کیانوش عیاری گفت: من درکی از سیگار ندارم و سیگار را حماقت بشر میدانم اما معتقدم وقتی به صورت پنهان درباره موضوعی مثل سیگار و مضرات استعمالش حرف میزنی، در جامعه بیتأثیر نخواهد بود و بین هنرمند و مسئول و رسانه، آن که از دریچه نصیحت و هشدار و تهدید وارد نشود، میتواند موفقتر عمل کند.
به گزارش سینماسینما، کارگردان «بودن یا نبودن» درباره تأثیر رسانه در مسیر فرهنگسازی در ابعاد کلان جامعه گفت: در اصل رسانهای مثل تلویزیون یا سینما باید چنین کاری بکند. بدترین تصور این است که تو بخواهی پیامی را مستقیم یا به صورت نصیحت به خورد مخاطب بدهی. شک نکنید مخاطب چنین حرفی را برنمیتابد یا پس میزند و این بدترین شکل استفاده از یک رسانه نیرومند است. حتی ممکن است نتیجه عکس بدهد و باعث تعارض هم بشود.
این کارگردان سینما و تلویزیون که در آثار مختلفاش به وجوه سلامت در جامعه پرداخته، ادامه داد: با استفاده از عناصر گل درشت نمیشود کسی را از یک کار منع یا نسبت به کاری دیگر تشویق کرد. وقتی به صورت پنهان درباره موضوعی مثل سیگار و مضرات استعمالش حرف میزنی بیتأثیر نخواهد بود. من درکی از سیگار ندارم و سیگار را حماقت بشر میدانم. در سریال «روزگار قریب» دانشجوها از دکتر میخواهند تا چیزی به آنها یاد بدهد و او به همان حالت طنازانه خودش از ضرر سیگار حرف میزند. در مجموعه «هزاران چشم» یک قسمت با عنوان «سیگار لعنتی» نمایش داده شد. من بازهم بهصورت مستقیم چیزی را نگفتم. قرار بود تعارضی در حرفه کاراکتر اصلی رخ بدهد و من در زیر متنش به دغدغه شخصیام یعنی عناد با سیگار پرداختم. شاید باورتان نشود هدف من ترسیم مضرات سیگار بود اما میدانستم اگر مستقیم سراغش بروم هرگز به خواستهام نخواهم رسید. به نیت نصیحت کردن مردم سراغش نرفتم. فکر نمیکردم با این یک قسمت قرار است بر جمعیت میلیونی سیگاریها تأثیر عمیق بگذارم. وقتی قرار است یک موضوعی فرهنگسازی شود، بین هنرمند و مسئول و رسانه، آن که از دریچه نصیحت و هشدار و تهدید وارد نشده، میتواند موفقتر عمل کند چرا که برخورد قهری یا جریمه جوابگو نیست و چه بسا نتیجه عکس بدهد.
خالق «شبح کژدم» و «بودن یا نبودن» اظهار داشت: برای فرهنگسازی باید زمینه سازی بشود. زمینه هم باید بهگونهای باشد که تو خواه ناخواه در مسیر درست رشد کنی. نمیتوانی به کسی بگویی اگر این مسیر را بروی رستگار میشوی و اگر به فلان مسیر بروی تباهی منتظرت است. شما وقتی میخواهید بچه را بخوابانید، تشک مناسب و جای خواب خوبی برایش انتخاب میکنید. غذایی که به او میدهید قطعا غذای سبک و سلامتی است. فضای ساکت و خلوتی برایش ایجاد میکنید. نمیگذارید نور زیاد اذیتش کند. همچنین او را در جهت میدان مغناطیسی زمین میخوابانید تا خواب آرامی داشته باشد. حالا اگر صبح این آیتمها را ردیف کنیم و به اصطلاح سر بچهمان منت بگذاریم که تو اگر خوب خوابی داری، دلیلش تدبیر و مدیریت من بود، خواه ناخواه بهجای حس سپاسگزاری، در او حس بدی شکل میگیرد. زمینهسازی، کار یک روز و دو روز نیست و صبر و حوصله بالا میخواهد. در کنار زمینهسازی، اعتمادسازی قرار میگیرد و نباید اجازه داد تا اعتمادها مخدوش شود. وقتی میبینیم شعاری گفته میشود اما در حد شعار میماند، اعتماد نسبت به مسئول از دست میرود و وقتی ارتباط کمرنگ شد، نمیتوان انتظار داشت که مردم به حرفها توجه و اعتماد کنند.
عیاری گفت: در جوامع امروزی ما نباید بگذاریم که مشکل زایش کند و دردساز شود؛ بلکه باید زمینههای بروز را تشخیص و از همان ابتدا مسدود کنیم. مثلا در مواجهه با یک فرد خشمگین طبیعی است که شخص مقابل هم خشمگین شود و واکنش نشان دهد؛ حال اگر ما از قبل زمینه پرورش روحیه صبر و صبوری را ترویج داده باشیم این اتفاق اصلا شکل نمیگیرد و طرف مقابل در مواجهه با خشم، واکنش مابه ازا نشان نمیدهد. طبیعتا شخص خاطی هم خودش متوجه میشود که مسیر را درست انتخاب نکرده است. به این ترتیب او میفهمد که در جریان اشتباهی قرار گرفته است و کم کم باورهایش تغییر میکند.
سومین جشنواره فیلم سلامت شهریور امسال به دبیری دکتر محمد کیاسالار برگزار خواهد شد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مجوز ساخت سینمایی برای ۶فیلمنامه صادر شد
- کیانوش عیاری در بیمارستان بستری شد
- تقدیم «ترانهای عاشقانه برایم بخوان» به کیانوش عیاری/ سینما دارای یک زبان مشترک است
- سرنوشت نامعلوم سریال کیانوش عیاری/ چرا تلویزیون ۸۷ متر را گردن نمیگیرد؟
- نشست «بررسی ارتباط میان کتاب و سینما»؛ کیانوش عیاری: نمیدانم اگر سینما نباشد باید چه کار کنم؟
- نگاهی به کارنامه فیلمسازی کیانوش عیاری
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- در نشست نقد و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما مطرح شد؛ قدرت و توان بازیگر نباید دیده شود/ فیلمهای عیاری دارای حدیث نفس شخصی است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نمایش و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما
- بزرگداشت کیانوش عیاری در موزه سینما برگزار شد/ کیانوش عیاری: نمیتوانم از سینما دل بکنم/ راز ماندگاری عیاری در تعهد به انسانیت و سینما است
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- کیانوش عیاری: «۸۷متر» از شبکه یک روی آنتن میرود
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- «۱۹۶۸»؛ هیاهو برای هیچ
آخرین ها
- آسیبهای اجتماعی و خنثیبودگی انسانی
- من را خسرو پدر زیبا صدایم کنید…
- «زیبا صدایم کن»؛ یک رابطه پدر و دختری لطیف و انسانی
- سه فیلم از یک نگاه/ ملودرام اشکانگیز، آدمهای حاشیهای جامعه و آتشی که فصل مشترک است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مستند اعلام شد
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار