کارگردان فیلم «آپاراتچی» با اشاره به اینکه نگران مخاطبی است که دیگر در سینما دنبال مضامین انسانی، معنوی و اجتماعی نیست، نسبت به شرایط تبلیغی فیلمها انتقاد کرد و گفت: چرا کسانی که به نظام رسانهای جمهوری اسلامی در حوزه تبلیغات وفادار میمانند باید مظلوم واقع شوند؟
به گزارش سینماسینما، «آپاراتچی» با بازی تورج الوند نخستین فیلم بلند سینمایی قربانعلی طاهرفر است که سال گذشته در جشنواره فیلم فجر رونمایی شد و سیمرغ بلورین و جایزه ویژه هیات داوران در بخش نگاه نو را گرفت.
این فیلم روایت دلبستگیهای یک نقاشِ ساختمانِ عاشقِ سینما است که در اکران نوروزی روی پرده سینماها رفت و تاکنون با بیش از ۷۱ هزار نفر تماشاگر و فروش چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان فروش در جایگاه چهارم گیشه با اختلاف قابل توجهی قرار دارد.
قربانعلی طاهرفر درباره ارزیابی خود از وضعیت اکران فیلمش بیان کرد: در حال حاضر آنالیز فروش فیلمها متکی به پارامترهایی است که برای اهالی سینما، منتقدین، رسانهها و کارشناسان واضح و مبرهن هستند اما چون واقعیتی تلخ است، یا از کنار آنها عبور میشود یا به بهای رونق اقتصادی سینما تمایلی به پرداختن به آنها وجود ندارد.
او درباره فاصله زیاد فروش با سه فیلم نخست جدول فروش ادامه داد: من فیلمهای حاضر در اکران را رقیب «آپاراتچی» نمیدانم و شاید برای رقابت درستتر این باشد که فیلمهای همتراز و از نظر ساختار، محتوا و ایدهپردازی مقایسه صورت گیرد.
وی افزود: در حوزه فروش فیلم، سرمایهگذاران و تهیهکنندگان و بعد مدیران پخش نسبت به رمز و رازهای فروش آگاه هستند چون مشخص است که سلیقه مخاطب به سمتی رفته که دوست دارد دو ساعت در سینما بنشیند و بدون فکر کردن به فشارهای اقتصادی و اجتماعی فقط بخندد. در این شرایط محتوا در درجه دوم اهمیت قرار میگیرد.
طاهرفر گفت: من بیش از اینکه بابت فاصله معنادار «آپاراتچی» با فیلمهای قبل از خودش در گیشه نگران یا ناراحت باشم، نگران مخاطبی هستم که دیگر در سینما دنبال مضامین انسانی و معنوی و اجتماعی نیست بلکه دنبال لحظههای شاد و مفرح است حتی به بهای از دست دادن برخی مبانی فرهنگی و تربیتی. من در این مدت نظرهای مردم را نسبت به فیلم میخوانم که نسبت به نوع کمدی فیلم «آپاراتچی» انتقاد کردهاند و به آنها حق میدهم چون به مبانی کمدی سخیف عادت کردهاند و دوست دارند به هر قیمتی بخندند.
وی درباره وضعیت تبلیغات فیلمش و اینکه شاید بازیگران چهره میتوانست در جای خود کمککننده باشد، بیان کرد: شاید اگر از بازیگران شاخص کمدی دعوت میکردیم شرایط بهتری در اکران داشتیم ولی شاهد بودهایم که خیلی از فیلمهای دیگر با بازیگر چهره باز هم در گیشه موفقیتی نداشتند، اما در بحث تبلیغات بعضی فیلمها مظلوم واقع میشوند که این موضوع هم در بخش تولید است و هم در بخش پس از تولید و شرایط بخصوص برای قشر ابرمظلوم فیلم اولیها بسیار جدیتر است چون تا مرز ترور شخصیتی هم پیش میروند.
کارگردان «آپاراتچی» اضافه کرد: در بخش تبلیغات با وجود یکسری شاخصها، اما یک حقیقت تلخ هم وجود دارد؛ اینکه بعضی فیلمها یکسری مجاری تبلیغاتی دارند و دوست دارند در همان خط باقی بمانند و مثلاً سراغ شبکههای ماهوارهای نمیخواهند بروند. دراین شرایط آیا از کسانی که به پرچم فرهنگی کشور خودشان متعهد هستند، نباید حمایت شود؟ آیا کسانی که به قیمت از دست دادن مخاطبین خود دوست دارند به نظام رسانهای جمهوری اسلامی وفادار بمانند باید مظلوم واقع شوند؟ اگر الان «آپاراتچی» فاصله معناداری با فیلمهای بالاتر از خودش دارد با افتخار در این جایگاه است و من خوشحالم اگر یک قدم در جهت تربیت مخاطب فرهیخته قدم برداشته باشم.
طاهرفر در پایان در پاسخ به اینکه آیا قصد ساخت فیلم جدید دارد، گفت: بر اساس بازخوردی که از مخاطب گرفتم بر همین مدار و محور حرکت خواهم کرد؛ یعنی با همان پارامترهایی که گفتم باید سراغ راهکارهایی بروم که مخاطب فرهیخته و فرهنگی و صاحب اندیشه بتواند همراه با خانوادهاش به سینما بیاید اما بدون تأمل و پژوهش سراغ هیچ مضمونی نمیروم. فعلا با توجه به سیمرغ جشنواره و به لطف خدا و شهدایی که در فیلم «آپاراتچی» بودند پیشنهادهایی گرفتم که در حال بررسی هستم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تازهترین آمار فروش فیلمهای روی پرده سینماها/ بهرام افشاری رقیب جواد عزتی میشود؟
- چند تماشاگر برای فیلمهای نوروزی به سینما رفتند؟
- ۶ فیلم جشنواره فجر در اکران نوروزی
- نخستین عکس هومن برق نورد در «آپاراتچی» منتشر شد
- همه مجرمیم/وقتی ۷۰درصد مردم از ماهواره استفاده می کنند
- انتقاد تابناک از اظهارات جنتی درباره خاموشی ماهوارهها و توقف هالیوود پشت مرزها
- نظر جنتی درباره قانون استفاده از ماهواره
- انتقاد شدید تابناک :سینماگران و برنامهسازان تلویزیون فقط در حال کپی از ماهواره هستند!
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود





