در آستانه سالروز تولد زنده یاد «عزت الله انتظامی» فریدون جیرانی به گفتگو با مجید انتظامی در موزه سینما نشست.
به گزارش سینماسینما، به نقل از روابط عمومی موزه سینما، مجید انتظامی در ابتدای این دیدار در پاسخ به سوال فریدون جیرانی درباره فیلم گاو با ذکر خاطره ای گفت: فیلم گاو را برای اولین بار با داریوش مهرجویی در برلین دیدم. انصافا پدرم در این فیلم بازی بسیار خوبی داشت تا آنجا که از جشنواره فیلم شیکاگو برای این فیلم جایزه گرفت و تیتر روزنامه ها شد.
انتظامی در پاسخ به سوال جیرانی مبنی بر اینکه پدرش تا چه اندازه به صدای بازیگر در فیلم ها اهمیت می داد، پاسخ داد: پدرم اصرار داشت که در فیلم ها خودش برای نقشهایش صحبت کند. درهمه فیلم ها به جز دو فیلم ستارخان و هزاردستان خودش صحبت کرد. من به دلیل اینکه درگیر آهنگسازی بودم و مشغله های خودم را داشتم کمتر سر فیلم های پدرم حاضر می شدم البته یکی از دلایلش این بود که نمی خواستم این شائبه ایجاد شود که من برای گرفتن شغل و یا پروژه آهنگسازی فیلم ها به پدرم سر می زنم.
وی درباره رابطه اش در کودکی با زنده یاد عزت الله انتظامی نیز گفت: هنرمندها خیلی تنها هستند زیرا از خانواده شان به خاطر کارشان دور می شوند. اما یادم می آید که پدر من ما را به سینما هم می برد (با خنده) خودش جلوتر می رفت و ما پشت سرش می دویدیم.
انتظامی درباره حضور پدرش در کنسرت هایش نیز خاطرنشان کرد: کنسرت های ما همیشه ساعت ۲۰ برگزار می شد و پدرم از ساعت ۵ بعداظهر به تالارها می آمد. اولین اجرای روی صحنه که رهبری می کردم «این فصل را با من بخوان» بود. او همیشه به من تاکید می کرد که چگونه به روی صحنه بروم و چگونه به مردم احترام بگذارم. به عنوان مثال به من یاد می داد که دستم روی قلبم بگذارم و به مردم تعظیم کنم تا اثرگذارتر باشد.
انتظامی در پاسخ به این سوال جیرانی که آیا پدرش در مقام داور سفارش دادن جایزه به او را در جشنواره کرده است یا خیر ؟ پاسخ داد: سالی که فیلم «از کرخه تا راین» به جشنواره راه پیدا کرده بود ،سر جایزه موسیقی بحث می شود و پدرم برای آنکه نه طرف من را بگیرد و نه نقشی در این جایزه داشته باشد اتاق را ترک می کند. من درحال سفر به جده بودم که ابراهیم حاتمی کیا به من گفت بمان جایزه ات را بگیر و بعد برو اما در نهایت جایزه به فیلم دیگری تعلق گرفت و دیپلم افتخار را به من دادند.
وی ادامه داد: پدرم هیچ وقت برای من پارتی بازی و یا سفارش ویژه ای نکرد. در کار مسیرهایمان از هم مجزا بود و تنها در دو کار مشترک باهم حضور داشتیم.
مجید انتظامی با اشاره به اینکه پدرم هرگز بازنشسته نشد، افزود: حتی تا روزهای آخر زندگی اش نیز برایش فیلمنامه می فرستادند همیشه کنار تخت او تعداد زیادی فیلمنامه و کتاب بود.
وی با تایید حرف های جیرانی مبنی بر نقش پررنگ عزت الله انتظامی در تاسیس موزه سینما گفت: پدرم از موسسان و از مدیران عامل ابتدایی موزه سینما بود. خودش با آژانس به منزل فیلمسازها می رفت و جایزه هایشان را می گرفت و به موزه سینما می آورد.
انتظامی با اشاره به اینکه پدرش به خانواده و نوه ها اهمیت می داد، گفت: پدرم فرزند دختر را بسیار دوست داشت و با گلنوش دختر من رابطه عاطفی و عمیقی داشت و این رابطه به اندازه ای بود که حتی پدرم خودش را ملزم می کرد اول مهر آنها را به مدرسه ببرد و حتی پول توجیبی نوه ها را نیز خودش می داد.
وی با تایید سخنان جیرانی پیرامون نقش پر رنگ عزت الله انتظامی در سینما و هنر ایران گفت: پدرم در کارش نظم و دقت زیادی داشت و هرکاری را قبول نمی کرد. او مرد بزرگی بود بعدها خواهیم دید که تاریخ درباره او چه قضاوتی می کند.
جیرانی در انتهای برنامه نیز به خاطره ای از عزت الله انتظامی پرداخت. وی گفت: زنده یاد عزت الله انتظامی در کارش بسیار دقیق بود و نظم زیادی داشت. یادم می آید سر فیلم ستاره می شود صبح بسیار زود وقتی ماشین سه دقیقه دیر می آمد زنگ میزد و میگفت چرا ماشین نرسیده است. روحش شاد و یادش گرامی.
گفتنی است، این گفتگو روز گذشته به مدت دو ساعت به دعوت و میزبانی موزه سینمای ایران برگزار شد و نسخه کامل آن هم اکنون در صفحه رسمی موزه سینما در اینستاگرام قابل مشاهده است.
بخشهایی از این گفتوگو را ببینید:
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فریدون جیرانی رئیس کانون کارگردانان شد
- نکوداشت صدمین زادروز عزتالله انتظامی برگزار شد؛ عزت الله انتظامی انسانی زندگی آفرین بود/ انتظامی به هر نقشی اعتبار میبخشید
- موزه سینما میزبان «محمود کلاری» میشود
- در نشست «بررسی سینمای اجتماعی» مطرح شد؛ سینمای اجتماعی زاییده تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه است
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- پیام کانون کارگردانان به مناسبت اولین سالگرد درگذشت کیومرث پور احمد
- گزارش مراسم رونمائی از کتاب «دندان گرگ»/ یک داستان حماسی شهری
- بازگشت مجید انتظامی پس از ۱۰ سال به سینما
- شبهای مستند با «جام حسنلو» در موزه سینما آغاز میشود
- «همراه با خاطرهها»/ برگزیده آثار مجید انتظامی در تالار وحدت
- نمایش فیلمی مرمت شده از «داریوش مهرجویی» در موزه سینما/ نمایش تصاویر پشت صحنه
- نگاهی تحلیلی به سینمای رسول ملاقلیپور در موزه سینما
- از سجاده آتش تا کارو با احمد مرادپور در موزه سینما
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- نمایش وقتی الاغا عاشق میشوند / گزارش تصویری