پس از «مارتین اسکورسیزی» و «فرانسیس فورد کاپولا»، حالا «کن لوچ»، کارگردان سرشناس انگلیسی نیز به سینمای ابرقهرمانی تاخت و اعلام کرد این فیلمها مثل همبرگر برای سودآوری ساخته میشوند.
به گزارش سینماسینما، «کن لوچ» کارگردان ۸۳ ساله انگلیسی که برای سینمای آگاهیساز و اجتماعیاش چهرهای شناختهشده در سینمای جهان است در گفتوگویی با اسکای نیوز، فیلمهای ابرقهرمانی مارول را خستهکننده و بدبینانه توصیف کرد و گفت همچون کالاهایی مثل همبرگر ساخته شدهاند که نه برای ارتباط برقرار کردن و به اشتراکگذاری تصوراتمان بلکه برای سودآوری برای یک کمپانی بزرگ ساخته شدهاند.
این کارگردان برنده دو نخل طلای جشنواره کن همچنین گفت فیلمهای کمپانی مارول (فیلمهای ابرقهرمانی) هیچ ارتباطی به سینما و هنر سینما ندارند و همانطور که «ویلیام بلیک» میگوید وقتی پای پول در میان باشد، هنر غیرممکن است.
پیشتر، «مارتین اسکورسیزی» در صحبتهایی در انتقاد از فیلمهای مارول عنوان کرده بود: سینماها را فیلمهای ابرقهرمانی گرفتهاند و سالنهای سینما به پارکهای موضوعی (شهربازی) تبدیل شدهاند. این فیلمها در حال ساخت نوع دیگری از مخاطب است که فکر میکند سینما این است. من این فیلمها را تماشا نمیکنم. البته تلاش کردم اما این سینما نیست. صادقانه بگویم این فیلمها هرچقدر هم خوب ساخته شوند و بازیگران در آنها بهترین عملکرد خود را نیز داشتهباشند، از نظر من شبیه به پارکهای موضوعی هستند. این سینمای انسانها نیست که در آن برای رساندن و انتقال احساسات و عواطف و تجربههای روانشناختی با دیگر انسانها تلاش میشود.
چند روز بعد نیز «فرانسیس فورد کاپولا» کارگردان سهگانه «پدرخوانده» با حمایت قاطع از «اسکورسیزی» فیلمهای ابرقهرمانی را «نفرتانگیز» خواند و گفت: وقتی «اسکورسیزی» معتقد است فیلمهای مارول سینما نیست حق دارد چون قرار است از سینما چیزی بیاموزیم و چیزی از جنس دانش، الهامبخشی یا روشنفکری به دست آوریم.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- به خاطر یک عمر دستاورد هنری؛ بالاترین نشان موسسه فیلم آمریکا به کاپولا اهدا میشود
- جشنواره هلندی اعلام کرد؛ نامزدی کاهانی و اسکورسیزی برای جایزه سپتیمیوس آمستردام
- اسکورسیزی ساخت فیلم «زندگی عیسی» را پاییز شروع میکند
- «مگالوپولیس» در آمریکا اکران میشود
- تجلیل از آهنگساز «ارباب حلقهها» در جشنواره فیلم زوریخ ۲۰۲۴
- گزارش سیفالله صمدیان از جشنواره فیلم کن/ از کاپولا تا مریل استریپ و علی عباسی
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کاپولا در نشست خبری کن: این وظیفه هنرمند است که دنیای معاصر را نشان دهد
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گزارش محمد حقیقت؛ پس از نمایش مگاپولویس، آخرین فیلم فرانسیس فورد کاپولا
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فوت مستندساز و همسر فرانسیس فورد کاپولا/ النور کاپولا درگذشت
- برگزاری نشست رسانهای دبیر جشنواره کن؛ فیلمهای حاضر در کن ۲۰۲۴ معرفی شدند/ فیلم کارگردان ایرانی در بخش مسابقه
- فصل تازهای از زندگی یک دیوانه؛ «مگالوپولیس» خصوصی نمایش داده شد/ یک تجربه تکاندهنده
- سینماسینما/ دیدار مارتین اسکورسیزی و ویم وندرس در جشنواره برلین
- فیلم «مکالمه» کاپولا سریال میشود/ چه کسی به جای جین هکمن میآید؟
- راهیابی ۳ فیلم ایرانی به جشنواره برلین
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه