شاید اگر سازمان لیگ و حراست سازمان ورزش با درخواست باشگاه پرسپولیس برای حضور همسر و دختر «برانکو ایوانکوویچ»، سرمربی پرسپولیس، موافقت نمیکردند، موضوع حضور زنان در استادیوم دوباره بر سر زبانها نمیافتاد.
به گزارش سینما سینما ،اما پس از رسانهایشدن این خبر بود که شبکههای اجتماعی و رسانههای مجازی پر شد از یک سؤال تکراری: «چرا بانوان ایرانی نمیتوانند در استادیومها حضور پیدا کنند؟» جوابها هم به همان اندازه تکراری است: «حرفهای رکیک و فضای غیرخانوادگی ورزشگاهها»؛ پاسخی که «میترا حجار»، بازیگری که مدتی است فعالیت اجتماعیاش بیشتر از گذشته هم شده، آن را قانعکننده نمیداند.او در گفت وگو با صفحه آخر شرق دراین باره حرفهای جالبی زده است .
چقدر با این استدلال که باید از حضور زنان در استادیومها به دلیل فضای غیرخانوادگی آنها، جلوگیری شود، موافق هستید؟
راستش را بخواهید خود من شخصا از هر مسئولی که دیدهام، پرسیدهام که چرا زنان اجازه حضور در استادیومها را ندارند و آنها همین پاسخ را دادهاند. اما من معتقدم که اتفاقا برعکس حضور زنان در استادیومها تأثیر مثبتی خواهد داشت و باعث میشود که مردان نیز بیشتر رعایت کنند و هر حرفی را نزنند. اتفاقا این تفکیک جنسیتی نتیجه عکس داده است. امروزه همه کشورهای جهان، سرمایههای هنگفتی را برای جلب جوانان به ورزش صرف میکنند. اما با گذشت سالها ما هنوز نتوانستهایم یک فضای سالم و امن ایجاد کنیم که زنان ما بتوانند در استادیومها حضور پیدا کنند. هر فوتبالیستی دوست دارد کسانی که برایش مهم هستند و خانوادهاش در کنارش حضور داشته باشند. این حضور برای ورزشکاران دلگرمکننده است. حضور آدمهایی که به فرد عشق میدهند در بالابردن روحیه ورزشکاران خیلی مؤثر است. این تأسفآور است که ورزشکاران ما از این موضوع بیبهره هستند. من امیدوارم رحمتی که شامل حال خانواده برانکو شد، شامل دیگر ورزشکاران هم بشود. واقعا برای هر کسی دردناک است که میشنود همسر یک فوتبالیست اولینباری که اجازه ورود به استادیوم را پیدا کرد، مراسم ختم شوهرش بود.
حضور زنان در استادیوم تأثیر اجتماعی دیگری هم میتواند داشته باشد؟
واقعیت این است که امروز خانمهای ایرانی در بسیاری از حوزههای اجتماعی حاضر و تأثیرگذارند. من از زمانی که در حوزه محیطزیست فعال شدهام، این حضور را کاملا حس میکنم. در همه جلساتی که شرکت میکنم، یک نگاه اجمالی به جمع میاندازم و میبینم که بسیاری از شرکتکنندگان خانمها هستند. آخرین جلسهای که در آن شرکت کردم، در لرستان و در کنار خانم ابتکار بود که دیدم حتی دانشجویانی که در آن جلسه شرکت کرده بودند، یک خانم را بهعنوان نمایندهشان انتخاب کرده بودند که صحبت کند. ما نباید این حضور را نادیده بگیریم. اتفاقا برای خود جامعه مفید است که مسئولان آن اذعان کنند امروز خانمها چه نقش مهم و پررنگی در همه عرصههای اجتماعی دارند.
با این توضیحات فکر میکنید جامعه آمادگی حضور خانمها در استادیومها را داشته باشد؛ خود آقایان فوتبالدوست؟
مسئله اصلی این است که آیا ما میخواهیم فرهنگمان تغییر کند یا نه؟ توهینهایی که در استادیومها ردوبدل میشود، معرف فرهنگ چندهزارساله ایرانی نیست و حتما ما نمیخواهیم این توهینها معرف فرهنگمان باشد. بهکاربردن این نوع الفاظ رکیک که امروزه در شبکههای اجتماعی هم بهوفور آنها را مشاهده میکنیم و مورد آخرش هم توهین به لئوناردو دیکاپریو، بازیگر هالیوودی، بود، یک رویه غلط است که باید تغییر کند و به اعتقاد من با جداسازی زنان از مردان تغییری نمیکند. اتفاقا برعکس اگر اجازه دهند خانمها هم مثل آقایان وارد استادیومها شوند، وقتی این خانمها و آقایان که جوانان این کشور و تربیتکننده نسل بعدی هستند، از حرفهای ردوبدلشده، آزرده شوند، حتما سعی میکنند در پرورش فرزندانشان به این مسئله واکنش نشان دهند و درنتیجه با این تأثیر مثبت، فرهنگ بهمرور تغییر خواهد کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم





