کیانوش عیاری گفت: من درکی از سیگار ندارم و سیگار را حماقت بشر میدانم اما معتقدم وقتی به صورت پنهان درباره موضوعی مثل سیگار و مضرات استعمالش حرف میزنی، در جامعه بیتأثیر نخواهد بود و بین هنرمند و مسئول و رسانه، آن که از دریچه نصیحت و هشدار و تهدید وارد نشود، میتواند موفقتر عمل کند.
به گزارش سینماسینما، کارگردان «بودن یا نبودن» درباره تأثیر رسانه در مسیر فرهنگسازی در ابعاد کلان جامعه گفت: در اصل رسانهای مثل تلویزیون یا سینما باید چنین کاری بکند. بدترین تصور این است که تو بخواهی پیامی را مستقیم یا به صورت نصیحت به خورد مخاطب بدهی. شک نکنید مخاطب چنین حرفی را برنمیتابد یا پس میزند و این بدترین شکل استفاده از یک رسانه نیرومند است. حتی ممکن است نتیجه عکس بدهد و باعث تعارض هم بشود.
این کارگردان سینما و تلویزیون که در آثار مختلفاش به وجوه سلامت در جامعه پرداخته، ادامه داد: با استفاده از عناصر گل درشت نمیشود کسی را از یک کار منع یا نسبت به کاری دیگر تشویق کرد. وقتی به صورت پنهان درباره موضوعی مثل سیگار و مضرات استعمالش حرف میزنی بیتأثیر نخواهد بود. من درکی از سیگار ندارم و سیگار را حماقت بشر میدانم. در سریال «روزگار قریب» دانشجوها از دکتر میخواهند تا چیزی به آنها یاد بدهد و او به همان حالت طنازانه خودش از ضرر سیگار حرف میزند. در مجموعه «هزاران چشم» یک قسمت با عنوان «سیگار لعنتی» نمایش داده شد. من بازهم بهصورت مستقیم چیزی را نگفتم. قرار بود تعارضی در حرفه کاراکتر اصلی رخ بدهد و من در زیر متنش به دغدغه شخصیام یعنی عناد با سیگار پرداختم. شاید باورتان نشود هدف من ترسیم مضرات سیگار بود اما میدانستم اگر مستقیم سراغش بروم هرگز به خواستهام نخواهم رسید. به نیت نصیحت کردن مردم سراغش نرفتم. فکر نمیکردم با این یک قسمت قرار است بر جمعیت میلیونی سیگاریها تأثیر عمیق بگذارم. وقتی قرار است یک موضوعی فرهنگسازی شود، بین هنرمند و مسئول و رسانه، آن که از دریچه نصیحت و هشدار و تهدید وارد نشده، میتواند موفقتر عمل کند چرا که برخورد قهری یا جریمه جوابگو نیست و چه بسا نتیجه عکس بدهد.
خالق «شبح کژدم» و «بودن یا نبودن» اظهار داشت: برای فرهنگسازی باید زمینه سازی بشود. زمینه هم باید بهگونهای باشد که تو خواه ناخواه در مسیر درست رشد کنی. نمیتوانی به کسی بگویی اگر این مسیر را بروی رستگار میشوی و اگر به فلان مسیر بروی تباهی منتظرت است. شما وقتی میخواهید بچه را بخوابانید، تشک مناسب و جای خواب خوبی برایش انتخاب میکنید. غذایی که به او میدهید قطعا غذای سبک و سلامتی است. فضای ساکت و خلوتی برایش ایجاد میکنید. نمیگذارید نور زیاد اذیتش کند. همچنین او را در جهت میدان مغناطیسی زمین میخوابانید تا خواب آرامی داشته باشد. حالا اگر صبح این آیتمها را ردیف کنیم و به اصطلاح سر بچهمان منت بگذاریم که تو اگر خوب خوابی داری، دلیلش تدبیر و مدیریت من بود، خواه ناخواه بهجای حس سپاسگزاری، در او حس بدی شکل میگیرد. زمینهسازی، کار یک روز و دو روز نیست و صبر و حوصله بالا میخواهد. در کنار زمینهسازی، اعتمادسازی قرار میگیرد و نباید اجازه داد تا اعتمادها مخدوش شود. وقتی میبینیم شعاری گفته میشود اما در حد شعار میماند، اعتماد نسبت به مسئول از دست میرود و وقتی ارتباط کمرنگ شد، نمیتوان انتظار داشت که مردم به حرفها توجه و اعتماد کنند.
عیاری گفت: در جوامع امروزی ما نباید بگذاریم که مشکل زایش کند و دردساز شود؛ بلکه باید زمینههای بروز را تشخیص و از همان ابتدا مسدود کنیم. مثلا در مواجهه با یک فرد خشمگین طبیعی است که شخص مقابل هم خشمگین شود و واکنش نشان دهد؛ حال اگر ما از قبل زمینه پرورش روحیه صبر و صبوری را ترویج داده باشیم این اتفاق اصلا شکل نمیگیرد و طرف مقابل در مواجهه با خشم، واکنش مابه ازا نشان نمیدهد. طبیعتا شخص خاطی هم خودش متوجه میشود که مسیر را درست انتخاب نکرده است. به این ترتیب او میفهمد که در جریان اشتباهی قرار گرفته است و کم کم باورهایش تغییر میکند.
سومین جشنواره فیلم سلامت شهریور امسال به دبیری دکتر محمد کیاسالار برگزار خواهد شد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تقدیم «ترانهای عاشقانه برایم بخوان» به کیانوش عیاری/ سینما دارای یک زبان مشترک است
- سرنوشت نامعلوم سریال کیانوش عیاری/ چرا تلویزیون ۸۷ متر را گردن نمیگیرد؟
- نشست «بررسی ارتباط میان کتاب و سینما»؛ کیانوش عیاری: نمیدانم اگر سینما نباشد باید چه کار کنم؟
- نگاهی به کارنامه فیلمسازی کیانوش عیاری
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- در نشست نقد و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما مطرح شد؛ قدرت و توان بازیگر نباید دیده شود/ فیلمهای عیاری دارای حدیث نفس شخصی است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نمایش و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما
- بزرگداشت کیانوش عیاری در موزه سینما برگزار شد/ کیانوش عیاری: نمیتوانم از سینما دل بکنم/ راز ماندگاری عیاری در تعهد به انسانیت و سینما است
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- کیانوش عیاری: «۸۷متر» از شبکه یک روی آنتن میرود
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی سینمایی نسلها/ نگاهی به مستند «موج نو»
- زنگ تفریح یک فیلمساز چیرهدست/ نگاهی به فیلم «ویلای ساحلی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش