سینماسینما، محمد حقیقت-پاریس: سیوهشتمین دوره جشنواره بینالمللی فیلمهای پلیسی از امروز چهارشنبه ۲۶ می (۵ خرداد) در فرانسه بهشکل آنلاین، آغاز بهکار میکند. این جشنواره معروف، قبلا در شهر، کنیاک و سپس در شهر بون برگزار میشد و قرار است از سال آینده درشهر ریمس برپا شود. امسال ۹ فیلم از کشورهای گوناگون برای بخش مسابقه انتخاب شدهاند که دو فیلم آن، از محصولات سینمای ایران است؛ متری شیش و نیم (سعید روستائی) و کشتارگاه (عباس امینی) که هر دو از فیلمهای قدرتمند سینمای ایران هستند.
رئیس هیات داوران این دوره از جشنواره، ژاک وبر، بازیگر و کارگردان بنام فرانسوی است که در کنار دیگر داوران از جمله خانم نگار جوادی، نویسنده ایرانی مقیم فرانسه قرار است در پایان جشنواره، ۳۰ ماه می، جوایز را بین برندگان تقسیم کنند. جدا از این، تماشاگران نیز از طریق آنلاین، فیلم برگزیده خود را انتخاب خواهند کرد. فیلمهای دیگر بخش مسابقه از آلمان، فرانسه، کره جنوبی، ایتالیا، رومانی، آمریکا/ فیلیپین هستند.
فیلم کشتارگاه، بهدلیل شرایط کرونا در ایران به پرده سینماها نیامد اما به شکل آنلاین نمایش داده شد.
عباس امینی از کارگردانان تازه نفس و بااستعداد (متولد ۱۳۶۱ در آبادان) است که قبلا با فیلمهای خود از جمله، والدراما و هندی وهرمز، در جشنواره برلین و غیره با موفقیتهای خوبی روبرو بوده است. وی در آخرین اثرش، کشتارگاه، به پختگی فیلمهای حرفهای و همهپسند دست یافته که آینده بسیار خوبی برایش پیشبینی میشود. نگاهش به پیرامون خود و مسایل اجتماعی، دقیق و متعهدانه است. بهمناسبت راه یافتن فیلم آخرش به مسابقه فیلمهای پلیسی، با او گفتگوئی تلفنی از راه دور انجام دادیم که خلاصه آنرا میخوانید.
درجشنواره فیلمهای پلیسی از بین ۹ فیلم مسابقه بین المللی، دو فیلم از ایران انتخاب شده و این نکته جالبی است، دوست داشتم نظر شما را در این رابطه بدانم.
شخصا با این جشنواره آشنائی نداشتم. البته حضور سینمای ایران درجشنوارها در دنیا با بیش از یک فیلم، چیز تازه ای نیست. فستیوالها به این مسئله عادت دارند. ما فیلمسازان خوبی داریم و همین توجیه کننده این مورد است.
با توجه به فیلمهای قبلی شما، که نحوه میزانسن، در آنها بهنظر سادهتر می آمد، درکشتارگاه، حرفهایتر عمل شده و بهسوی جذب تماشاگر وسیعتری رفتهاید، اینطور نیست؟
برای خودم تفاوتی وجود ندارد، بستگی به موضوعی که انتخاب کردهام داشته است. در اینجا با بازیگران حرفهای کار کرده ام چون به آنها نیاز داشتم، نابازیگر نمیتوانست این نقش ها رابازی کند.
عنوان این فیلم، کشتارگاه است. رابطه «دلار» و «کشتارگاه» را چطور میبینید؟ چونکه هسته اصلی فیلمتان، درباره قویترین و مطرحترین پول جهان است. آیا هرجا که دلارهست، کشتاری هم میتواند حضور داشته باشد؟
کمی سخت است که در این باره توضیح بدهم. من تحقیقاتی کردم که بدانم یک سری پولهائی که حساب و کتاب ندارند چگونه به مملکت وارد میشوند و از آن خارج میشوند. روابط مشخص و منظمی بین ایران و خارج آن، وجود ندارد. یکی از مواردی که عده ای به این پول دست می یابند، صادرات گوشت و گوسفندهائی است که به آن طرف مرز میروند و با چمدانی پر از دلار به ایران برمیگردد. کشتارگاه و لوکیشن آن به این موضوع ربط پیدا میکرد. از این لوکشین من استفاده تصویری هم کردم که نمادی از شرایط امروز جامعه ایران است. در این میان افراد برای به دست آوردن دلار همدیگر را از بین میبرند.
دریک سال اخیر تقریبا تمام جشنوارهها بهشکل آنلاین برپا شدهاند و همین جشنواره پلیسی هم همینطوراست، آیا این فرم نمایش آثار، ضرری به کیفیت فیلمها و خوب دیده شدن آنها نمیزند؟
خود من چندان از اکران آنلاین راضی نیستم. وقتی فیلمی را بادقت بسیار و با دلسوزی میسازیم و به همه جزئیات آن با دقت پرداخته میشود، آنرا برای سالن سینما ساخته ایم و نیاز به تمرکز تماشاگر داریم. ما منتظر دیدن عکسالعمل تماشاگر در سالن هستیم، اما متاسفانه فعلا که این شکلی است. امیدوارم امسال آخرین سالی باشد که جشنواره ها بهشکل آنلاین برگزار میشوند.
درباره برنامههای آیندهتان میتوانید صحبتی بکنید، به امید آنکه در سالنهای سینما نشان داده شود؟
دردوران کرونا فرصتی پیش آمد و فیلمنامهای نوشتم و درضمن فیلمنامه دیگری هم از قبل داشتم که داستان هر دوی آنها در جنوب میگذرد؛ حال باید دید چه پیش خواهد آمد.
با آرزوی موفقیت در جشنواره فیلمهای پلیسی و همچنین شروع کارهای بعدی.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «مرز بیپایان» برگزیده جشنواره تفلیس شد
- جایزه بهترین فیلم و بازیگر جشنواره هند برای «مرز بی پایان»
- نمایش «نگهبان شب» در جشنواره تفلیس
- «مرز بیپایان» از جشنواره رتردام جایزه گرفت
- سینماسینما/ آمار تماشاگران فیلمهای خارجی و ایرانی در فرانسه در سال ۲۰۲۱/ صدرنشینی «اسپایدرمن، راهی به خانه نیست»
- موفقیت سینمای ایران در جشنواره بینالمللی فیلم ولز/ «کشتارگاه» و «شنای پروانه» جایزه گرفتند
- معرفی آثار چهاردهمین جشنواره فیلمهای ایرانی سانفرانسیسکو
- درخشش فیلمهای ایرانی در جشنواره فیلمهای پلیسی فرانسه
- «سال دوم دانشکده من» و «جهان با من برقص» در جشنواره فیلم صوفیه منار/ «بندر بند»، «کشتارگاه» و «دختر آبی» در داکا
- معرفی برگزیدگان جشنواره بوسان/ سه فیلم ایرانی برنده جایزه شدند
- راهیابی «من اینجا هستم» به جشنواره فیلم شانگهای
- یک پیشنهاد لذتبخش/ نگاهی به فیلم «کشتارگاه»
- گفتوگو با کارگردان «کشتارگاه»/ همگی در برابر اتفاقات بیحس شدهایم
- گنجی که دهان روح را تلخ می کند/ نگاهی به «کشتارگاه»
- طمع/ نگاهی به فیلم «کشتارگاه» ساختهی عباس امینی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه