
محسن تنابنده که این روزها آماده تصویربرداری سریال «پایتخت ۵» میشود از ریسکهای ادامهدار شدن این مجموعه گفت.
او در گفتوگویی از مجموعههای «پایتخت» و «علیالبدل»، حال و هوای تلویزیون در چند سال اخیر و کمبود سریالهای نمایشی باکیفیت سخن گفت.
تنابنده درباره مجموعه سریالهای «پایتخت» و در پاسخ به این پرسش که چرا اغلب سریالهای چند فصلی داخلی با استقبال چندانی از سوی مخاطبان مواجه نمیشوند؟ گفت: در کل همه چیز به اقبال تماشاگران برمیگردد. متأسفانه برخی از ما سازندگان اقبال تماشاگر را نادیده میگیریم و بدون در نظر گرفتن نظر مخاطبان برای ساخت فصل دوم یک مجموعه اقدام میکنیم. در حالی که این اقبال مخاطبان است که تعیین میکند مجموعهای ادامه پیدا کند یا نه. خوشبختانه در مورد سریال «پایتخت» این استقبال مخاطبان کاملاً رخ داد و همین هم باعث شد که ما برای ساخت فصلهای جدید «پایتخت» اقدام کنیم.
او ادامه داد: من به شخصه از طریق رسانههای اجتماعی میبینم که از هزار کامنتی که برایم گذاشته میشود، حداقل ۹۰۰ کامنت درباره مجموعه «پایتخت» و فصل جدید آن است؛ این نشان میدهد که بالای ۸۰ درصد افرادی که حداقل با من در ارتباط هستند، منتظر مجموعه جدید «پایتخت» هستند. در کل فکر میکنم اگر نظر و اقبال عموم را در نظر بگیریم، دیگر فصلهای جدید مجموعهها با عدم استقبال مخاطبان مواجه نخواهد شد.
بازیگر سریالهای «پایتخت» و «علیالبدل» درباره ریسکهایی که برای ساخت فصل جدید یک سریال وجود دارد، بیان کرد: ترس و ریسک الزام کار ماست و این باعث میشود که حواسمان را بیشتر جمع کارمان کنیم. اینکه ترس داشته باشیم باعث میشود کار را جدی بگیریم و درست انجام دهیم و شاید همین ترس باعث شده که برای ساخت هر فصل از مجموعه «پایتخت» بسیار فکر کنیم؛ اینکه چه کاری انجام دهیم که این بار بیشتر با استقبال مخاطبان مواجه شود.
تنابنده اضافه کرد: خیلیها به من میگویند که دیگر مجموعه «پایتخت» گرفته است و شما هر کاری بکنید و هر حرفی بزنید با استقبال مواجه خواهید شد. در حالی که به نظرم این بیشتر بلاهت است تا قدرت ریسکپذیری؛ چون نمیتوان با تکیه بر آنچه که قبلاً انجام دادهایم و تکرار همان کارهای گذشته باز هم مخاطب را جذب کنیم. باید به این نکته توجه کنیم که سطح توقع مخاطب بالاتر میرود و باید باور کنیم که مخاطب خیلی بیرحم است. مخاطب همان قدر که وقتی کار جذابی میبیند مهربان است، وقتی کاری را دوست ندارد بیرحم میشود و با کوچکترین اشتباهی همان قدر که آدم را بالا میبرد، پایین میآورد.
بازیگر سریال «سرزمین کهن» درباره سطح آثار نمایشی تلویزیون، اظهار کرد: شاید تنبلی ما و دیگر گروههای سازنده باشد یا شاید سخت گرفتن تلویزیون است که باعث میشود سبد نمایشی سیما کارهای چندان متفاوتی نداشته باشد. از طرفی هم میتوان گفت که ما به نوعی تماشاگر را شرطی کردهایم که باید حتماً کارهایی را ببیند که ویژگیهای مشخصی مثل سریالهای آپارتمانی داشته باشد. به نظرم باید به این نکته فکر کرد که قصهمحور بودن تا لحظهمحور بودن بسیار فاصله دارد و امروز دیگر تماشاگران حوصله دیدن قصه را ندارند و شاید به این خاطر است که آنقدر آثار نمایشی قصهمحور بد ارائه دادهایم که دیگر از حوصله مخاطب خارج شده است.
تنبانده به تاثیر زمان پخش سریالهای تلویزیونی در جذب مخاطب اشاره کرد و گفت: زمان پخش موضوع مهمی که اغلب نادیده گرفته میشود. به عنوان مثال در سینما تلاش میشود که فیلمها در نوروز اکران شوند چون مخاطبان در شرایط فراغ هستند و بیشتر به سینما میروند و طبیعتاً فروش نیز در ایام نوروز بالاتر است، ولی اگر همان فیلم در زمستان اکران شود به آن میزان فروش نمیرسد. تلویزیون نیز باید یاد بگیرد که چه سریالی برای پخش نوروز مناسب است و چه کاری برای نوروز مناسب نیست. به عنوان مثال سریالی مثل «علیالبدل» که تا این اندازه قصهمحور است و فضای کاملاً متفاوتی نسبت به سریالهای آپارتمانی دارد و به همین خاطر مخاطب باید با تعمق و حوصله به تماشای آن بنشیند، برای نوروز چندان مناسب نبود. البته تا اندازهای هم میتوان به تلویزیون حق داد، چراکه دو سال سختی را سپری کرده است و از طرفی هم شاید فقر کاری در ایام نوروز باعث این اتفاق بوده است.
او خاطرنشان کرد: به نظرم مسوولان در ساخت سریالهای جدید و متنوع بسیار تأثیر دارند. به عنوان مثال سریال «علیالبدل» که میتوان گفت کار نسبتا متفاوتی هم بود تا به مرحله ساخت برسد سه سال طول کشید و این روند واقعا خستهکننده بود. فکر میکنم تاکنون این رویکرد وجود نداشته است که مسؤولان بگویند چه کارهایی و با چه تنوعی وجود داشته باشد، بیشتر به نظر میآید که همه بیشتر دنبال کارهایی هستند که امتحانشان را پس دادهاند. همین موضوعات باعث میشود که خیلی از هنرمندان چون نمیخواهند در کارهای تکراری حضور داشته باشند، کمکار شوند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یک «پایتخت» غیرمعمولی/ فصل هفتم «پایتخت» جزو فصلهای موفق نبود
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- عکسی قدیمی که شبنم مقدمی منتشر کرد/ تنابنده، اصلانی و مقدمی؛ ۲۱ سال پیش
- اکران فیلمی با بازی محسن تنابنده از هفته آینده
- بازگشت مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیشتولید «پایتخت»
- ماجرای قهر و آشتیها در صداوسیما/ زندگی شیرین میشود؟
- «پایتخت» جدید، فرصت نو برای سیما
- مرد هزار چهره / درباره محسن تنابنده
- فروش دو میلیاردی «سه کام حبس» در چهار روز
- پریناز ایزدیار و محسن تنابنده به شبکه نمایش خانگی میآیند
- وقتی دیر میشود/ نگاهی به سریال «رهایم کن»
- چهارمین جایزه بین المللی محسن تنابنده برای فیلم جنگ جهانی سوم از جشنواره فانتاسپوآ برزیل
- رهایش نکنیم/ نگاهی به سریال «رهایم کن»
- محسن تنابنده نامزد جوایز فیلم آسیا شد
- تبریک خانه سینما برای یک روز ملی و چند جایزه سینمایی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
آخرین ها
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد





