محمد تاجیک :
*این روزها که مخالفان و موافقان برگزاری جشنواره در ایام کرونا بحثهای جدی و جنجال برانگیزی را مطرح می کنند به کشف جدیدی درباره سینمای ایران رسیده ام که البته خیلی بی ارتباط با وضعیت عجیب وغریب سینمای ایران در سالهای اخیر نیست.
*دقت کرده اید که در حالی که مخالفتهای بسیاری در زمینه برگزاری جشنواره فجر در ایام کرونا می شود یکسری از فیلمسازان بدون توجه به این انتقادها و مخالفتها با اعتماد به نفس خاصی از آماده شدن فیلمهایشان برای جشنواره خبر می دهند ؟
*آنقدر که این دوستان دراین زمینه با اعتماد به نفس خاصی در این زمینه حرف می زنند خود مدیران با این حجم از اعتماد به نفس و قاطعیت حرف نمی زنند!اتفاقا برخی مدیران شاید در ظاهر با اما و اگر از برگزاری جشنواره سخن می گویند ولی برخی فیلمسازان انگار نه انگار که کرونا آمده و گویی در یک سال معمولی قرار داریم و با اعتماد به نفس خاصی درباره حضور درجشنواره حرف می زنند.
*اما چرا اینگونه است ؟چرا ما با چنین پدیده عجیب و غریبی مواجه هستیم …ما قبلا هم با یک پدیده عجیب دیگر مواجه بودیم که بی ارتباط با همین پدیده جدید نیست …
*پدیده عجیب قبلی همان از رونق نیافتادن تولید در ایام کرونا بود ..که به نظرم در کل جهان بی نظیر است .در حالی که عملا کرونا باعث شد هیچ فیلمی درست و حسابی در سینماها اکران نشود ولی باز هم تولید فیلم در سینمای ایران پر رونق بود
*بازهم رونق تولید سریالهای تلویونی منطقی تر است چون همه سریالها بودجه دولتی یا اسپانسر دارند وآنتن تلویزیون بر خلاف سالنهای سینما ، تعطیل شدنی نیست
*اما سینمایی که باید به ظاهر بازگشت سرمایه و فروش فیلم برایش مهم باشد ،چرا در حالی که وضعیت اکران سینماها تا اطلاع ثانوی مبهم است اینقدر تولید دارد و حتی غول وحشتناک کرونا باعث توقفش نشده است ؟
*جواب همه این سوالها و پاسخ به سوال قبلی درباره اعتماد به نفس و آرامش عجیب و غریب برخی فیلمسازان برای حضور در جشنواره ، به ماجرای عجیب سود در تولید برمی گردد .در سینمای ایران ، کمتر چیزی به اسم بازگشت سرمایه و فروش فیلم مهم است .در واقع به سبک علی آقای پروین باید گفت فروش فیلم یعنی کشک !
*کارگردانهایی وجود داشته اند که ده ها فیلم کم فروش ساخته اند ولی بازهم در پی ساخت فیلم یازدهم هستند .هیچ تهیه کننده ای با خاطر کم فروش بودن فیلمش ورشکست نشده است .
*در سینمای ایران ، سود در تولید است …کرونا که هیج ، زلزله و سیل هم خدای ناکرده بیاید تولید در سینما متوقف نمی شود مهم نیست فیلمها اکران بشوند یا نشوند ،مهم نیست فیلمهای بفروشند یا نفروشند …اصلا مهم نیست ! ریشه این سود در تولید هم به ماجراهای پیچیده پولهای آلوده ،سرمایه گذاران دولتی و سرمایه گذاران از همه جا بی خبر و شیفته سینما بر می گردد.
*در این وضعیت یکسری از فیلمسازان در کمال خونسردی و بدون هیچ نگرانی از این که کرونا آمده ،در حال آماده کردن فیلمهای خود هستند و شاد و سرحال به اطلاع رسانی درباره فیلمهای خود می پردازند .
*فکر کنم ایران تنها کشوری است که ما با چنین پدیده های عجیب و غریبی مواجه هستیم.خدا آخر و عاقبت همه مارا به خیر کند !
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- روایت کیهان از تلاش جریانهای معاند برای تحریم جشنواره فجر/ انتقاد کیهان از انتخاب پردیس چارسو
- معرفی اعضای هیات انتخاب بخش مسابقه سینمای ایران چهلمین جشنواره فیلم فجر
- جایزه بهترین «فیلمساز نوظهور» جشنواره آمریکایی به افسانه سالاری رسید
- گیتیقاسمی: شاید تک سکانس کار کرده باشم ولی با دل و جان روی آنها تمرکز کردهام
- سخنان ابراهیم حاتمیکیا در ۲۴مین جشنواره فیلم فجر + ویدئو
- صحبتهای اصغر فرهادی در اختتامیه بیستوچهارمین جشنواره فیلم فجر + ویدئو
- دومین فیلم مجید توکلی در راه جشنواره فجر/روزی دو میلیون در تهران کلید خورد
- رضا گوران، همزمان با اکران «سرکوب»: اکران عمومی را به حذفیات جشنواره ترجیح دادم
- نگاهی به فیلم “شبی که ماه کامل شد” / فاصله از فیلمهای آپارتمانی و ورود به میدان سینما
- همزمان با اکران فیلم سینمایی «۲۳ نفر» / ۲۳ آزاده و ۲۳ بازیگر فردا به کاخ جشنواره می آیند
- نگاهی به فیلم “سال دوم دانشکده من”|تصویری سطحی از دختران امروزی
- همسر علی نصیریان درگذشت
- بازتاب نمایش فیلم نرگس آبیار / الناز شاکردوست و شکیبا در یک عاشقانه متفاوت
- کارگردان انیمیشن «آخرین داستان» مطرح کرد: روایتی از “ضحاک” / پارادوکسی که در جایگاه انیمیشن هست
- رفت و آمد فیلمهای کوتاه به جشنواره فجر/ حرفهایهای امروز، فیلم کوتاه سازان گذشته
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه