به گزارش سینماسینما، حامد بهداد بازیگر سینمای ایران به عباس کیارستمی نامه نوشت. در این نامه آمده است:
«عالیجناب عباس کیارستمى امروز در بیمارستان آراد بسترى شدند.
بجهت آشنایی و علاقه ام به ایشان هر از گاهى فرصت دیدارشان دست میدهد.شگفتا هر جا رفتم ، دیگر مردم از سرزمینى دیگر ، سینماى ما را با نام او میشناختند اما خودمان نه . و بیشتر شگفت آنکه، ندانستم چرا هرگز آنطور که باید ، مراتب قدر دانى از وى بعمل نیامده و نمى آید. وى زبان و نگاهى متفاوت مى آفریند و به گفته ژیل ژاکوب به زیبایی جهان مى افزاید. یا به قول آیدین آغداشلو ، این زمان مشابهِ خیام نیز ما را به کیارستمى مى شناسند. خب این مهم ، سهم همه نمیشود. اینکه حتى درک شأنیتِ ایشان در فضاى به ظاهر رشد یافتهء پزشکى ایران بطور کافى میسر نیست آنهم در حالیکه وضع ایشان مشخصاً در بیمارستان جَم وخیم تر شد را هم تا حدى درک میکنیم. چون براى ما قلب همان است و ریه و کلیه و دیگر جوارح همان. چه تفاوتى دارد دیگرى با او ؟ لابد هیچ ! اصولاً ما هرگز متعجب نمیشویم. مثلاً اگر نامه به جایی نوشته اییم وبه صندوقى انداخته، به آدرسى دیگر رفته برایمان عجیب نیست . چون احتمالاً پستچى آدم است و اشتباه میکند. یا ادیسون و هیتلر و صدام و گاندى و اینها همه چون مرده اند با هم فرقى ندارند. و هم مهم نیست هر کدام چه نقشى ایفا کرده اند. و چون همه سرفه ، سکته و لالا میکنند برایمان یکى است .ما چنین هستیم. به چه زبان میتوان اهمیت کیارستمى ها را تشریح کرد ؟ »
بهداد همچنین نوشته است: «چرا براى ما درک این مطلب که فرهنگ بالا داشتن به اندازهء غذا خوردن مهم است سخت است؟ و چرا سخت تر است به انسانى که او توفیق بالا بردن شعور هنرى مان را داشته ، توجه و احترام بگذاریم؟ سه ماه شد که یکى از مهم ترین فیلمسازهاى جهان ، که از قضا ایرانى و افتخار ما در سراسر دنیا است ، حال اش وخیم است. بپرسید، اگر پرسش دونِ شأنتان نیست. خواهید شنید که کیارستمى سرمایهء ملى و فرهنگى شما است. آنگاه رسیدگى به احوال کسى چون او توسط مسئولین ،آنهم با ملاقاتهایی براى فقط یک عکس یادگارى، چرا سهل انگاریده میشود ؟ چرا تحت مراقبت ویژه ایشان را براى معالجه به جایی نمى فرستند؟ چرا توجه نمى دهند؟
سیزده همین فرودینِ نود و پنج صبح سحر رفتم بیمارستان جم. همان جا که جناب کیارستمى را بسترى کردند. دلم میخواست زودتر حال ایشان خوب شود. صد چرا مى چرخید که چه میشد آن عمل یکهفته اى که جَم آسان و کوتاه جلوه داده بود، دوران نقاهتش به سر مى رسید. بانگ موذن که آمد دیدم جز دعا ندارم.
رفقا این اوّلِ رمضانى اگر هم دل اید برایش عشق بفرستید. بى شک یکى میان ما دعایش جواب است.
مخلص حامد بهداد»
۹۵/۳/۱۷
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- گلایه حامد بهداد از کمیته انتخاب فیلم برای اسکار؛ سر «پیر پسر» را بریدید
- مراسم گرامیداشت روز ملی سینما برگزار شد؛ سینمای متفاوت را خفه نکنید/ صدای ما، صدای مردم است
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- واکنش تند حامد بهداد و اکتای براهنی/ ادعای داریوش ارجمند تکذیب شد؛ قرار نبود در «پیرپسر» بازی کنی
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- بزرگداشت داریوش مهرجویی در جشنواره کوروش
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- «پیر پسر» در جشنواره لوکا/ فیلمی با بازی لیلا حاتمی و حامد بهداد مسافر ایتالیا شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





