روزهای پایانی مهر در حالی برای سینمای ایران سپری شد که فیلم سینمایی «مسخره باز» توانست در نخستین هفته اکرانش و در رقابتی بسیار جذاب به صدرنشینی «ماجرای نیمروز: رد خون» پایان ببخشد.
به گزارش سینماسینما، چهارمین هفته از پاییز در حالی به پایان رسید که برای سینما تجربه نسبتا خوب و جدیدی را در چند هفته اخیر رقم زد و آن هم دو قطبی شدن گیشه و ایجاد فضایی رقابتی پس از مدتها بود.
در این هفته فیلم جدیدی به چرخه اکران افزوده نشد اما فیلم های روی پرده تمام توان خود را برای جذب مخاطب بیشتر به کار گرفتند و در نتیجه آن شیب فروش این هفته صعودی شد.
از نکات جالب توجه شروع خوب «مسخره باز» به کارگردانی همایون غنی زاده در نخستین هفته اکران بود که توانست به صدرنشینی «ماجرای نیمروز: رد خون» ساخته محمدحسین مهدویان پایان دهد.
پرفروشترینهای روزهای پایانی مهر
دو فیلم در هفتهای که پشت سر گذاشتیم یک میلیارد و ۶۸۹ میلیون تومان از گیشه را به خود اختصاص دادند، «مسخره باز» و «ماجرای نیمروز: رد خون». این دو فیلم با رقابت تنگاتنگی که داشتند هیجان و شوری دوباره به گیشه بخشیدند و فضای رخوت انگیز همیشگی را از بین بردند.
نخستین ساخته سینمایی همایون غنیزاده با ۸۸۲ میلیون و ۲۰۹ هزار تومان فروش توانست در همین هفته اول اکران از مرز یک میلیارد تومان فروش گذر کند و خط و نشانی جدی برای رقبا بکشد. البته اگر این شروع جدی در هفتههای آینده هم ادامه پیدا کند و واکنش احساسی مخاطبان به یک فیلم جدید و متفاوت نباشد چرا که سینمای ایران بارها و بارها شاهد چنین اتفاقی بوده است و فیلمهای بسیاری بودند که شروع خوبی داشتند ولی در هفته دوم اکران از عرش به فرش آمدند. «مسخره باز» دو طیف مخاطب در سینما دارد، یا عاشق فیلم میشوند یا حسابی از آن متنفر و باید در هفتههای آینده کدام طیف بیشتر میشوند.
از طرف دیگر «ماجرای نیمروز: رد خون» که شروع خوب و پایداری داشت در این هفته صدر را از دست داد اما افت فروشی را تجربه نکرد و آمار خوب خود را حفظ کرد. فیلم مهدویان با ۸۰۷ میلیون و ۸۳۲ هزار تومان فروش این هفته توانست رکورد کلی خود را به سه میلیارد و ۵۳۲ میلیون تومان برساند آن هم تنها در دو هفتهای که از اکرانش گذشته است.
«پیلوت» ناکام هفته، فروش بد فیلم صدرعاملی
به سراغ مهمانان دیروز اما هنوز تازه نفس سینما برویم، جایی که «سال دوم دانشکده من» ساخته رسول صدرعاملی در اولین هفت روزی که از اکرانش گذشت نتوانست گیشه پررونقی را برای خود دست و پا کند.
این فیلم صدرعاملی که مانند آثار پیشینش رویکردی اجتماعی و آسیب شناسانه دارد، ۲۲۶ میلیون و ۲۸۸ هزار تومان در این هفته از گیشه سهم داشت تا فروش کل خود را به ۵۴۰ میلیون و ۷۲۳ هزار تومان برساند.
اما ناکام هفته «پیلوت» ساخته ابراهیم ابراهیمیان است، چرا که در مقایسه با فیلم صدرعاملی از چهرههای محبوب و مطرحی چون جواد عزتی، سعید آقاخانی و حمیدرضا آذرنگ بهره برده است اما نتوانسته مخاطب را به سینما بکشاند. فیلم ابراهیمیان در این هفته تنها ۱۲۶ میلیون تومان فروخت که چندان چنگی به دل نمیزند.
با اکران «مسخره باز» فضای یک قطبی گیشه که متمرکز بر «ماجرای نیمروز: رد خون» بود شکست اما فقط دو قطبی شد ولی فروش سایر فیلمها نشان میدهد که فاصله بین دو فیلم صدر گیشه با دو، سه فیلم دیگر بسیار زیاد است.
شکست خوردگان گیشه
در این هفته هم به مانند روزهای گذشته عنوان شکست خوردگان را باید به چند فیلم تکراری اطلاق کنیم که به این جایگاه حسابی دل خوش کردند.
عنوان کم فروش ترین فیلم هفته به «جانان» به کارگردانی کامران قدکچیان می رسد که تنها ۲۵۷ هزار تومان فروخت. «چاقی» به کارگردانی راما قویدل دیگر فیلم شکست خورده گیشه بود که یک میلیون و ۲۳۵ هزار تومان درآمد کسب کرد.
در نهایت «روسی» ساخته امیرحسین ثقفی با دو میلیون و ۱۳۸ هزار تومان دیگر فیلم کمفروش بود.
نکته جالب توجه اما افت جدی فروش فیلمهایی چون «قسم» ساخته محسن تنابنده، «قصر شیرین» به کارگردانی رضا میرکریمی است که به ترتیب ۳۴ میلیون و ۲۹۳ هزار تومان و پنج میلیون و ۳۰۴ هزار تومان فروختند و به نظر می رسد که از تب و تاب هیجان مخاطبان سینما دور شدهاند.
گیشه باز هم سه میلیاردی شد
در نهایت این هفته در حالی به روز پایانی خود رسید که گیشه سینمای ایران با فروشی بالغ بر سه میلیارد و ۲۹۴ میلیون تومان توانست از کانال دو میلیارد تومان خارج شود و افزایش فروشی ۳۰۰ میلیون تومانی را تجربه کند.
همچنین ۲۶۹ هزار و ۲۳۵ مخاطب به تماشای فیلمهای روی پرده نشستند و سهم اهالی تهران در این هفته ۱۵۵ هزار و ۹۳۹ نفر بود.
منبع: خبرآنلاین/ مهدی درستی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سیزدهمین جشنواره فیلم بلغارستان میزبان ۱۳ فیلم ایرانی
- اعلام فهرست فیلمهای بلند نهمین جشنواره جهانی فیلم پارسی
- راهیابی سه فیلم از ایران به جشنواره ترانسیلوانیا
- پاسخ فیلیمو به ادعاهای روابطعمومی یک فیلم
- توضیحاتی درباره حاشیه نمایش «مسخرهباز» در فضای مجازی
- برترین کارگردانان سال ۹۸ (۴)/ نرگس آبیار، همایون غنیزاده
- برترین بازیگر مرد سال ۹۸ (۴)/ بابک حمیدیان، علی شادمان
- برترین بازیگران مرد سال ۹۸ (۱)/ شهاب حسینی، علی نصیریان
- گزارش فروش هفتگی سینمای ایران/ تهرانیها بیش از سه و نیم میلیارد خرج سینما کردند
- گزارش فروش هفتگی سینمای ایران/ افزایش دو میلیاردی فروش
- نگاهی به فیلم «مسخره باز»/ جبران درهم ریختگی فیلمنامه با پرداختهای جلوهگرانه
- گزارش فروش هفتگی سینمای ایران/ صدرنشینی هزارتو
- به بهانه اکران عمومی «مسخرهباز»/ بابک حمیدیان، نابغه مطرود!
- درباره حرف و حدیثهای اطراف «رد خون»/ دم خروس یا قسم حضرت عباس؟!
- جایزه ویژه هیات داوران جشنواره فیلم ورشو برای «مسخره باز»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت





