کارگردان فیلم مارموز معتقد است که تمامی گروهها و شبکههای تلویزیونی خارج از کشور، تحلیلها و استدلالهای نادرستی درباره منطقه هدف یعنی ایران دارند به همین دلیل دائم در وضعیت حیرت و گیجی به سر میبرند.
به گزارش سینماسینما، کمال تبریزی میگوید دیگر جایی برای انتقام گرفتن از احمدینژاد وجود ندارد و تقریباً هرکس هر رفتاری که خواسته با او داشته است. این کارگران که فیلم مارموز را روی پرده سینما دارد، معتقد است که در مارموز تلاش داشته نشان دهد در دعوای چپ و راست در سیاست، مردم بازندهاند و سنگ این دعوا بر سر مردم میخورد.
عدهای با توجه به کاراکتر حامد بهداد در فیلم و نوع رفتارهایی که انجام میدهد، معتقدند که شما این فیلم را با هدف انتقام از محمود احمدینژاد و سیاستهای وی ساختهاید برخی هم میگویند فیلم تبلیغ احمدینژاد است. کدامیک درست است؟
چنین نظری درست نیست زیرا دیگر جایی برای انتقام گرفتن از احمدینژاد وجود ندارد و تقریباً هرکس هر رفتاری که خواسته با او داشته است. مارموز قطعاً تبلیغ احمدینژاد نیست. مارموز یک نگاه اجتماعی دارد به نوعی رفتار سیاستزده در جامعه و سعی دارد که به سمت یک طیف خاص سیاسی حرکت نکند بلکه غالبا مواضع سیاسی در جامعه را نقادی میکند و این نقادی شامل همه موضوعات از انتخابات گرفته تا مسائل دیگر میشود. مارموز میخواهد نشان دهد برخی افراد برای رسیدن به قدرت حاضرند از کول مردم بالا بروند و آنان را زیر پا له کنند و در این راه حتی به خانواده خود نیز رحم نمیکنند. البته تلاش کردیم این نقد منصفانه باشد و در جبهه مردم قرار بگیرد و اصلاً طرفداری از گروههای چپ و راست در سیاست نداشته باشد. از طرفی تلاش کردیم نشان دهیم که وقتی چپ و راست در سیاست با هم دعوا میکنند سنگ این دعوا بر سر مردم میخورد. همان مردمی که برای رای گرفتن از آنها دست به هر کاری میزنند.
در این درگیریها حتی شخصیت اصلی فیلم یعنی کسی که به دنبال قدرت است نیز آسیب میبیند. ضربهای که او میخورد نتیجه چه رفتاری است؟
شخصیت اصلی فیلم که حامد بهداد نقش او را بازی میکند، نمیتواند مسیر درست را پیدا کند. دوست دارد که به قدرت برسد و کارهایی که آنها را درست میداند، انجام دهد اما از مسیر مناسبی حرکت نمیکند و طبیعی است که سرش به سنگ میخورد. این مسئله نشانگر آن است که همیشه اینگونه نیست که آدمهایی که بر حق نیستند مجازات شوند بلکه گاهی افراد موضع حقی دارند اما به دلیل آنکه روشهای غلطی را انتخاب و مثلاً از روشهای پوپولیستی استفاده کرده و قانون را کنار میگذارند و به اصطلاح هدفشان، وسیله را توجیه کرده است، سرشان به سنگ میخورد. درحالیکه ما باید به قاعده و قوانین نوشته شده هستی تن بدهیم و هر کاری را از راههای درستی که دارد انجام دهیم و به دنبال دور زدن مسیرها نباشیم.
چنین افرادی معمولاً سریع فریب میخورند. ما هم در فیلم میبینیم رسانههای بیگانه چنین شخصیتهایی را به بازی میگیرند اما خود آن رسانهها نیز فریب خورده و در تحلیلهایش دچار اشتباه میشوند.
واقعیتی که درباره برخی شبکههای تلویزیونی آن طرف آبی و حتی احزابی که به اصطلاح برانداز نامیده میشوند و در ایران سودای قدرت در سر دارند، وجود دارد، این است که قصد تسلط پیدا کردن بر بسیاری از مسائل در جامعه امروز را ایران دارند و همین مسئله نقطه ضعف آنان است. در دورههایی نه چندان دور هدف افرادی که به قدرت میرسیدند یا قصد داشتند که قدرت را در دست بگیرند خدمت کردن به مردم بود و برای خودشان چیزی نمیخواستند مانند وضعیتی که در سالهای ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی وجود داشت اما وقتی به مرور هدف، کسب قدرت میشود تا از این طریق به منافع شخصی خود دست پیدا کنیم، اینجاست که مردم به هیچ انگاشته میشوند و این مسیری است که اغلب گروههای سیاسی خارج از کشور و تلویزیونهای آن سوی آب به نحو مضحکی آن را دنبال می کنند زیرا آنها تحلیلها و استدلالهای درستی درباره منطقه هدف یعنی کشور ایران ندارند به همین دلیل دائم در وضعیت حیرت و گیجی به سر میبرند. به طور مثال درست در زمانی که آنها تصور میکنند مردم به سمت آنان اقبال پیدا خواهند کرد ناگهان یک حرکت دستهجمعی در فضای مجازی یا حضور پرتعداد در راهپیمایی ۲۲ بهمن تمام تحلیلهایشان را برهم میزند. کسانی که از دور دستی بر آتش دارند، میبینند که مردم از گرانی مواد غذایی، کاهش قدرت خرید و مسائلی از این دست ناراحتند و مشکلات بسیاری در زندگی دارند اما هرگز نمیتوانند درک کنند که در درون مغز کسی که این مشکلات را دارد، چه میگذرد و چه تصمیمی برای آینده خواهد گرفت. به همین دلیل است که تلاشهای بیش از چهار دهه آنها برای تغییر در داخل کشور به نتیجه نرسیده است. هرچند دائم پیش خود زمانبندی میکنند و منتظرند که سال دیگر حکومت در ایران تغییر کند اما مدل الگوهایی که دارند به هیچ عنوان قابل انطباق با جامعه ایران نیست و حرفهایی که میزنند بیش از آنکه بر مردم تاثیر کند، باعث احساس منفی در مردم و انزجارشان میشود.
منبع: ایلنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ داوران مسابقه سینمای ایران معرفی شدند
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای جدید شورای پروانه نمایشِ فیلمهای سینمایی منصوب شدند
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- داوران آثار داستانی جشنواره فیلمکوتاه تهران معرفی شدند
- در چهارمین شب سینمایی سوره برگزار شد؛ تجلیل از کمال تبریزی، محسن شاهابراهیمی و محمدعلی فارسی
- فصل سوم «سرزمین مادری» از امشب پخش میشود
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- رقابت ۶۳ اثر داستانی کوتاه در جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- سرنوشت جشنواره ملی فیلم اقوام چه شد؟
- مشارکت بنیاد ایرانشناسی کشور در برگزاری نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- خودزنی به سبک تلویزیون/ درباره نحوه پخش سریال «سرزمین مادری»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





