عطیه موذن در ضمیمه قاب کوچک جام جم نوشت :حالا تقریبا همه مردم و حتی مجریان و شومنهای تلویزیون تکتک تاکشوها و برنامههای گفتوگومحور و مسابقههای خارجی را اگر به صورت پیگیر تماشا نکنند اما میشناسند؛ از برنامههای تلویزیونی الن شو
تا جیمی فالن و جیمز کوردن تا دیگر چهرهها و حتی بخشی از برنامهسازان، شوخیهای این چهرهها را در تاکشوها و برنامههایشان اجرا میکنند تا بتوانند به همان سرگرمکنندگی و جذابیت باشند اما باز هم نه به آنها نزدیک میشوند و نه میتوانند مخاطب را سرگرم کنند. بهویژه که بیشتر به برنامههای زردی تبدیل میشوند که صرفا برخی اتفاقات این تاکشوها را تقلید کرده یا به دلیل تفاوتهای فرهنگی تغییر دادهاند.
رامبد جوان، مجری و کارگردان خندوانه یکی از اتفاقاتی را که توانست در این برنامه راهاندازی کند استفاده از همین بازیها بود که بخشی از همان برنامههای جهانی الگو گرفته بود و بخشی را هم با تغییراتی به بازیهای عمومی برای همه مردم تبدیل کرد. مردمی که با بازیها و مسابقات او همراه میشدند و به نوعی میدان بازی خندوانه تنها منحصر به استودیوی برنامه نبود، بلکه فراتر از قاب تلویزیون این بازیها به دل بسیاری از خانوادهها راه یافت.
اما ارزش افزوده این بازیها در خندوانه شکستن برخی کلیشههای ذهنی نسبت به چهرههای سیاسی و فرهنگی و… بود. در این برنامه، مهمانانی با بازیها همراه شدند که شاید پیش از این تصویر اتوکشیده و فرهیختهای از آنها داشتیم. شخصیتهایی که حتی بیشتر به واسطه گفتوگو درباره فعالیتهای رسمی خود در حوزه ادبیات و فرهنگ و هنر به برنامهها دعوت میشدند و حالا رامبد جوان توانسته بود آنها را به برنامهای بیاورد که قرار نیست وجهی که همیشه از آنها دیدهایم به چشم بیاید.
مثلا شاید غلامعلی حداد عادل را جز در مراسم رسمی و گفتوگوهایی فاخر و فرهیخته درباره ادبیات ندیده باشید اما او در این برنامه حضور یافت و شوخیهایی بین او و جنابخان شکل گرفت که شاید این میزان از طنازی پیش از این دیده نشده بود. یا شخصیتهای اتوکشیدهای که شما هیچگاه در مخیلهتان هم نگنجیده است که این آدمها هم میتوانند بخندند، تفریح و حتی با فرزندانشان در خانه بازی کنند. اما همین شخصیتها در مقابل قاب دوربین قرار گرفتند و دست به بازی شدند و اتفاقا دیدن آنها در این قاب جالبتر از هرکمدین و بازیگر و چهره دیگری بود. بازیهایی که شاید نیازی نیست خیلی هم حرکتی و پویا باشد و تنها با یک نقاشی یا حدس زدن یا پانتومیم این تصویر ثابت از آنها بهم خورد.
شاید تصور شود همین بازیها هم اتفاق جدیدی نبوده است و پیش از این در برنامهها و تاکشوها دیده شده است مثلا پانتومیم که رامبد آن را با نام ادابازی مطرح کرد اگرچه با فیلم «درباره الی» به بخشی از جمعهای دوستانه راه یافت اما با خندوانه بود که عمومیتر شد و تقریبا کسی نبود که یک بار در جمعهای فامیلی سراغ پانتومیم نرفته باشد و هنر رامبد همین بود که خیلی از بازیها را به بخشی طبیعی از جزیان زندگی و حتی یک برنامه سرگرمکننده و مفرح تبدیل کرد.
تا جیمی فالن و جیمز کوردن تا دیگر چهرهها و حتی بخشی از برنامهسازان، شوخیهای این چهرهها را در تاکشوها و برنامههایشان اجرا میکنند تا بتوانند به همان سرگرمکنندگی و جذابیت باشند اما باز هم نه به آنها نزدیک میشوند و نه میتوانند مخاطب را سرگرم کنند. بهویژه که بیشتر به برنامههای زردی تبدیل میشوند که صرفا برخی اتفاقات این تاکشوها را تقلید کرده یا به دلیل تفاوتهای فرهنگی تغییر دادهاند.
رامبد جوان، مجری و کارگردان خندوانه یکی از اتفاقاتی را که توانست در این برنامه راهاندازی کند استفاده از همین بازیها بود که بخشی از همان برنامههای جهانی الگو گرفته بود و بخشی را هم با تغییراتی به بازیهای عمومی برای همه مردم تبدیل کرد. مردمی که با بازیها و مسابقات او همراه میشدند و به نوعی میدان بازی خندوانه تنها منحصر به استودیوی برنامه نبود، بلکه فراتر از قاب تلویزیون این بازیها به دل بسیاری از خانوادهها راه یافت.
اما ارزش افزوده این بازیها در خندوانه شکستن برخی کلیشههای ذهنی نسبت به چهرههای سیاسی و فرهنگی و… بود. در این برنامه، مهمانانی با بازیها همراه شدند که شاید پیش از این تصویر اتوکشیده و فرهیختهای از آنها داشتیم. شخصیتهایی که حتی بیشتر به واسطه گفتوگو درباره فعالیتهای رسمی خود در حوزه ادبیات و فرهنگ و هنر به برنامهها دعوت میشدند و حالا رامبد جوان توانسته بود آنها را به برنامهای بیاورد که قرار نیست وجهی که همیشه از آنها دیدهایم به چشم بیاید.
مثلا شاید غلامعلی حداد عادل را جز در مراسم رسمی و گفتوگوهایی فاخر و فرهیخته درباره ادبیات ندیده باشید اما او در این برنامه حضور یافت و شوخیهایی بین او و جنابخان شکل گرفت که شاید این میزان از طنازی پیش از این دیده نشده بود. یا شخصیتهای اتوکشیدهای که شما هیچگاه در مخیلهتان هم نگنجیده است که این آدمها هم میتوانند بخندند، تفریح و حتی با فرزندانشان در خانه بازی کنند. اما همین شخصیتها در مقابل قاب دوربین قرار گرفتند و دست به بازی شدند و اتفاقا دیدن آنها در این قاب جالبتر از هرکمدین و بازیگر و چهره دیگری بود. بازیهایی که شاید نیازی نیست خیلی هم حرکتی و پویا باشد و تنها با یک نقاشی یا حدس زدن یا پانتومیم این تصویر ثابت از آنها بهم خورد.
شاید تصور شود همین بازیها هم اتفاق جدیدی نبوده است و پیش از این در برنامهها و تاکشوها دیده شده است مثلا پانتومیم که رامبد آن را با نام ادابازی مطرح کرد اگرچه با فیلم «درباره الی» به بخشی از جمعهای دوستانه راه یافت اما با خندوانه بود که عمومیتر شد و تقریبا کسی نبود که یک بار در جمعهای فامیلی سراغ پانتومیم نرفته باشد و هنر رامبد همین بود که خیلی از بازیها را به بخشی طبیعی از جزیان زندگی و حتی یک برنامه سرگرمکننده و مفرح تبدیل کرد.

برچسبها: رامبد جوان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- رامبد جوان با یک رئالیتیشو در شبکه نمایش خانگی/ انتشار دوبله «ترنسفورمرز»
- اکران «زودپز» رامبد جوان به تعویق افتاد
- فیلمهای رامبد جوان، بهرام افشاری و گزینه احتمالی اسکار در راه اکران
- همکاری مشترک رامبد جوان و عاطفه تهرانی
- ادعای عجیب مدیر شبکه۴؛ مدیری، علیخانی، جوان و صحت جرأت نمیکنند به تلویزیون بروند
- پایان اکران فیلم پرفروش سال/ «چپ، راست» به سینماها میآید
- آینده مبهم «خندوانه» از نگاه رامبد جوان
- رامبد جوان و پله فوتبالیست افسانهای
- رامبد جوان تهیهکننده فیلم کوتاه «فقط مه واقعی است!» شد
- بازگشت «خندوانه» به تلویزیون از عید فطر
- گزارشی از واکنشها به ویدئوی اعتراضی مهرجویی/ اندوه عمومی سینماگران ایرانی
- فینالیستهای خندانندهشو۳ مشخص شدند
- بازگشت جنابخان از پنجشنبه به «خندوانه»
- معجونی، ژوله و جوان داوران خندانندهشو ۳ شدند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
آخرین ها
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند
- متوهمی به نام «اون»!
- نگاهی به سریال «شوگر»/ محله چینیها
- سریال کُمدی «خجالت نکش» نوروز منتشر میشود
- عرضه ۲۳۵ مستند در شبکه نمایش خانگی
- وکیل مادر وحیده محمدیفر: پرونده قتل مهرجویی و محمدیفر بسته نشده/ حکم صادره قطعی نیست
- دبیر جوایز ایسفا مشخص شد