تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۱۱/۰۹ - ۱۱:۴۹ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 42427

ایتالیا ایتالیاسینماسینما، علی پاکزاد – کاوه صباغ‌زاده کارگردان فیلم «ایتالیاایتالیا» تاکید کرد فیلمی متفاوت ساخته و به هیچ عنوان انتظار نداشت فیلمش در قسمت سودای سیمرغ جشنواره فجر انتخاب شود.

به گزارش سینماسینما، کاوه صباغ‌زاده اولین ساخته خود را با نام «ایتالیاایتالیا» راهی جشنواره فجر کرده است؛ فیلمی که در برج میلاد، در سئانس ساعت ۱۸ دهم بهمن ماه روی پرده می‌رود. این فیلم به بخش سودای سیمرغ راه یافته است. براساس اعلام سازندگان «ایتالیا ایتالیا» ترکیبی از سه ژانر کمدی، فانتزی و موزیکال است و فیلمنامه آن اقتباسی از داستانی نوشته جومپا لاهیری است. حامد کمیلی، سارا بهرامی، فرید سجادی حسینی، رضا سخایی، همایون ارشادی، جهانگیر میرشکاری، ناصر سجادی حسینی، دانش اقباشاوی، فائزه علوی، آنامهر اخلاقی، آرش مرشد و (با حضور) علی ملاقلی پور، حسن زاهدی، علی جناب، درنا مدنی، پریناز کنگاوزی، آیدا اورنگ، ناصر مقدس، مهدی فهیمی، سپیده راستی فر بازیگران اصلی این فیلم سینمایی هستند. آنچه به عنوان خلاصه داستان نخستین ساخته صباغ‌زاده منتشر شده به این شرح است: «من دوستت دارم و این به تو هیچ ربطی نداره.»

صباغ‌زاده درباره حضور فیلمش در بخش مسابقه جشنواره فجر گفت: «فکر نمی‌کردم «ایتالیاایتالیا» در بخش مسابقه انتخاب شود. ژانر و موضوعی که در این فیلم روایت می‌شود، کاملا متفاوت است. تجربه به من ثابت کرده بود جشنواره فجر عموما از فیلم‌هایی که خیلی متفاوت باشند حمایت نمی کند، اما این موضوع را به فال نیک می‌گیرم. اکنون سعی می‌کنم این موفقیت را بیش از حد برای خودم بزرگ نکنم، زیرا من در این سینما بزرگ شده‌ام. قطعا کسب جایزه مهم است، اما افراد نباید بعد از دریافت جایزه یا تقدیر نامه‌ای خودشان را گم کنند و یادشان برود که چه چیزهایی در اطراف آنها وجود دارد. انسان‌ها به محض اینکه فکر کنند کسی شده‌اند قطعا پایان کارشان خواهد بود.»

او در مورد حال و هوای فیلم خود گفت: «روایت و ژآنر این فیلم کمدی، فانتزی و موزیکال است. البته بیشتر کمدی و فانتزی است؛ در بخش‌هایی نیز موزیکال می‌شود. موسیقی یکی از ارکان اصلی این فیلم است.عمده موسیقی استفاده شده در این فیلم کلاسیک و به سبک ایتالیا است.عوامل این فیلم همه شخصیت‌های واقعی خودشان هستند و هیچ تغییری به وجود نیامده است. زمانی که فیلمنامه را می‌نوشتم چنین موضوعی را در ذهن داشتم به بازیگران نیز اعلام کرده بودم. افرادی که در این فیلم حضور دارند، همان افرادی هستند که پشت دوربین زندگی می‌کنند.»

او ادامه داد: «این فیلم درباره شخصیت افرادی است که در سینما و در حوزه‌های مختلف آن فعالیت دارند. روایت این فیلم درباره زوجی است که در حوزه سینما حضور دارند. بازیگر مرد فیلم یک مترجم زبان ایتالیایی است. همسر او که خانم سارا بهرامی است، نقش دستیار کارگردان را دارد و قصد دارد به زودی فیلم اولش را بسازد. ما به زندگی شخصی این دو نفر می‌پردازیم.»

صباغ‌زاده در باره تجربه ساخت فیلم اولش گفت: «نمی‌توانم این تجربه را توصیف کنم، زیرا کار واقعا سختی است. البته پدرم هم این میان کمک‌های خوبی به من کرد با وجود کمک پدرم باز هم کار سختی را تجربه کردم، زیرا موانع زیادی بر سر راه وجود دارد. موانع متنوعی این میان وجود دارد. یکی از آن‌ها این است که شما باید و حتما مشاور کارگردان داشته باشید، مشاور داشتن اصلا چیز بدی نیست، ولی اینکه اجبار باشد که حتما باید مشاور داشته باشید و اگر نداشته باشید به شما مجوز نمی‌دهند کمی آزاردهنده است. این موضوع تا حدودی غیرحرفه‌ای است. اگر کسی کارگردان است، اجازه بدید به راحتی کارش را انجام دهد. اجبار دیگر برای چه است؟»

ایتالیا ایتالیا

او سخنان خود را چنین ادامه داد: «برای گرفتن مجوز کارگردانی از افراد رزومه حرفه‌ای طلب می‌کنند.عموما نمونه کار می‌خواهند. فیلم کوتاه، سریال یا مستند طلب می‌کنند. شاید این میان افرادی باشند که فیلم‌های کوتاه فوق‌العاده‌ای می‌سازند، ولی شاید نمی‌توانند فیلم بلند سینمایی خوبی بسازند؟ به شخصه نزدیک به پانزده سال است که دستیار کارگردان هستم. تجربه فوق‌العاده‌ای بوده زیرا شما از هر کارگردان یک چیز مهم نیز یاد بگیرید کافی است. عموما این‌گونه افراد در بحث تولید و تبادل اطلاعات بین اعضای پشت صحنه مفید عمل می‌کنند. با اینکه امسال به عنوان کارگردان فیلم دارم، اما بعد از اتمام جشنواره باز هم مایلم که دستیار کارگردانان باشم. نوع و درجه تحصیلات در کارگردانی یک فرد تاثیرگذار نیست. یعنی شما دکترای کارگردانی نیز داشته باشید هیچ تضمینی وجود ندارد که در این عرصه فیلمساز موفقی هم باشید.»

صباغ‌زاده درباره بازی حامد کمیلی و همایون ارشادی گفت: «همایون ارشادی در نقش خودش بازی می‌کند. یعنی یک شخصیت کاملا حقیقی در این فیلم دارد. آقای ارشادی به من لطف داشت. با اینکه نقش کوتاهی بود، اما آمد و بازی خوبی از خود ارائه دادند. تجربه کار کردن با حامد کمیلی نیز متفاوت بود. حامد کمیلی و سارا بهرامی قبل از این تجربه باز هم در کنار هم بازی کرده بودند. در این فیلم هم همین اتفاق افتاد تا حدی که هر دو نفر نگران این بودند که نکند به ورطه تکرار بیفتند، اما ترس از این تکراری شدن باعث شد بازی متفاوتی از خود نشان دهند.»

کارگردان فیلم «ایتالیاایتالیا» درباره حاضر فیلم «خانه کاغذی» به ساخته مهدی صباغ‌زاده گفت: «مایل بودم فیلم پدرم نیز در بخش مسابقه می‌بود. به چند دلیل این موضوع را مطرح می‌کنم: اولین آن حضور من به عنوان یکی از عوامل در فیلم «خانه کاغذی» بود. زیرا بعد از کارگردانی فیلم خودم به کمک پدرم رفتم. مطلوب بود که این دو فیلم در کنار هم رقابت کنند. این موضوع خاطره خوبی می‌شد. در ضمن می‌توانست به یکی از اتفاقات تاریخ سینمای ما منجر شود. اینکه یک پدر و پسر با دو فیلم حضور می‌یابند و با هم رقابت می‌کنند می‌توانست مورد توجه قرار گیرد. زیرا در فیلم«ایتالیاایتالیا» پدرم تهیه‌کننده است و من در فیلم «خانه کاغذی» دستیار کارگردان هستم. ضمن اینکه «خانه کاغذی» فیلم خوبی بود. امیدوار بودم منصفانه‌تر درباره این فیلم تصمیم می‌گرفتند. اصولا جشنواره فجر بین‌المللی نیست و مانند جشنی است که در پایان سال خانواده سینما در کنار هم جمع می‌شوند و سال را به پایان می‌رسانند. اینکه ما اجازه ندهیم چند فیلم مشخص به جشنواره راه پیدا کند کار درستی نیست. زمانی که به یک کارگردان می‌گویند فیلم شما در جشنواره حضور ندارد آن فیلمساز به معنای واقعی فرو می‌ریزد.»

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها