کتاب «خاطرات و مقالات در گذر از خطرات» نوشته کنستانتین سیمونف و ترجمه هاشم حسینی توسط نشر سولارچاپ و منتشر شد.
به گزارش سینماسینما، کنستانتین سیمونف که روزنامهنگار برجسته عصر خود بوده، این کتاب را در سه بخش و ۲۹ فصل متشکل از چند گزارش، روزنوشت، دیدار و گفتوگو نوشته است.
بخش اول کتاب به روزنوشتهای جنگ میپردازد. خاطرات تکاندهنده سیمونف از مسکوی در معرض اشغال و استالینگراد ویران تا فتح برلین میپردازد.
بخش دوم کتاب تحت عنوان «دیدارها و نقد» شامل دیدارهای ادبی بیرون آمده از «حصارهای آهنین» اتحاد شوروی با چارلی چاپلین، همینگوی و… نویسندگان آمریکایی است.
بخش سوم و پایانی کتاب دربرگیرنده شخصیت سنجیهای ادبی/ رسالت در هنر و ادبیات با ارزیابی آثار تالستوی، ارنست همینگوی، بولگاکف، نرودا، لورکا، ناظم حکمت، شولوخف، ایوان بونین و… است.
مترجم کتاب هاشم حسینی (۱۳۳۳، آبادان) معتقد است این کتاب در نوع خود منحصر به فرد و دارای دادههای تازه سیاسی، ادبی و فرهنگی است و همین باعث شد چنین کتابی را ترجمه کند.
مترجم در مقدمه کتاب آورده است: «به چند دلیل و انگیزه کتاب را به پارسی برگرداندهام: نخست به خاطر رسالت ستودنی روزنامه نگاری انسانگرا که با بیطرفی و در دفاع از ارزشهای انسانی، بخشهای ناگفتهای از رنج بشر در جنگهای سازمان داده شده از سوی قدرتهای جهانیِ مدافع استعمار و فاشیسم را باز میگوید.
دوم: نگرشهای روشنگرانه او درباره شخصیتهای معروف با نگاه و زبانی متفاوت.
سوم: سیمونف با رویکردی شفاف و تا حدی انتقادی به فرهنگ و شماری از شخصیتهای حزبیاش/ نظام کمونیستی کشور و زمانهاش مانند استالین و خود شیفتههای دور و برش دارد، میپردازد.
چهارم: سیمونف آیینه فرهنگ اتحاد شوروی و فرهیختگی انسان روس بوده و از این رو، به شناخت ژرف ما از دستاوردها، کاستیها و پیروزی/ شکستهای حکومت تک ساحتی متکی بر نظام عقیدتی/ ایدئولوژیک، از دوران تزارها تا اتحاد شوروی سوسیالیستی یاری میرساند.»
حسینی در ادامه میافزاید: کتاب حاضر دریچههای تازهای به سینما در پرداخت به روشهای فیلمسازی چارلی چاپلین و فیلمسازان آمریکایی، فرانسوی و آلمانی؛ همچنین سینمای مستند زمان جنگ؛ شیوههای داستاننویسی همینگوی، تالستوی، بولگاکف، شولوخف و خلاقیتهای شعری لورکا، ناظم حکمت، نرودا و دیگران میگشاید.
گفتنی است هاشم حسینی در طی نیم قرن فعالیت ادبی از جمله نوشتن داستان، سه مجموعه شعر با نامهای «پچپچه در باد» و «مترسکی در مترو» و «اودیسه به ساعت سنگ»، نقد کتاب و جستارهای آکادمیک در مطبوعات کشوری، همچنین کتابهای متعددی را ترجمه کرده که از آن میان میتوان به نمایشنامه «آسایشگاه»/ هرولد پینتر، رمان «از جایگاه»/ جان گریشام، «من، پینوکیو»/ مایکل مورپورگو، «پیالهای ساکی زیر درختان پرشکوفه گیلاس» (کاغذی و صوتی)/ یوشیدا کِنکو، «کوری»/ ژوزه ساراماگو، «شهریار و شهروندان»/ گریس گودل، «شکوه گدایی»/ داستانهای کوتاه از نویسندگان آفریقا اشاره کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند





