روز گذشته شورای عالی تهیه کنندگان با انتشار بیانیهای به تندی از حوزه هنری به دلیل تحریم فیلم «مادر قلب اتمی» انتقاد و اعلام کرد در مقابل ناهنجاری های فرهنگی این نهاد «آتش به اختیار» است. روزنامه کیهان در واکنش به این بیانیه، شورای عالی تهیه کنندگان را به حمایت گزینشی از فیلم های سینمایی متهم کرده و نوشته است که آنها برای باندبازی از بیانات رهبری هزینه کردهاند.
پس از انتشار بیانیه روز گذشته شورای عالی تهیه کنندگان در مورد تحریم «مادر قلب اتمی» از سوی سینماهای حوزه هنری، روزنامه کیهان در شماره امروز خود به انتقاد از این صنف سینمایی پرداخته و نوشته است:« شورای عالی تهیهکنندگان در واکنش به تحریم یک فیلم از سوی حوزه هنری بیانیه صادر کرده است. این درحالی است که فیلم مذکور، فاقد حداقل ارزشهای تکنیکی و هنری است (محتوایی بماند) و اساساً چگونگی صدور مجوز برای تولید آن از سوی سازمان سینمایی محل سوال است!»
این روزنامه در ادامه شورای عالی تهیه کنندگان را به حمایت گزینشی از فیلم های سینمایی متهم می کند: «شورای عالی تهیهکنندگان سینما معمولا در مواجهه با ظلم و اجحاف به فیلمها سکوت میکند. به طور مثال در برابر نمایش انیمیشن «نبرد خلیجفارس ۲» که تنها در دو سه سالن و آن هم به صورت تک سانس به نمایش درآمد یا برخورد با «ویلاییها» هیچ بیانیهای صادر نکرد. اما همین شورای به اصطلاح صنفی، برای حمایت از فیلمی که به رغم ساختار زیر صفرش در تعداد قابل توجهی سینما اکران شده بیانیه صادر کرده است.»
روزنامه کیهان در حالی این صنف سینمایی را به حمایت گزینشی از فیلم های سینمایی متهم می کند که شورای عالی تهیه کنندگان پیش از این هم اعتراض خود را به شیوه های مختلف به اقدام جوزه هنری اعلام کرده است.
اما در بخشی از بیانیه روز گذشته شورای عالی تهیه کنندگان آمده بود که «شورای عالی تهیه کنندگان سینمای ایران، که در برگیرنده تمام اصناف تهیه کنندگی سینماست، در لبیک به فرمان مقام معظم رهبری که آحاد ملت را در قبال ناهنجاری های فرهنگی مکلف به «آتش به اختیار» فرمودهاند، اعتراض شدید خود را به این نهاد (حوزه هنری) اعلام میدارد.»
اما این روزنامه که در شماره ۲۱ خرداد ماه تعبیر رهبری در مورد «آتش به اختیار» بودن را به عنوان یکی از تیترهای اصلی خود انتخاب کرده بود، امروز به انتقاد از شورای عالی تهیه کنندگان پرداخته که چرا از این تعبیر در بیانیه روز گذشته خود در مورد تحریم فیلم های سینمایی توسط حوزه هنری استفاده کرده است: «نکته قابل توجه این است که شورای عالی تهیهکنندگان اقدام خود برای پشتیبانی غیرعادلانه از یک فیلم ضعیف را «آتش به اختیار» قلمداد کرده است و برای باندبازی، از بیانات رهبر معظم انقلاب هم هزینه کرده است!»
تعبیر «آتش به اختیار» در روزهای گذشته باعث شده شخصیتهای سیاسی و رسانهها از جناح های مختلف در مورد آن برداشت های گوناگونی را مطرح کنند.
آی سینما
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتقاد تند کیهان از مسعود کیمیایی
- کیهان : ادغام جشنواره جهانی با جشنواره ملی با استقبال قاطبه سینماگران مواجه شده است
- حیازدائی از جامعه به سبک نجلا/انتقاد شدید کیهان از سریال نجلا
- واکنش رضا کیانیان به درخواست کیهان برای ممنوع الکاری سینماگران
- پول درآوردن از خشم و ناامیدی!/انتقاد کیهان از جوکر
- انتقاد شدید کیهان از مدیران فارابی به خاطر انتخاب لیلی رشیدی به عنوان داور جشنواره کودک
- روایت کیهان از عزاداری گروهی از بازیگران برای گربه بزرگمهر حسینپور
- پاس گل مسیح علینژاد، زیرطاق کیهان؟/واکنش ایرنا به حاشیه سازی برای ستاره اسکندری
- انتقاد کیهان از سکوت سلبریتیها در برابر حماسه شکار پهپاد آمریکایی
- کیهان به نقل از نوش آفرین: می خواستند با برهنه کردن زنها مردان را به سینما بکشانند
- پاسخ بنیاد سینمایی فارابی به ادعاهای کیهان
- پلمپ یک سینما در بجنورد توسط دادستانی به خاطر نمایش فیلم هنجار شکن
- ادعای کیهان: سینماگران مراسم تشییع سعید کنگرانی را بایکوت کردند
- کیهان بهجای صداوسیما پاسخ مخالفان سانسور را داد/ وقتی دستمزد کلان میگرفتید چرا ساکت بودید؟
- کیهان: اگر کار دست فردوسی پور باشد کشتی کچ زنان امریکایی را هم پخش می کند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





