عطیه موذن در ضمیمه قاب کوچک جام جم نوشت :حالا تقریبا همه مردم و حتی مجریان و شومنهای تلویزیون تکتک تاکشوها و برنامههای گفتوگومحور و مسابقههای خارجی را اگر به صورت پیگیر تماشا نکنند اما میشناسند؛ از برنامههای تلویزیونی الن شو
تا جیمی فالن و جیمز کوردن تا دیگر چهرهها و حتی بخشی از برنامهسازان، شوخیهای این چهرهها را در تاکشوها و برنامههایشان اجرا میکنند تا بتوانند به همان سرگرمکنندگی و جذابیت باشند اما باز هم نه به آنها نزدیک میشوند و نه میتوانند مخاطب را سرگرم کنند. بهویژه که بیشتر به برنامههای زردی تبدیل میشوند که صرفا برخی اتفاقات این تاکشوها را تقلید کرده یا به دلیل تفاوتهای فرهنگی تغییر دادهاند.
رامبد جوان، مجری و کارگردان خندوانه یکی از اتفاقاتی را که توانست در این برنامه راهاندازی کند استفاده از همین بازیها بود که بخشی از همان برنامههای جهانی الگو گرفته بود و بخشی را هم با تغییراتی به بازیهای عمومی برای همه مردم تبدیل کرد. مردمی که با بازیها و مسابقات او همراه میشدند و به نوعی میدان بازی خندوانه تنها منحصر به استودیوی برنامه نبود، بلکه فراتر از قاب تلویزیون این بازیها به دل بسیاری از خانوادهها راه یافت.
اما ارزش افزوده این بازیها در خندوانه شکستن برخی کلیشههای ذهنی نسبت به چهرههای سیاسی و فرهنگی و… بود. در این برنامه، مهمانانی با بازیها همراه شدند که شاید پیش از این تصویر اتوکشیده و فرهیختهای از آنها داشتیم. شخصیتهایی که حتی بیشتر به واسطه گفتوگو درباره فعالیتهای رسمی خود در حوزه ادبیات و فرهنگ و هنر به برنامهها دعوت میشدند و حالا رامبد جوان توانسته بود آنها را به برنامهای بیاورد که قرار نیست وجهی که همیشه از آنها دیدهایم به چشم بیاید.
مثلا شاید غلامعلی حداد عادل را جز در مراسم رسمی و گفتوگوهایی فاخر و فرهیخته درباره ادبیات ندیده باشید اما او در این برنامه حضور یافت و شوخیهایی بین او و جنابخان شکل گرفت که شاید این میزان از طنازی پیش از این دیده نشده بود. یا شخصیتهای اتوکشیدهای که شما هیچگاه در مخیلهتان هم نگنجیده است که این آدمها هم میتوانند بخندند، تفریح و حتی با فرزندانشان در خانه بازی کنند. اما همین شخصیتها در مقابل قاب دوربین قرار گرفتند و دست به بازی شدند و اتفاقا دیدن آنها در این قاب جالبتر از هرکمدین و بازیگر و چهره دیگری بود. بازیهایی که شاید نیازی نیست خیلی هم حرکتی و پویا باشد و تنها با یک نقاشی یا حدس زدن یا پانتومیم این تصویر ثابت از آنها بهم خورد.
شاید تصور شود همین بازیها هم اتفاق جدیدی نبوده است و پیش از این در برنامهها و تاکشوها دیده شده است مثلا پانتومیم که رامبد آن را با نام ادابازی مطرح کرد اگرچه با فیلم «درباره الی» به بخشی از جمعهای دوستانه راه یافت اما با خندوانه بود که عمومیتر شد و تقریبا کسی نبود که یک بار در جمعهای فامیلی سراغ پانتومیم نرفته باشد و هنر رامبد همین بود که خیلی از بازیها را به بخشی طبیعی از جزیان زندگی و حتی یک برنامه سرگرمکننده و مفرح تبدیل کرد.
تا جیمی فالن و جیمز کوردن تا دیگر چهرهها و حتی بخشی از برنامهسازان، شوخیهای این چهرهها را در تاکشوها و برنامههایشان اجرا میکنند تا بتوانند به همان سرگرمکنندگی و جذابیت باشند اما باز هم نه به آنها نزدیک میشوند و نه میتوانند مخاطب را سرگرم کنند. بهویژه که بیشتر به برنامههای زردی تبدیل میشوند که صرفا برخی اتفاقات این تاکشوها را تقلید کرده یا به دلیل تفاوتهای فرهنگی تغییر دادهاند.
رامبد جوان، مجری و کارگردان خندوانه یکی از اتفاقاتی را که توانست در این برنامه راهاندازی کند استفاده از همین بازیها بود که بخشی از همان برنامههای جهانی الگو گرفته بود و بخشی را هم با تغییراتی به بازیهای عمومی برای همه مردم تبدیل کرد. مردمی که با بازیها و مسابقات او همراه میشدند و به نوعی میدان بازی خندوانه تنها منحصر به استودیوی برنامه نبود، بلکه فراتر از قاب تلویزیون این بازیها به دل بسیاری از خانوادهها راه یافت.
اما ارزش افزوده این بازیها در خندوانه شکستن برخی کلیشههای ذهنی نسبت به چهرههای سیاسی و فرهنگی و… بود. در این برنامه، مهمانانی با بازیها همراه شدند که شاید پیش از این تصویر اتوکشیده و فرهیختهای از آنها داشتیم. شخصیتهایی که حتی بیشتر به واسطه گفتوگو درباره فعالیتهای رسمی خود در حوزه ادبیات و فرهنگ و هنر به برنامهها دعوت میشدند و حالا رامبد جوان توانسته بود آنها را به برنامهای بیاورد که قرار نیست وجهی که همیشه از آنها دیدهایم به چشم بیاید.
مثلا شاید غلامعلی حداد عادل را جز در مراسم رسمی و گفتوگوهایی فاخر و فرهیخته درباره ادبیات ندیده باشید اما او در این برنامه حضور یافت و شوخیهایی بین او و جنابخان شکل گرفت که شاید این میزان از طنازی پیش از این دیده نشده بود. یا شخصیتهای اتوکشیدهای که شما هیچگاه در مخیلهتان هم نگنجیده است که این آدمها هم میتوانند بخندند، تفریح و حتی با فرزندانشان در خانه بازی کنند. اما همین شخصیتها در مقابل قاب دوربین قرار گرفتند و دست به بازی شدند و اتفاقا دیدن آنها در این قاب جالبتر از هرکمدین و بازیگر و چهره دیگری بود. بازیهایی که شاید نیازی نیست خیلی هم حرکتی و پویا باشد و تنها با یک نقاشی یا حدس زدن یا پانتومیم این تصویر ثابت از آنها بهم خورد.
شاید تصور شود همین بازیها هم اتفاق جدیدی نبوده است و پیش از این در برنامهها و تاکشوها دیده شده است مثلا پانتومیم که رامبد آن را با نام ادابازی مطرح کرد اگرچه با فیلم «درباره الی» به بخشی از جمعهای دوستانه راه یافت اما با خندوانه بود که عمومیتر شد و تقریبا کسی نبود که یک بار در جمعهای فامیلی سراغ پانتومیم نرفته باشد و هنر رامبد همین بود که خیلی از بازیها را به بخشی طبیعی از جزیان زندگی و حتی یک برنامه سرگرمکننده و مفرح تبدیل کرد.
برچسبها: رامبد جوان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «کارناوال» در یک چهارم نهایی
- «کارناوال» رامبد جوان به زودی در شبکه نمایش خانگی
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- رامبد جوان با یک رئالیتیشو در شبکه نمایش خانگی/ انتشار دوبله «ترنسفورمرز»
- اکران «زودپز» رامبد جوان به تعویق افتاد
- فیلمهای رامبد جوان، بهرام افشاری و گزینه احتمالی اسکار در راه اکران
- همکاری مشترک رامبد جوان و عاطفه تهرانی
- ادعای عجیب مدیر شبکه۴؛ مدیری، علیخانی، جوان و صحت جرأت نمیکنند به تلویزیون بروند
- پایان اکران فیلم پرفروش سال/ «چپ، راست» به سینماها میآید
- آینده مبهم «خندوانه» از نگاه رامبد جوان
- رامبد جوان و پله فوتبالیست افسانهای
- رامبد جوان تهیهکننده فیلم کوتاه «فقط مه واقعی است!» شد
- بازگشت «خندوانه» به تلویزیون از عید فطر
- گزارشی از واکنشها به ویدئوی اعتراضی مهرجویی/ اندوه عمومی سینماگران ایرانی
- فینالیستهای خندانندهشو۳ مشخص شدند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران





