روزنامه ایران نوشت :تفاوت میان رمان با تاریخ؛ یا فیلم با مستند چیست؟ رمان محصول تخیل نویسنده است که ممکن است بخشی از مواد آن را از واقعیت عینی گرفته و با ارزش ها و مفاهیم ذهنی آمیخته باشد. ممکن است بعضی شخصیت ها و رویدادهایی در عالم واقع وجود داشته باشند اما ساخت و پرداخت آن نتیجه خیالات هنرمند است. تمامی اجزای داستان بینوایان ویکتور هوگو یا جنایت و مکافات داستایوفسکی لزوما اتفاق نیفتاده اند، بلکه تصویری است که نویسنده از یک مقطع تاریخی یا رفتار انسان در یک موقعیت فرضی ارائه می کند. خواننده نیز متوجه مرز تخیل و واقعیت است. در حالی که کتاب انقلاب فرانسه که یک بخش مهم از مجموعه تاریخ تمدن ویل دورانت است از نوع دیگری است و فرض است که دورانت می خواسته وقایع انقلاب فرانسه را همان طور که بوده ذکر کند. فیلم نیز شبیه رمان است. کارگردان با استفاده از تکنیک های سینمایی و سناریونویسی می کوشد که یک مضمون را در قالب یک روایت جذاب و پرکشش عرضه کند، حتی اگر بخش عمده آن واقعیت نداشته باشد.
یکی از بدترین کارهایی که می توان کرد، خلط مرز میان واقعیت و تخیل است. کتاب خواجه تاجدار ترجمه مرحوم ذبیح الله منصوری یکی از نمونه های این کار است که ممکن است خواننده گمان کند تاریخ می خواند در حالی که داستان آن محصول ذهن نویسنده است و در عالم واقع با چنین جزئیاتی روی نداده اند. نویسنده در اصل رمان نوشته است و از وقایع تاریخی نیز استفاده هایی کرده است. تقریبا خوانندگان مطلع از این تفاوت آگاه بودند. آرگو، بن افلک نیز از نمونه هایی است که مرز میان واقعیت و تخیل را در ذهن بیننده کم رنگ می کند و این زیانبار و فریب دهنده است و هدف سیاسی خود را پشت دروغی واقعیت نما پنهان می کند.
مجموعه تلویزیونی گاندو از این نظر بدترین نمونه است. نه فقط به دلیل نحوه چیدمان صحنه ها و… بلکه دلیل اصلی آن انتشار چنین مجموعه ای از صداوسیمای ایران است. شاید اگر چنین مجموعه ای از یک رسانه بی طرف و واقعی منتشر می شد، بیننده آن را مثل یک مجموعه تلویزیونی کمپانی های حرفه ای یا فیلم های هالیوودی می دید که قصد اصلی آن بیش از هر چیز دیگری سرگرم کردن بیننده است و پس از مدتی نیز به فراموشی سپرده می شد. مثل سریال «لاست» که فقط برای سرگرمی و تخلیه هیجانی دیده می شد و هیچ واقعیتی نداشت. ولی صداوسیمای ایران فاقد چنین مشخصه ای است و برداشتی که از هر برنامه آن می شود، معطوف به یک هدف سیاسی مشخص و کوبیدن همیشگی یک عده و حمایت دائمی عده دیگر است. این رسانه برای اهداف جناحی خود تقلا می کند که فیلم های تخیلی خود را به عنوان مستند و واقعیت تاریخی جا بزند. از این نظر اعتبار تاریخی و استنادپذیری خواجه تاجدار چندین برابر بیشتر از گاندو است. این کار مثل اقدام غیراخلاقی مطبوعات و رسانه هایی است که محتوای آگهی را که به خاطرش پول می گیرند، به جای گزارش واقعی و تولید بی طرفانه و متعهدانه منتشر می کنند و از ذکر عنوان گزارش تبلیغی پرهیز می کنند.
این تنها مشکل این گونه سریال های پخش شده از صداوسیما نیست. گاندو را چه فیلم بدانیم و چه مستند، از یک جهت دیگر نیز مورد نقد است: تبعیض، تبعیض و تبعیض. آیا برای کسی امکان دارد که فیلم یا مستندهای مشابهی را درباره موضوعات دیگر بسازد و از این تلویزیون پخش کند؟ آیا می توان نام ده ها جاسوس واقعی را که بدون سروصدا محاکمه و محکوم شده اند ذکر کرد و اجازه داد که درباره آنها فیلم یا مستند ساخته و پخش شود؟ یا حتی خبر آنها را گفت؟
اتفاقات دیگری که بسیار مهم تر نیز هستند در دستگاه هایی رخ داده که حتی صدایش را درنمی آورند، چه رسد به اینکه اجازه تولید فیلم یا مستند یا حتی نوشتن کتاب درباره آنها داده شود. این تبعیض که یک رسانه بتواند یکسویه علیه هر کس یا جناحی که نمی پسندد فیلم بسازد، از اصل چنین فیلم هایی بدتر است. چه این فیلم ها واقعیت داشته باشند چه غیرواقعی و ساختگی باشند. تبعیض، اعتبار هر پدیده از جمله رسانه های رسمی را نابود خواهد کرد که کرده است.
مشکل اینجاست که این افراد گمان می کنند از این طریق می توانند حقیقت را وارونه کرده و به خورد جامعه دهند، در حالی که حقیقت همیشه زیر ابرهای سانسور و تبعیض پنهان نخواهد ماند. روزی که دنیا روی ناخوشایندش را نشان دهد، تر و خشک را با خود می سوزاند. رفتار این گونه افراد مثل کسی است که داخل کشتی نشسته و در وسط امواج خروشان و خطرناک، اقدام به تخریب کشتی می کند تا بلکه صاحبان کشتی و مسافرانش را غرق و متضرر کند، غافل از اینکه خود و همفکرانش نیز در این کشتی ساکن هستند و چه بسا زودتر از دیگران غرق شوند. فقط کسی این کار را می کند که از کشتی دشمن در آن نزدیکی تضمین گرفته که پس از غرق شدن، قایق های نجات برای کمک به آنها می آیند. گاندوی واقعی اینجاست!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کیهان : هرکس از سریال گاندو انتقاد کند خائن است
- انتقاد روزنامه ایران از انتخاب عجیب شبکه ۳
- یادداشتهای جشنواره سینماحقیقت/ نگاهی به مستندهای «بر کرانههای کاسپین» و «گاندو»
- واکنش رهبر انقلاب به گلایه ظریف از تخریبهای سریال گاندو
- من خودم به حسن روحانی رای دادم/گفت وگو با کارگردان گاندو
- روایت باشگاه خبرنگاران از واکنش جیسون رضائیان و همسرش به «گاندو»
- روزنامه وطن امروز : گاندو توانست خیابانها را خلوت کند
- روایت پیام دهکردی از بازی در گاندو:فکر کردم اگر بتوانم نقش یک خائن را با همه وجودم بازی کنم موفق بودهام
- واکنش ظریف به شباهت شخصیتش در «گاندو»: اصلا تلویزیون نگاه نمیکنم
- طعنه و کنایه هوشنگ گلمکانی: کلاهگیس در «گاندو» مجاز است و در «کاناپه» نه؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





