کتاب «سینمای فریدون گله» تالیف رضا درستکار در «نشر خزه»یه چاپ پنجم رسیده است.
به گزارش سینماسینما ، درستکار، مولف کتاب از نویسندگان و منتقدان نام آشنای سینمای ایران است که سالها در نشریات تخصصی سینمایی و غیر آن قلم زده و اکنون در بازنگاری دوباره کتاب اولش، کتاب «سینمای فریدون گله» را تا حدی که میتوانسته کامل کرده است.
کتاب سینمای فریدون گله از این نظر که کتابی شیرین است و شط یک زندگی فراموش شده و سخنان دلنشین شادروان فریدون گله را به کام مخاطبش میریزد و فرصت بازشناسی سینماگر کنار گذاشته شده را برای علاقمندان فراهم آورده، کتابی است ویژه و منحصر بهفرد؛ که خواندنش را به علاقمندان پر و پا قرص سینما و مباحث تاریخی توصیه میکنیم.
رضا درستکار، مولف کتاب میگوید:
خوشحالم در دو سه دهه پایانی قرن ۱۳۰۰ زنده بودم و با کسی مثل «فریدون گله» آشنا و معاشر شدم و نگاهم به همهچیز تغییر کرد.
اگر فقط برای همین اقبال بزرگی که داشتم، دیگر نباشم، از زندگی و عمری که سپری کردهام، شاکر و راضیام.
مقدمه کتاب با تیتر «نور را در پستوی خانه پنهان نمیکنم» آغاز میشود:
«چهلودو سال از غیبتاش گذشت، بیستودو سالی هم از پیدا شدناش گذشته است و پانزده سالی هم از مرگش. فریدون گله سالها بود که در روشنی و دور از اجتماع پر هیاهیوی اطرافش، در شمال کشور زندگی میکرد…؛ معلم ما میگفت، تاریخ درست دو مرحله منطقی دارد؛ مرحله اول جمع است و ضبط است و نگهداری و چه و چه و چه …؛ و هنوز فقط دو دهه از تاریخ واژگونی آن دوران میگذشت که با این دفعها و حذفها، رویاروی میشدیم و معلوم شده بود که برخی تاریخنویسان، بهکل و دلبخواهی بعضی چیزها را نادیده گرفتهاند، بعضی آدمها و فیلمسازها را به کناری گذاشتهاند و مرحله اول تاریخ را به سلامت به دست نسلهای بعدی نرساندهاند!
مولف کتاب سینمای فریدون گله پیش از این پنج کتاب دیگر از جمله کتابی درباره بهمن فرمانآرا نیز منتشر کرده است.
روزنامه آسیا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





