روزنامه ایران نوشت :تفاوت میان رمان با تاریخ؛ یا فیلم با مستند چیست؟ رمان محصول تخیل نویسنده است که ممکن است بخشی از مواد آن را از واقعیت عینی گرفته و با ارزش ها و مفاهیم ذهنی آمیخته باشد. ممکن است بعضی شخصیت ها و رویدادهایی در عالم واقع وجود داشته باشند اما ساخت و پرداخت آن نتیجه خیالات هنرمند است. تمامی اجزای داستان بینوایان ویکتور هوگو یا جنایت و مکافات داستایوفسکی لزوما اتفاق نیفتاده اند، بلکه تصویری است که نویسنده از یک مقطع تاریخی یا رفتار انسان در یک موقعیت فرضی ارائه می کند. خواننده نیز متوجه مرز تخیل و واقعیت است. در حالی که کتاب انقلاب فرانسه که یک بخش مهم از مجموعه تاریخ تمدن ویل دورانت است از نوع دیگری است و فرض است که دورانت می خواسته وقایع انقلاب فرانسه را همان طور که بوده ذکر کند. فیلم نیز شبیه رمان است. کارگردان با استفاده از تکنیک های سینمایی و سناریونویسی می کوشد که یک مضمون را در قالب یک روایت جذاب و پرکشش عرضه کند، حتی اگر بخش عمده آن واقعیت نداشته باشد.
یکی از بدترین کارهایی که می توان کرد، خلط مرز میان واقعیت و تخیل است. کتاب خواجه تاجدار ترجمه مرحوم ذبیح الله منصوری یکی از نمونه های این کار است که ممکن است خواننده گمان کند تاریخ می خواند در حالی که داستان آن محصول ذهن نویسنده است و در عالم واقع با چنین جزئیاتی روی نداده اند. نویسنده در اصل رمان نوشته است و از وقایع تاریخی نیز استفاده هایی کرده است. تقریبا خوانندگان مطلع از این تفاوت آگاه بودند. آرگو، بن افلک نیز از نمونه هایی است که مرز میان واقعیت و تخیل را در ذهن بیننده کم رنگ می کند و این زیانبار و فریب دهنده است و هدف سیاسی خود را پشت دروغی واقعیت نما پنهان می کند.
مجموعه تلویزیونی گاندو از این نظر بدترین نمونه است. نه فقط به دلیل نحوه چیدمان صحنه ها و… بلکه دلیل اصلی آن انتشار چنین مجموعه ای از صداوسیمای ایران است. شاید اگر چنین مجموعه ای از یک رسانه بی طرف و واقعی منتشر می شد، بیننده آن را مثل یک مجموعه تلویزیونی کمپانی های حرفه ای یا فیلم های هالیوودی می دید که قصد اصلی آن بیش از هر چیز دیگری سرگرم کردن بیننده است و پس از مدتی نیز به فراموشی سپرده می شد. مثل سریال «لاست» که فقط برای سرگرمی و تخلیه هیجانی دیده می شد و هیچ واقعیتی نداشت. ولی صداوسیمای ایران فاقد چنین مشخصه ای است و برداشتی که از هر برنامه آن می شود، معطوف به یک هدف سیاسی مشخص و کوبیدن همیشگی یک عده و حمایت دائمی عده دیگر است. این رسانه برای اهداف جناحی خود تقلا می کند که فیلم های تخیلی خود را به عنوان مستند و واقعیت تاریخی جا بزند. از این نظر اعتبار تاریخی و استنادپذیری خواجه تاجدار چندین برابر بیشتر از گاندو است. این کار مثل اقدام غیراخلاقی مطبوعات و رسانه هایی است که محتوای آگهی را که به خاطرش پول می گیرند، به جای گزارش واقعی و تولید بی طرفانه و متعهدانه منتشر می کنند و از ذکر عنوان گزارش تبلیغی پرهیز می کنند.
این تنها مشکل این گونه سریال های پخش شده از صداوسیما نیست. گاندو را چه فیلم بدانیم و چه مستند، از یک جهت دیگر نیز مورد نقد است: تبعیض، تبعیض و تبعیض. آیا برای کسی امکان دارد که فیلم یا مستندهای مشابهی را درباره موضوعات دیگر بسازد و از این تلویزیون پخش کند؟ آیا می توان نام ده ها جاسوس واقعی را که بدون سروصدا محاکمه و محکوم شده اند ذکر کرد و اجازه داد که درباره آنها فیلم یا مستند ساخته و پخش شود؟ یا حتی خبر آنها را گفت؟
اتفاقات دیگری که بسیار مهم تر نیز هستند در دستگاه هایی رخ داده که حتی صدایش را درنمی آورند، چه رسد به اینکه اجازه تولید فیلم یا مستند یا حتی نوشتن کتاب درباره آنها داده شود. این تبعیض که یک رسانه بتواند یکسویه علیه هر کس یا جناحی که نمی پسندد فیلم بسازد، از اصل چنین فیلم هایی بدتر است. چه این فیلم ها واقعیت داشته باشند چه غیرواقعی و ساختگی باشند. تبعیض، اعتبار هر پدیده از جمله رسانه های رسمی را نابود خواهد کرد که کرده است.
مشکل اینجاست که این افراد گمان می کنند از این طریق می توانند حقیقت را وارونه کرده و به خورد جامعه دهند، در حالی که حقیقت همیشه زیر ابرهای سانسور و تبعیض پنهان نخواهد ماند. روزی که دنیا روی ناخوشایندش را نشان دهد، تر و خشک را با خود می سوزاند. رفتار این گونه افراد مثل کسی است که داخل کشتی نشسته و در وسط امواج خروشان و خطرناک، اقدام به تخریب کشتی می کند تا بلکه صاحبان کشتی و مسافرانش را غرق و متضرر کند، غافل از اینکه خود و همفکرانش نیز در این کشتی ساکن هستند و چه بسا زودتر از دیگران غرق شوند. فقط کسی این کار را می کند که از کشتی دشمن در آن نزدیکی تضمین گرفته که پس از غرق شدن، قایق های نجات برای کمک به آنها می آیند. گاندوی واقعی اینجاست!

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کیهان : هرکس از سریال گاندو انتقاد کند خائن است
- انتقاد روزنامه ایران از انتخاب عجیب شبکه ۳
- یادداشتهای جشنواره سینماحقیقت/ نگاهی به مستندهای «بر کرانههای کاسپین» و «گاندو»
- واکنش رهبر انقلاب به گلایه ظریف از تخریبهای سریال گاندو
- من خودم به حسن روحانی رای دادم/گفت وگو با کارگردان گاندو
- روایت باشگاه خبرنگاران از واکنش جیسون رضائیان و همسرش به «گاندو»
- روزنامه وطن امروز : گاندو توانست خیابانها را خلوت کند
- روایت پیام دهکردی از بازی در گاندو:فکر کردم اگر بتوانم نقش یک خائن را با همه وجودم بازی کنم موفق بودهام
- واکنش ظریف به شباهت شخصیتش در «گاندو»: اصلا تلویزیون نگاه نمیکنم
- طعنه و کنایه هوشنگ گلمکانی: کلاهگیس در «گاندو» مجاز است و در «کاناپه» نه؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- معرفی منتخبان مرحله اول داوری جشن مستند/ اختتامیه ۱۲ اسفند برگزار میشود
- یادبودی برای شاهپور عظیمی در «حکیم نقد ایران»
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت