکنش به حمله به خانه کارگردان جوان
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- افق سینمای ایران باید افق استانداردهای جهانی باشد
- بماند به یادگار از دولت وفاق!/ نامه سرگشاده یک مستندساز به رئیس سازمان سینمایی
- نکوداشت زندهیاد مهدی مسعودشاهی برگزار شد/ مدیری از جنس مهر
- در پی موفقیت «یک تصادف ساده» در کن؛ کانون کارگردانان سینمای ایران به جعفر پناهی تبریک گفت
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری





