تاریخ انتشار:۱۳۹۹/۱۱/۰۶ - ۰۹:۴۶ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 149244

منتقد سینما و تلویزیون در مورد مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی مبنی بر سپردن مدیریت و نظارت بر محتوای فضای مجازی به سازمان صدا و سیمای گفت: این امر تداوم تک‌صدایی تلویزیون را در پی خواهد داشت و همه محتواها شبیه هم می‌شود.

به گزارش سینماسینما. کیوان کثیریان درباره مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق مجلس اظهار داشت: حذف کردن گروه‌های رقیب در بخش خصوصی ساده‌ترین کار است و نتیجه این کار امتداد همان انحصاری است که نباید وجود داشته باشد. همین انحصار باعث شده که تولیدات صداوسیما کیفیت نداشته باشد و افت کند. راه جذب مخاطب بیشتر در رادیو و تلویزیون بالا بردن کیفیت تولیدات صداوسیماست.

سردبیر پایگاه خبری سینماسینما با اشاره به بخشی از مصوبه که تولید محتوای فضای مجازی را به صداوسیما و چند سازمان دیگر سپرده توضیح داد: راه جذب مخاطب بیشتر بالا بردن کیفیت تولیدات صداوسیماست.  اگر قرار بود تولید محتوا به شکل خوبی در صداوسیما انجام شود، رسانه‌های موازی این‌قدر رونق نمی‌گرفتند. بعضی از کسانی که در صداوسیما کاربلدتر بودند، الان با شبکه‌های نمایش خانگی و غیره همکاری می‌کنند.

انحصار منجر به بی‌کیفیتی و رانت می‌شود

وی با تاکید بر این‌که محتوای فضای مجازی و برنامه‌های تلویزیون‌های اینترنتی باید متکثر بشود ادامه داد: این که همه چیز به یک جا سپرده شود، از داخلش قدرت کاذب و بی‌کیفیتی بیرون می‌آید. خیلی چیزها در کشور ما انحصاری بود و با شکستن انحصار کیفیتش بالا رفت. چون تعداد کسانی که می‌توانستند با هم رقابت کنند افزایش یافت.

کثیریان با طرح چند پرسش درباره مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس گفت: مشخص نیست که منظورشان از نظارت بر تولید محتوای مجازی تولیدات شخصی یا تولیدات رسمی ‌است. من نمی دانم در فضای مجازی غیر از فیلتر چه ابزاری برای کنترل وجود دارد. محتوای فضای مجازی شامل همه کانال‌های تلگرامی، گروه‌های واتساپی و صفحات اینستاگرامی می‌شود. اگر یک نفر یک ویدیو تولید کند و در صفحه اینستاگرامش بگذارد، چه کسی می‌تواند رویش کنترلی انجام دهد؟

این منتقد سینما و تلویزیون فرهنگسازی درباره حضور در شبکه‌های اجتماعی را ضروری خواند و افزود: کار سخت‌تری که باید انجام شود فرهنگسازی است. فرهنگسازی باعث می‌شود این هزینه ها انجام نشود. وقتی فرهنگ یک چیزی را می‌سازیم درباره آن نگرانی نداریم. مثل پدر و مادری که فرزندش را تربیت می‌کند و او را بدون نگرانی به خیابان می‌فرستد.

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ چندی پیش اعلام کرد این کمیسیون تصمیم گرفته‌ که صداوسیما را به عنوان ناظر محتوا در فضای مجازی انتخاب کنند.

وی در این مورد گفت: «اعضای کمیسیون در مصوبه خود مدیریت و نظارت بر محتوای فضای مجازی را به سازمان صداوسیما سپرده است.» او از در نظر گرفتن بودجه مشخص در این زمینه هم خبر داد و اعلام کرد: «اعضای کمیسیون طی مصوبه‌ای ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تولید محتوا در فضای مجازی تخصیص دادند که براساس جدول تعیین شده در اختیار سازمان صداوسیما، سازمان فرهنگ و ارتباطات سازمان تبلیغات اسلامی و …قرارگیرد.»

منبع: ایرنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها