سینماسینما، تبسم کشاورز: کارگردان فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا» معتقد است بازیگران شناخته شده ایرانی اغلب برای پذیرش نقشهای متفاوت ریسکپذیر نیستند همین موضوع باعث تکرار آنها در فیلمها میشود.
کاوه صباغ زاده، کارگردان سینما در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر با فیلم سینمایی «رمانتیسم عماد و طوبا» حضور داشت، این فیلم سینمایی دومین اثر سینمایی این کارگردان به شمار میرود که مانند فیلم قبلی او با نام «ایتالیا ایتالیا» از فضای فانتزی برخوردار است.
در این فیلم سینمایی بازیگرانی چون الناز حبیبی، حسام محمودی و علی انصاریان حضور دارند، «رمانتیسم عماد و طوبا» در فضایی رمانتیک و فانتزی، ماجرای زندگی یک زوج جوان را به تصویر میکشد.
سی و نهمین جشنواره فیلم فجر امروز یکشنبه ۱۲ بهمنماه با اکران این فیلم در سالن رسانهها رسماً افتتاح شد.
با کاوه صباغ زاده کارگردان این فیلم درباره انگیزهها و دغدغههایش در فرآیند کارگردانی این فیلم گفتوگوی کوتاهی داشتیم که در ادامه میخوانید.
کمی درباره ایده فیلم بگویید که اقتباسی است از اثر آلن دوباتن.
ایده فیلم از کتاب نیمه داستانی «سیر عشق» آلن دوباتن گرفته شده است. این کتاب بیشتر سعی میکند تا روابط زناشویی را از لحاظ فلسفی و روانشناختی مورد تحلیل قرار دهد. این بخش از کتاب به این خاطر که هم جنبه آموزنده داشت و هم میشد نگاه فانتزی خود نویسنده در آن را دید خیلی به نظرم جالب و زیبا آمد. زمانیکه آن را میخواندم این تصاویر فانتزی در ذهنم شکل میگرفت. و این شد که فیلمنامه رمانتیسم عماد و طوبی را نوشتم.
باتوجه به اینکه فیلم شما بازیگر محور نیست لطفا کمی در خصوص نحوه انتخاب بازیگران فیلم برایمان توضیح دهید؟ چرا که در حال حاضر بیشتر کارگردانها تمایل دارند از چهرههای شناخته شده در فیلمهایشان استفاده کنند.
واقعیتش را بخواهید ما دو مرحله انتخاب بازیگر داشتیم. مرحله اول طبیعتا به سراغ بازیگران شناخته شدهتر و مطرحتر رفتیم ولی متاسفانه هیچکدام از آنها قبول نمیکردند تا در فیلم من حضور پیدا کنند.
چرا که از نظر آنها این کار یک ریسک بسیار بزرگ بود و معتقد بودند که این فیلم اصطلاحا در نمیآید. خیلیها به من میگفتند: چیزی که درون ذهن شما هست اتفاق نمیافتد. راحت بگویم حوصله ریسک کردن نداشتند. بازیگران ما علاقهمند هستند تا نقشهای شبیه به هم که سادهتر هستند را بازی کنند. حدود سه_ چهار ماه به دنبال بازیگری مناسب گشتیم اما به هیچ جا نرسیدیم در نهایت وارد فاز بعدی انتخاب بازیگر شدیم. تصمیم گرفتیم که به سراغ چهرههای جدیدتر برویم. چرا که فکر میکنم آنها هم تلاش بیشتری برای کار میکنند چون به دنبال دیده شدن هستند. شاید همین بازیگرهای نوپا و غیر سرشناس هم چند سال دیگر این ریسکپذیری را نداشته باشند.
در نهایت به دو نفری که در فیلمم حضور داشتند رسیدیم و توانستیم با هم همکاری خوبی را در این پروژه داشته باشیم.
علت انتخاب علیانصاریان برای این فیلم چه بود؟
زمانی که دستیار کارگردان بودم با آقای انصاریان کار کردم. به همین خاطر میدانستم که ایشان استعداد بازیگری، فیزیک و آناتومی خیلی خوبی برای تصویر دارند. به همین خاطر از او خواهش کردم تا در این فیلم بازی کنند. در همان نشست اولی که باهم داشتیم دیدم که کتاب «سیر عشق» را خریدهاند و همراه دارند خیلی خوشم آمد. و چندین بار آن را مطالعه کرده بودند. احساس کردم که او انتخاب درستی برای این نقش است و حس کردم که علی کسی است که همه جوره خودش را در اختیار پروژه قرار میهد. علی انصاریان هم دوست دارد خودش دیده شود و هم اینکه کیفیت فیلم برایش اهمیت دارد. از همه مهمتر اینکه علی در این فیلم به دور از کلیشه بود چرا که هرگز چنین نقشی را بازی نکرده بود.
فیلم رمانتیسم عماد و طوبی فیلمی شاد، پررنگ و خوشبینانه است که فضای فانتزی و خیالانگیزی دارد. کمی از تفاوت این فیلم با فیلم اولتان «ایتالیا ایتالیا» برایمان بگویید.
ایتالیا ایتالیا فیلمی است که در ظاهر شاد ولی در باطن فیلم تلخی است. با وجود اینکه اتفاقات خوبی در آن میافتد ولی در مجموع فیلم شادی نیست. فرق این دو فیلمم را در خوشبینانه و امیدوارکننده بودن سیر عشق میدانم. به این معنی که در مجموع نگاه مثبتی به زندگی دارد.
متاسفانه انتخاب موسیقی موضوعی است که کمتر در جشنواره به آن اشاره میشود لطفا کمی در مورد علت انتخاب و همکاری با پیام آزادی در فیلم برایمان صحبت کنید؟ و اساسا فکر میکنید موسیقی چقدر در پیشبرد فیلم به شما کمک کرد.
من پیام آزادی را چند سال پیش در فیلم انزوا عباسعلی عباس میرزایی در جشنواره دیدم. احساس میکنم از معدود سازندههای موسیقی ایرانی است که موسیقی فیلم را درست میشناسد. و در کارش به تکرار نیفتاده است. چرا که تعداد زیادی از موزیسینهای ما بعد از مدتی کارهایشان تکراری میشود. پیام بسیار موسیقیدان خلاقی است و حضورش خیلی به پیشبرد فیلم کمک کرد.
چه برنامهای برای اکران فیلمتان دارید؟
به هر حال برای اکران آن باید تا سال آینده صبر کنیم. تا ببینیم چه اتفاقی در مورد ویروس کرونا میافتد تا بعد در مورد اکران فیلم نیز تصمیمگیری کنیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اکران «شهسوار» از چهارشنبه
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- آغاز اکران آنلاین «رمانتیسم عماد و طوبا» از امشب
- «تمساح خونی» در سینماها/ رونمایی از پوستر فیلم جواد عزتی
- هنرنمایی پس از مرگ!
- پوستر فیلم سینمایی «پروا» رونمایی شد
- متن قربانی اجرا/ نگاهی به فیلم «غریب»
- او یک فرشته بود/ در یادبود حسام محمودی
- آن چشمها شبیه مرگ نبود/ برای حسام محمودی و سفر ناگهانیاش
- حسام محمودی درگذشت
- هشت فیلم ایرانی به جشنواره مسکو راه یافتند
- تلهتئاتر «شام یکشنبه» به مراحل فنی رسید
- تصویربرداری تلهتئاتری با بازی الناز حبیبی و ایوب آقاخانی آغاز شد
- گفتوگوی تصویری اختصاصی با مهدی صباغزاده کارگردان با سابقه سینما و تهیهکننده فیلم «رمانتیسم عماد و طوبی»/ بخش دوم
- گفتوگوی تصویری اختصاصی با مهدی صباغزاده کارگردان با سابقه سینما و تهیهکننده فیلم «رمانتیسم عماد و طوبی»/ بخش اول
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





