سینماسینما، رویا فتح الله زاده:
فیلم کوتاه «باران آهسته می بارد» در پوسته ظاهری داستان تلاش های دانش آموزان مدرسه ای در ترکیه را بازگو می کند که به دلیل علاقه به معلمشان می کوشند او را در مدرسه نگه دارند. اما فیلم در لایه زیرین روایت گر جامعه ای در شرایط خفقان و ظلم است و هریک از عناصر داستان به نمادی از مفهومی دیگر بَدل می شود. میتوان از دو دیدگاه میان نگر و کلان نگر به ساختار نمادین فیلم توجه کرد. از منظر میان نگر فیلم گفتمان سنت/مدرنیته را در نظام آموزشی بازنمایی می کند. بدین صورت که نظام آموزشی سنتی که در آن فرایند اجبار و تنبیه غالب بوده است، در برابر گفتمان نوگرا در سیستم آموزشی مقاومت می کند که معلم مدرسه ترویج دهنده آن است. آشکارترین نمودِ این تناقض در سکانس ابتدایی فیلم نمایش داده می شود. در ابتدای فیلم می بینیم که مدیر مدرسه با چوب در حال تنبیه یکی از دانش آموزان به نام اِفه است. اما معلم از راه می رسد و با حالتی اعتراضی از مدیر می پرسد: «آقای مدیر چی کار می کنید؟» سپس از اِفه می خواهد به کلاس بازگردد. از همین سکانس رویارویی دو نگرش سنتی و مدرن در سیستم آموزشی بازنمایی می شود.
از دیدگاه کلان نگر ساختار کلی فیلم مَجازی از یک جامعه در حال مبارزه با نظامی دیکتاتورمآب است. مطابق با چنین تفسیری میتوان گفت که عناصرِ مدرسه، مدیر، معلم و دانش آموزان هریک به ترتیب نمادی از ساختار جامعه، حاکم ظالم، رهبر فکری و مردم جامعه به شمار می آیند. علاوه بر این، در میان دانش آموزان نیز میتوان تیپ های شخصیتی افراد جامعه را پیدا کرد. عده ای با حاکم ظالم و نظامِ فاسد تبانی می کنند، یک یا چند نفر از آنها (در فیلم، اِفه) پیشرو حرکت اعتراضی علیه دستگاه حاکم است و آموزه ها و ایدئولوژی رهبر فکری(معلم) را یاد می گیرد و با همراهی بقیه افراد اجرایی می کند. پرواضح است که نظام مبتنی بر دیکتاتوری هرصدای مخالف و هر کُنشی را که با نظم تعریف شده متمایز باشد، تحمل نمیکند و سخت ترین مجازات ها را برای عدم رعایت دیکته گون نظم اجتماعی درنظر می گیرد. به همین دلیل یکی از مهمترین دیالوگ های فیلم را که می تواند معنادار باشد، از مدیر مدرسه می شنویم. او پس از رفتن معلم به دانش آموزان می گوید: «درس هاتون رو خوب بخونین، سر و وضعتون مرتب باشه، دفترتون، کتابتون همراهتون باشه. کم و کسری نداشته باشین. تمیز باشین، ناخون ها و موهاتون…» او از دانش آموزان می خواهد که نظم مورد نظر او را کاملا رعایت کنند. ولی درواقع مفهوم نظم برای او و هرنوع دیدگاه دیکتاتورمآبانه ای ابزاری برای سلطه بیشتر بر دیگران است و بدین صورت او زبانِ گویای نوعی از دیکتاتوری است که به زودی (توسط کودتای ژنرال کنعان اورن) در جایگاه قدرت قرار خواهد گرفت. یکی از سکانس های هدفمند فیلم نیز در ارتباط با این وضعیت قابل تاویل است. زمانی که صدای رادیو در پس زمینه شنیده می شود و مدیر و معلم رودرروی هم گفت و گو می کنند. سرانجام معلم می گوید که به دلیل برخی از مسائل باید مدرسه را تَرک کند و به آنکارا برود و در همین لحظه فیلم توسط صدای رادیو به تاریخ پیوند می خورد و بیانیه کودتای ۱۹۸۰ توسط ژنرال اورن خوانده می شود. اما فیلم از تاریخ دست نمی کشد و می کوشد دوباره لحظه حال را به گذشته وصل کند. معلم به کلاس می آید و درباره قیام یکی از قهرمان های ترکیه در قرن پانزدهم با دانش آموزان صحبت می کند و از آنها می خواهد در برابر ظلم و ستم سَر خم نکنند.
فیلم «باران آهسته می بارد» به لحاظ معناگرا بودن، شخصیت پردازی، دیالوگ های هدفمند، زیبایی شناسی بصری، لانگ شات های زیبا، ریتم مناسب با تِم داستان و مهارت کارگردان در بازی گرفتن از کودکان با زبانی بیگانه قابل ستایش است.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- راهیابی «باران آهسته میبارد» به جشنواره آلبانی
- در یک نشست رسانهای مطرح شد؛ دغدغه کارگردان باید فقط ساخت یک فیلم خوب باشد/ ما در قبال این فرهنگ مسئولیم
- ده فیلم کوتاه اکران آنلاین میشوند
- با معرفی هیات انتخاب و داوری بخش آثار تجربی؛ فیلمهای تجربی راهیافته به سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- با معرفی هیات انتخاب بخش آثار داستانی؛ فیلمهای داستانی راهیافته به سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- صدور پروانه ساخت غیرسینمایی برای شش فیلم کوتاه داستانی
- پوستر سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران رونمایی شد
- راهیابی فیلم کوتاه voice به دو جشنواره آمریکایی و ایتالیایی
- راهیابی «پِلی بک» به جشنواره فیلم سئول
- گوزن ایرانی در ایتالیا
- فیلمهای کوتاه جشنواره کن معرفی شدند
- فراخوان سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران منتشر شد/ توجه به سینمای بومی با تأکید بر خلاقیت و نوآوری
- مهلت ارسال اثر به سیزدهمین جشنواره ملی دانشجویی «سایه» تمدید شد
- معرفی نامزدهای بخش فیلم کوتاه و مستند چهلمین جشنواره فیلم فجر
- معرفی مستندها و فیلمهای کوتاه راه یافته به جشنواره فیلم فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





