سینماسینما، تبسم کشاورز: کارگردان فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا» معتقد است بازیگران شناخته شده ایرانی اغلب برای پذیرش نقشهای متفاوت ریسکپذیر نیستند همین موضوع باعث تکرار آنها در فیلمها میشود.
کاوه صباغ زاده، کارگردان سینما در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر با فیلم سینمایی «رمانتیسم عماد و طوبا» حضور داشت، این فیلم سینمایی دومین اثر سینمایی این کارگردان به شمار میرود که مانند فیلم قبلی او با نام «ایتالیا ایتالیا» از فضای فانتزی برخوردار است.
در این فیلم سینمایی بازیگرانی چون الناز حبیبی، حسام محمودی و علی انصاریان حضور دارند، «رمانتیسم عماد و طوبا» در فضایی رمانتیک و فانتزی، ماجرای زندگی یک زوج جوان را به تصویر میکشد.
سی و نهمین جشنواره فیلم فجر امروز یکشنبه ۱۲ بهمنماه با اکران این فیلم در سالن رسانهها رسماً افتتاح شد.
با کاوه صباغ زاده کارگردان این فیلم درباره انگیزهها و دغدغههایش در فرآیند کارگردانی این فیلم گفتوگوی کوتاهی داشتیم که در ادامه میخوانید.
کمی درباره ایده فیلم بگویید که اقتباسی است از اثر آلن دوباتن.
ایده فیلم از کتاب نیمه داستانی «سیر عشق» آلن دوباتن گرفته شده است. این کتاب بیشتر سعی میکند تا روابط زناشویی را از لحاظ فلسفی و روانشناختی مورد تحلیل قرار دهد. این بخش از کتاب به این خاطر که هم جنبه آموزنده داشت و هم میشد نگاه فانتزی خود نویسنده در آن را دید خیلی به نظرم جالب و زیبا آمد. زمانیکه آن را میخواندم این تصاویر فانتزی در ذهنم شکل میگرفت. و این شد که فیلمنامه رمانتیسم عماد و طوبی را نوشتم.
باتوجه به اینکه فیلم شما بازیگر محور نیست لطفا کمی در خصوص نحوه انتخاب بازیگران فیلم برایمان توضیح دهید؟ چرا که در حال حاضر بیشتر کارگردانها تمایل دارند از چهرههای شناخته شده در فیلمهایشان استفاده کنند.
واقعیتش را بخواهید ما دو مرحله انتخاب بازیگر داشتیم. مرحله اول طبیعتا به سراغ بازیگران شناخته شدهتر و مطرحتر رفتیم ولی متاسفانه هیچکدام از آنها قبول نمیکردند تا در فیلم من حضور پیدا کنند.
چرا که از نظر آنها این کار یک ریسک بسیار بزرگ بود و معتقد بودند که این فیلم اصطلاحا در نمیآید. خیلیها به من میگفتند: چیزی که درون ذهن شما هست اتفاق نمیافتد. راحت بگویم حوصله ریسک کردن نداشتند. بازیگران ما علاقهمند هستند تا نقشهای شبیه به هم که سادهتر هستند را بازی کنند. حدود سه_ چهار ماه به دنبال بازیگری مناسب گشتیم اما به هیچ جا نرسیدیم در نهایت وارد فاز بعدی انتخاب بازیگر شدیم. تصمیم گرفتیم که به سراغ چهرههای جدیدتر برویم. چرا که فکر میکنم آنها هم تلاش بیشتری برای کار میکنند چون به دنبال دیده شدن هستند. شاید همین بازیگرهای نوپا و غیر سرشناس هم چند سال دیگر این ریسکپذیری را نداشته باشند.
در نهایت به دو نفری که در فیلمم حضور داشتند رسیدیم و توانستیم با هم همکاری خوبی را در این پروژه داشته باشیم.
علت انتخاب علیانصاریان برای این فیلم چه بود؟
زمانی که دستیار کارگردان بودم با آقای انصاریان کار کردم. به همین خاطر میدانستم که ایشان استعداد بازیگری، فیزیک و آناتومی خیلی خوبی برای تصویر دارند. به همین خاطر از او خواهش کردم تا در این فیلم بازی کنند. در همان نشست اولی که باهم داشتیم دیدم که کتاب «سیر عشق» را خریدهاند و همراه دارند خیلی خوشم آمد. و چندین بار آن را مطالعه کرده بودند. احساس کردم که او انتخاب درستی برای این نقش است و حس کردم که علی کسی است که همه جوره خودش را در اختیار پروژه قرار میهد. علی انصاریان هم دوست دارد خودش دیده شود و هم اینکه کیفیت فیلم برایش اهمیت دارد. از همه مهمتر اینکه علی در این فیلم به دور از کلیشه بود چرا که هرگز چنین نقشی را بازی نکرده بود.
فیلم رمانتیسم عماد و طوبی فیلمی شاد، پررنگ و خوشبینانه است که فضای فانتزی و خیالانگیزی دارد. کمی از تفاوت این فیلم با فیلم اولتان «ایتالیا ایتالیا» برایمان بگویید.
ایتالیا ایتالیا فیلمی است که در ظاهر شاد ولی در باطن فیلم تلخی است. با وجود اینکه اتفاقات خوبی در آن میافتد ولی در مجموع فیلم شادی نیست. فرق این دو فیلمم را در خوشبینانه و امیدوارکننده بودن سیر عشق میدانم. به این معنی که در مجموع نگاه مثبتی به زندگی دارد.
متاسفانه انتخاب موسیقی موضوعی است که کمتر در جشنواره به آن اشاره میشود لطفا کمی در مورد علت انتخاب و همکاری با پیام آزادی در فیلم برایمان صحبت کنید؟ و اساسا فکر میکنید موسیقی چقدر در پیشبرد فیلم به شما کمک کرد.
من پیام آزادی را چند سال پیش در فیلم انزوا عباسعلی عباس میرزایی در جشنواره دیدم. احساس میکنم از معدود سازندههای موسیقی ایرانی است که موسیقی فیلم را درست میشناسد. و در کارش به تکرار نیفتاده است. چرا که تعداد زیادی از موزیسینهای ما بعد از مدتی کارهایشان تکراری میشود. پیام بسیار موسیقیدان خلاقی است و حضورش خیلی به پیشبرد فیلم کمک کرد.
چه برنامهای برای اکران فیلمتان دارید؟
به هر حال برای اکران آن باید تا سال آینده صبر کنیم. تا ببینیم چه اتفاقی در مورد ویروس کرونا میافتد تا بعد در مورد اکران فیلم نیز تصمیمگیری کنیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اکران «شهسوار» از چهارشنبه
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- آغاز اکران آنلاین «رمانتیسم عماد و طوبا» از امشب
- «تمساح خونی» در سینماها/ رونمایی از پوستر فیلم جواد عزتی
- هنرنمایی پس از مرگ!
- پوستر فیلم سینمایی «پروا» رونمایی شد
- متن قربانی اجرا/ نگاهی به فیلم «غریب»
- او یک فرشته بود/ در یادبود حسام محمودی
- آن چشمها شبیه مرگ نبود/ برای حسام محمودی و سفر ناگهانیاش
- حسام محمودی درگذشت
- هشت فیلم ایرانی به جشنواره مسکو راه یافتند
- تلهتئاتر «شام یکشنبه» به مراحل فنی رسید
- تصویربرداری تلهتئاتری با بازی الناز حبیبی و ایوب آقاخانی آغاز شد
- گفتوگوی تصویری اختصاصی با مهدی صباغزاده کارگردان با سابقه سینما و تهیهکننده فیلم «رمانتیسم عماد و طوبی»/ بخش دوم
- گفتوگوی تصویری اختصاصی با مهدی صباغزاده کارگردان با سابقه سینما و تهیهکننده فیلم «رمانتیسم عماد و طوبی»/ بخش اول
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت





