تاریخ انتشار:۱۴۰۲/۱۰/۰۱ - ۰۰:۴۲ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 192980

سینماسینما، پاریس: کتاب «رازها و دروغ‌ها و ۴۴ سال حضور سینمای ایران در فرانسه» نوشته محمد حقیقت در پاریس از سوی انتشارات ناکجا به زبان فارسی چاپ شده و به‌زودی رونمایی می‌شود.

این کتاب در ۲۲ بخش و ۳۹۳ صفحه، به مراحل بر پرده آمدن فیلم‌های ایرانی و بازتاب‌های آنها در مطبوعات، آمار فروش، کمپانی‌های پخش کننده و تاریخ دقیق به پرده آمدن بیش از ۱۷۰ فیلم تا پایان سال ۲۰۲۳ در فرانسه می‌پردازد.

پاریس به نوعی سکوی پرتاب برای نمایش عمومی فیلم‌های ایرانی در جهان بوده است و از اینجا راهی بقیه کشورها در اروپا، امریکا، آسیا و غیره می‌شوند. همچنین حضور پربار و رو به فزونی این سینما در مهم‌ترین جشنواره جهانی یعنی کن، منجر به دریافت نخل طلا شد. رازها و ناشنیده‌های بسیاری هست که در این کتاب به آنها پرداخته شده است.

در بخش‌هایی از کتاب به سینماگرانی چون سهراب شهیدثالث، عباس کیارستمی، امیر نادری، محسن مخملباف، بهمن قبادی، اصغر فرهادی، جعفر پناهی و غیره پرداخته شده است. در بخش‌های اولیه کتاب، به نقش سینماتک و برپایی نخستین جشنواره سینمای ایران در خارج از کشور بعد از انقلاب پرداخته شده که از سال ۱۹۸۳ در پاریس (سینما اتوپیا) شروع و تا سال ۲۰۰۰ ادامه داشت.

بخش پایانی به نامه‌های سینماگران به مولف و بر عکس اختصاص داده شده است. همچنین به اهمیت جشنواره سه قاره (نانت) و حضور سینمای ایران و یافتن پخش کنندگان فرانسوی در آنجا اشاره شده. جدا از آن، گفتگوهای اختصاصی با دو رئیس جشنواره کن، ژیل ژاکوب و پی‌یر لسکور، و سیاست‌های این جشنواره و نکات ناگفته آنان و همچنین گفتگو با تی‌یری فرمو، دبیر کل این جشنواره نیز انجام گرفته است.

کتاب اگرچه تاریخ نگاری است اما در فرم داستانگو است. این نکات بخشی از کتاب را تشکیل داده که در پایان آن اسنادی نیز درباره سینمای ایران در فرانسه به چاپ رسیده است. انتخاب عنوان کتاب «رازها و دروغ‌ها» تاثیرگیری از فیلم مایک لی است که در سال ۱۹۹۶، همه را در جشنواره کن افسون کرده بود و نخل طلا را بدست آورد. درست یک سال بعد سینمای ایران، با طعم گیلاس (عباس کیارستمی) نخل طلا را بدست آورد. در این کتاب به رازهای آن‌هم پرداخته می‌شود.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

 

آخرین ها