لیلا ارشد ـ عضو انجمن حمایت از حقوق کودکان
نقش رسانهها بهخصوص رسانه ملی که دهها میلیون بیننده دارد و به همین واسطه تأثیر قوی و بسزایی روی مخاطبان خود میگذارد، در حوزه آموزش و نیازهای کودکان بسیار مهم است. بهعبارت دیگر تلویزیون و رادیوی ایران باید در این بخش بهروز باشد و بتواند در کنار برنامههای سرگرمکننده، به سؤالات و مسائل ذهنی کودکان پاسخ دهد. بهطور نمونه برنامههایی که افرادی مانند ایرج طهماسب یا مرضیه برومند در حوزه کودک و نوجوان میساختند چنین ویژگیهایی را داشتند و در کنار جذابیت تصویری و ساختاری به دانش و آگاهیهای کودکان هم میافزودند. این برنامهها آنقدر خوشایند و اثرگذار بودند که حتی گروه سنی بزرگسالان را هم بهخود جذب میکردند و آنها را نیز برای ساعتی پای تلویزیون یا رادیو مینشاندند. اما صدا و سیمای ما نهتنها نتوانست این برنامهها را توسعه دهد، بلکه آنها را بهمرور زمان از دست داد.
ایران وقتی در سال۱۳۷۲ به کنوانسیون حقوق کودکان پیوست، متعهد شد که در رسانه ملی خود و سایر ارکانی که به کودکان و نوجوانان مربوط هستند مثل وزارت آموزش و پرورش، قدمهایی را برای رشد و آگاهی کودکان بردارد اما حالا میبینیم که جای خالی رسانه ملی در این اقدامات وجود دارد و آنها برنامههایی را پخش میکنند که براساس نیازهای امروز کودکان ما نیست. متأسفانه این برنامهها به شکلی تهیه میشود که کودکان و نوجوانان ما رغبتی به دیدنشان ندارند و بنابراین هزینههایی که برای ساخت برنامهها در این حوزه میشود، بیفایده است و سوخت میشود.
مسئولان این رسانه بزرگ باید پژوهشی را در حوزه مخاطبان خود انجام دهند و رصد کنند که چه تعداد از کودکان و نوجوانان به برنامههای این رسانه تمایل دارند و آن را پیگیری میکنند؟ آن چیزی که ما از بیرون میبینیم فاصله زیاد بین مردم و این رسانه را نشان میدهد؛ چراکه در بسیاری از حوزهها برنامههایی برخلاف فرهنگ بومی و انتظارات مردم تولید میشود؛ مانند برنامهای که چندماه پیش در تلویزیون ایران پخش شد که در آن نشان میداد که یک مرد چه رفتارهای خشونتباری با همسرش دارد؛ برنامههایی که میتواند پیامدهای خشونتباری را به همراه داشته باشد. تولیداتی از این دست، عواقب و دافعهای دارد که مخاطب را به سمت شبکههای دیگر سوق میدهد؛ چراکه برخلاف گذشته دسترسی مردم به کانالهای تلویزیونی دیگر بهراحتی وجود دارد و امکان انتخابهای متعدد برای افراد با سلایق متفاوت فراهم شده است. امروزه والدین و کودکان آنها به برنامههایی علاقهمندند که در عین داشتن جذابیتهای تصویری به مسائلی همچون محیطزیست، حقوق کودکان، برخورد با حیوانات، مواجهه با طبیعت و… بپردازد؛ برنامههایی که دقیقا خلأ صدا و سیمای ماست و جزو دغدغهها و اولویتهای این رسانه نیست و به آن نمیپردازد. پس میتوان پیشبینی کرد که چرا رسانهای مانند شبکه بیبیسی دست روی این نقطه ضعف میگذارد و به ساخت چنین برنامههایی روی میآورد و در آخر اینکه تلویزیون و رادیوی ایران باید در نگرشهای خود تجدیدنظر کند وگرنه عرصه را به رقبای خود واگذار خواهد کرد.
همشهری
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود





