فرزانه متین-شوخی با جنایات جنگی و منفورترین شخص تاریخ معاصر ایران،صدام حسین که این روزها در مدیوم سینما در حال عرض اندام است به نوعی یک هجو کثیف و دست چندمی است که با روح و روان توده ی مردم ایران بازی می کند.صددام به کارگردانی و نویسندکی پدرام پورامیری یکی از ضعیف ترین محصولات کمدی این سالها است .فیلم صددام درباره بدل صدام حسین است که قرار است در تهران عملیاتی را اجرا کند حتی خلاصه ی داستان هم بی محتواست.در سینمای جهان ،نمی توان مشابه چنین محصولی پیدا کرد که دیکتاتوری به تمامیت اراضی یک کشور تجاوز کند و سپس فردی به صورت هجو در قالب یک مدیوم آن را به تصویر بکشاند.در آثار معروف جهان ،ما با دو اثر طنز در قالب نشان دادن دیکتاتور ها روبه رو هستیم که مرز باریک بین طنز و نقد سیاسی را رعایت کرده اند.یکی،فیلم دیکتاتور بزرگ به نویسندگی،کارگردانی و تهیه کنندگی چارلی چاپلین است که به هیتلر پرداخته و پیش تولید آن در سال ۱۹۳۷ بوده زمانی که بسیاری از مردم نازیسم را تهدیدی نمی پنداشتند و در سال ۱۹۴۰ در سینما اکران شد.فیلم شرح حال سربازی در جنگ جهانی اول است که پیشه اش آرایشگری بوده و طی جریاناتی با تغییر قیافه از اردوگاه فرار می کند و حالا او را به جای هینکل(هیتلر) به اشتباه می گیرند این سرباز از این فرصت استفاده می کند تا خطابه ای در ستایش صلح و انسانیت ایراد کند.اثر بعدی،فیلم مرگ استالین از کارگردان انگلیسی آرماندو یانوچی است که در ژانر کمدی سیاه است که در سال ۲۰۱۷ساخته شد،زمانی که بیش از ۶۵ سال از مردن استالین،گذشته بود. فیلم به آخرین روزهای دیکتاتور شوروی و اتفاقات پس از مرگش می پردازد.واقعیت آنست که استالین هیچ گاه مرزهای بریتانیا را مورد تهدید قرار نداده و در جنگ جهانی دوم از هم پیمانانش نیز بود.این دو اثر به یادماندنی به ما نشان می دهدکه می شود در مورد دیکتاتورها و حکومت های توتالیتر ،فیلم کمدی ساخت اما نه این که،آن کشور و یا دیکتاتورش،به تمامیت اراضی کشور سازنده ی فیلم حمله کرده باشد،مگر آن که در فحوای آن،پیامی مهم داشته باشداما کارگردان ،با ساختن صددام وپایان بندی ضعیف که هیچگونه پیامی را هم به مخاطب انتقال نمی دهد،به شعور یک ملت توهین می کند و هشت سال دفاع مقدس را به سخره می گیرد.اگر این روند ادامه داشته باشد در آینده ی نزدیک شاهد آثار کمدی در مورد داعش،عبدالمالک ریگی و…هستیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵





