اظهارات جالب محمدحسین فرحبخش پیرامون گروه سینمایی هنر و تجربه که در ماهنامه هنر و تجربه چاپ شد.
به گزارش سینماسینما، فرحبخش در این یادداشت آورده است:
فیلمهایی مانند «سوتهدلان»، «نفرین»، «قیامت عشق»، «شازده احتجاب» و… فیلمهایی هستند که بهطور طبیعی به جریان هنر و تجربه تعلق دارند و نیازی وجود ندارد که یک گروه سینمایی برای فیلمهای هنر و تجربه تشکیل شود. فیلمهای هنر و تجربه هم باید مانند سایر فیلمها بهطور عمومی و سراسری اکران شوند. تشکیل این گروه سینمایی یک بدعت است و در آن هر فیلمی با کیفیت پایین نشان داده میشود. من بسیاری از این فیلمها را دیدهام و بالای ۹۰ درصد این فیلمها آثار قابل اعتنایی نیستند و اکران آنها بر پرده سینما خجالتآور است. بسیاری از این فیلمها نه تماشاگر دارند و نه تجربهگرا هستند، بلکه برآمده از توهمات شخصی است. ما در عمده این آثار چه تجربه نویی میبینیم؟
نمیشود به این بهانه که مثلا آثاری مانند فیلمهای عباس کیارستمی اکران نمیشوند، یکسری فیلم را به یک شکل و تحت عنوان هنر و تجربه اکران کرد. فیلمهای کیارستمی هیچ موقع کنار نمیماند. من به سینمای کیارستمی علاقه دارم و به نظرم هنر و تجربه واقعی آثار اوست. متاسفانه در این سینما یک کیارستمی واقعی وجود دارد و بقیه بدلی هستند. اگر فیلمهای کیارستمی پخشکننده خوب داشت، حتما در اکران موفق میبود. سینمای ایران به واسطه کیارستمی در دنیا شناخته شده است و جزو افتخارات سینمای ما محسوب میشود. همانطور که آثار فرهادی برای ما افتخارات زیادی به همراه داشته است. چطور میشود سینمایی که در همه جا موفق است، در اکران ناموفق باشد؟ حتما اگر آثار کیارستمی پخشکننده خوبی میداشت، در اکران هم موفق میشد. من نهتنها امروز -که بر اثر درگذشت کیارستمی و جو مردهپرستی همه حامی او شدهاند- بلکه همیشه مدافع سینمای عباس کیارستمی بودهام.
مجید برزگر، شهرام مکری و محسن امیریوسفی فیلمسازان موفقی هستند که اگر هنر و تجربهای هم وجود نداشت تا این آثار را اکران کند، در اکران عمومی موفق میشدند. قرار نیست بهخاطر این فیلمسازها یک لشکر به راه انداخته شود و یک عده به دنبال آن به راه بیفتند. نمیشود ۲۰۰هزار آدم آورد تا ۳ نفر خروجی داشته باشد. قبل از انقلاب هم فیلمهای هنری و تجربی زیادی ساخته میشد و در چرخه مرسوم پخش و اکران میشد. آن جریان حرکت طبیعی خودش را داشت و نیازی به گروه هنر و تجربه وجود ندارد. اساسا هنر و تجربه باری را از دوش سینمای ما برنداشته است.
اکران فیلمهای مستند در هنر و تجربه چه لزومی دارد؟ جای نمایش مستند تلویزیون و جشنواره است. فیلمهای مستند فیلمهای خوبی هستند و من به آنها علاقه دارم، اما نمایش مستند باید هدفمند باشد. متاسفانه شرایط متحجرانه صدا و سیما باعث شده است بسیاری از فیلمها در جایگاه اصلی خودشان اکران نشوند. در این صورت میتوان این مستندها را در جشنوارههای مختلف به نمایش گذاشت. اکران مستند بر پرده سینما لزومی ندارد.
ماهنامه هنر و تجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- هوتن شکیبا: دوست داشتم به جای همایون ارشادی در «طعم گیلاس» باشم
- تمجید هانکه از سینمای بیهمتای کیارستمی
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟