سینماسینما، محمد حقیقت-پاریس: سیوهشتمین دوره جشنواره بینالمللی فیلمهای پلیسی از امروز چهارشنبه ۲۶ می (۵ خرداد) در فرانسه بهشکل آنلاین، آغاز بهکار میکند. این جشنواره معروف، قبلا در شهر، کنیاک و سپس در شهر بون برگزار میشد و قرار است از سال آینده درشهر ریمس برپا شود. امسال ۹ فیلم از کشورهای گوناگون برای بخش مسابقه انتخاب شدهاند که دو فیلم آن، از محصولات سینمای ایران است؛ متری شیش و نیم (سعید روستائی) و کشتارگاه (عباس امینی) که هر دو از فیلمهای قدرتمند سینمای ایران هستند.
رئیس هیات داوران این دوره از جشنواره، ژاک وبر، بازیگر و کارگردان بنام فرانسوی است که در کنار دیگر داوران از جمله خانم نگار جوادی، نویسنده ایرانی مقیم فرانسه قرار است در پایان جشنواره، ۳۰ ماه می، جوایز را بین برندگان تقسیم کنند. جدا از این، تماشاگران نیز از طریق آنلاین، فیلم برگزیده خود را انتخاب خواهند کرد. فیلمهای دیگر بخش مسابقه از آلمان، فرانسه، کره جنوبی، ایتالیا، رومانی، آمریکا/ فیلیپین هستند.
فیلم کشتارگاه، بهدلیل شرایط کرونا در ایران به پرده سینماها نیامد اما به شکل آنلاین نمایش داده شد.
عباس امینی از کارگردانان تازه نفس و بااستعداد (متولد ۱۳۶۱ در آبادان) است که قبلا با فیلمهای خود از جمله، والدراما و هندی وهرمز، در جشنواره برلین و غیره با موفقیتهای خوبی روبرو بوده است. وی در آخرین اثرش، کشتارگاه، به پختگی فیلمهای حرفهای و همهپسند دست یافته که آینده بسیار خوبی برایش پیشبینی میشود. نگاهش به پیرامون خود و مسایل اجتماعی، دقیق و متعهدانه است. بهمناسبت راه یافتن فیلم آخرش به مسابقه فیلمهای پلیسی، با او گفتگوئی تلفنی از راه دور انجام دادیم که خلاصه آنرا میخوانید.
درجشنواره فیلمهای پلیسی از بین ۹ فیلم مسابقه بین المللی، دو فیلم از ایران انتخاب شده و این نکته جالبی است، دوست داشتم نظر شما را در این رابطه بدانم.
شخصا با این جشنواره آشنائی نداشتم. البته حضور سینمای ایران درجشنوارها در دنیا با بیش از یک فیلم، چیز تازه ای نیست. فستیوالها به این مسئله عادت دارند. ما فیلمسازان خوبی داریم و همین توجیه کننده این مورد است.
با توجه به فیلمهای قبلی شما، که نحوه میزانسن، در آنها بهنظر سادهتر می آمد، درکشتارگاه، حرفهایتر عمل شده و بهسوی جذب تماشاگر وسیعتری رفتهاید، اینطور نیست؟
برای خودم تفاوتی وجود ندارد، بستگی به موضوعی که انتخاب کردهام داشته است. در اینجا با بازیگران حرفهای کار کرده ام چون به آنها نیاز داشتم، نابازیگر نمیتوانست این نقش ها رابازی کند.
عنوان این فیلم، کشتارگاه است. رابطه «دلار» و «کشتارگاه» را چطور میبینید؟ چونکه هسته اصلی فیلمتان، درباره قویترین و مطرحترین پول جهان است. آیا هرجا که دلارهست، کشتاری هم میتواند حضور داشته باشد؟
کمی سخت است که در این باره توضیح بدهم. من تحقیقاتی کردم که بدانم یک سری پولهائی که حساب و کتاب ندارند چگونه به مملکت وارد میشوند و از آن خارج میشوند. روابط مشخص و منظمی بین ایران و خارج آن، وجود ندارد. یکی از مواردی که عده ای به این پول دست می یابند، صادرات گوشت و گوسفندهائی است که به آن طرف مرز میروند و با چمدانی پر از دلار به ایران برمیگردد. کشتارگاه و لوکیشن آن به این موضوع ربط پیدا میکرد. از این لوکشین من استفاده تصویری هم کردم که نمادی از شرایط امروز جامعه ایران است. در این میان افراد برای به دست آوردن دلار همدیگر را از بین میبرند.
دریک سال اخیر تقریبا تمام جشنوارهها بهشکل آنلاین برپا شدهاند و همین جشنواره پلیسی هم همینطوراست، آیا این فرم نمایش آثار، ضرری به کیفیت فیلمها و خوب دیده شدن آنها نمیزند؟
خود من چندان از اکران آنلاین راضی نیستم. وقتی فیلمی را بادقت بسیار و با دلسوزی میسازیم و به همه جزئیات آن با دقت پرداخته میشود، آنرا برای سالن سینما ساخته ایم و نیاز به تمرکز تماشاگر داریم. ما منتظر دیدن عکسالعمل تماشاگر در سالن هستیم، اما متاسفانه فعلا که این شکلی است. امیدوارم امسال آخرین سالی باشد که جشنواره ها بهشکل آنلاین برگزار میشوند.
درباره برنامههای آیندهتان میتوانید صحبتی بکنید، به امید آنکه در سالنهای سینما نشان داده شود؟
دردوران کرونا فرصتی پیش آمد و فیلمنامهای نوشتم و درضمن فیلمنامه دیگری هم از قبل داشتم که داستان هر دوی آنها در جنوب میگذرد؛ حال باید دید چه پیش خواهد آمد.
با آرزوی موفقیت در جشنواره فیلمهای پلیسی و همچنین شروع کارهای بعدی.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «مرز بیپایان» برگزیده جشنواره تفلیس شد
- جایزه بهترین فیلم و بازیگر جشنواره هند برای «مرز بی پایان»
- نمایش «نگهبان شب» در جشنواره تفلیس
- «مرز بیپایان» از جشنواره رتردام جایزه گرفت
- سینماسینما/ آمار تماشاگران فیلمهای خارجی و ایرانی در فرانسه در سال ۲۰۲۱/ صدرنشینی «اسپایدرمن، راهی به خانه نیست»
- موفقیت سینمای ایران در جشنواره بینالمللی فیلم ولز/ «کشتارگاه» و «شنای پروانه» جایزه گرفتند
- معرفی آثار چهاردهمین جشنواره فیلمهای ایرانی سانفرانسیسکو
- درخشش فیلمهای ایرانی در جشنواره فیلمهای پلیسی فرانسه
- «سال دوم دانشکده من» و «جهان با من برقص» در جشنواره فیلم صوفیه منار/ «بندر بند»، «کشتارگاه» و «دختر آبی» در داکا
- معرفی برگزیدگان جشنواره بوسان/ سه فیلم ایرانی برنده جایزه شدند
- راهیابی «من اینجا هستم» به جشنواره فیلم شانگهای
- یک پیشنهاد لذتبخش/ نگاهی به فیلم «کشتارگاه»
- گفتوگو با کارگردان «کشتارگاه»/ همگی در برابر اتفاقات بیحس شدهایم
- گنجی که دهان روح را تلخ می کند/ نگاهی به «کشتارگاه»
- طمع/ نگاهی به فیلم «کشتارگاه» ساختهی عباس امینی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش