سینماسینما ، علی پاکزاد – بیتا بیگی بازیگر فیلم « کاناپه» با اشاره به اینکه فیلم «کاناپه» بی شک یکی از تاثیرگذارترین فیلم های تاریخ سینمای ایران است تاکید کرد تنها دلیل توقیف فیلم استفاده از کلاه گیس بود.
به گزارش سینماسینما ، بیتا بیگی یکی از چند بازیگر فیلم جدید کیانوش عیاری بود که امید داشت «کاناپه» در جشنواره سی و پنجم نمایش داده شود. اما این فیلم از سوی هیات انتخاب کنار گذاشته شد و تا امروز جنجال های زیادی اطراف این فیلم و موضوع کلاه گیس ها مطرح شده است.
بیتا بیگی بازیگر فیلم «کاناپه» درباره چگونگی حضور در این فیلم گفت: «پاییز سال ۹۴ فراخوانی از سوی عوامل فیلم «کاناپه» منتشر شد، مبنی بر اینکه خانم هایی از سن ۱۸ تا ۲۷ سال خودشان را به پروژه «کاناپه» معرفی کنند. آقای عیاری به دنبال بازیگران نه چندان معروف و جوان بود. آذر ماه سال ۹۴ من این فراخوان را دیدم برای هر بازیگری قطعا آرزو بود که جلوی دوربین آقای عیاری قرار بگیرد. به هیچ عنوان برایم مهم نبود که برای حضور در این فیلم باید تست می دادم یا نه ولی نکته جالب این بود که آقای عیاری در ملاقات هایی که با بچه ها داشتند تست بازیگری نمی گرفتند و فقط چند کلمه ای صحبت داشتند و موضوعاتی که مد نظرشان بود را بیان می کردند.»
او ادامه داد: «آقای عیاری اعتقاد داشت به هیچ عنوان برایش بازیگر درجه یک یا شناخته شده مهم نبود. بلکه به دنبال کسانی بود که بتوانند شباهت ویژه ای بین دو خانواده ای که در فیلم «کاناپه» جزوی از قصه بودند ایجاد کند. اما به یک باره تمام معادلات بهم ریخت و یک جورایی کار خوابید. بعد از آن هم خبرهایی آمد که فیلم « کاناپه» با حضور شهاب حسینی و ترانه علیدوستی کلید خورد. اما مثل اینکه این موضوع نیز منتفی شد. تابستان امسال بود که دستیار آقای عیاری با من تماس گرفت و قرار شد که بروم و دیداری با آنها داشته باشم. زمانی که رفتم اقای پورعرب و مهدی هاشمی نیز حضور داشتند و بازیگران دیگر هم آنجا بودند. دستیار آقای عیاری به من گفت اگر قرار باشد موهایت را کامل کوتاه کنی و جلوی دوربین بروی این کار را انجام می دهی؟ من هم فکر کردم آقای عیاری قصد امتحان کردن من را دارند تا ببینند میزان علاقه من برای بازی در این فیلم چقدر است؛ در صورتی که فیلمنامه را خوانده بودم و چنین موضوعی یعنی کوتاه بودن موی سر در آن وجود نداشت. گفتم که اره موهایم را از ته کوتاه می کنم چون آقای عیاری کارگردان هستند این کار را انجام می دهم.»
بازیگر فیلم «کاناپه» درباره کلاه گیس هایی که قرار بود در این فیلم مورد استفاده قرار بگیرد گفت: «تا لحظه ای که قرار شد موهای من را کوتاه کنند اطلاعی از کلاه گیس و استفاده از آن را نداشتم. ۱۰ روز مانده بود به کلید زدن فیلم که به گروه اضافه شدم. قطعا کار کردن با کارگردانی مثل اقای عیاری بی نظیر است نمی توانم به هیچ عنوان تکنیک کار او را توصیف کنم. فکر می کردم که سینما را تا حدودی می شناسم. اما بعد از سه یا چها روز حضور سر صحنه «کاناپه» کاملا شوکه بودم و از سینمای آقای عیاری متعجب شده بودم.»
بیگی درباره داستان فیلم «کاناپه» و کیانوش عیاری گفت:« آقای عیاری بیش از هر کس دیگری به جزئیات توجه می کرد. فیلم «کاناپه » یکی از رئال ترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران است. به جرات می توانم که این فیلم یکی از تاثیر گذارترین فیلم های ما می توانست لقب بگیرد. البته این عقیده من هست اما حرف بسیاری از منتقدان و افرادی که نسخه سه ساعت فیلم را دیده بودند هم همین بود.قصه فیلم بسیار ساده است. روایت و مسائلی که بین دو خانواده وجود دارد را نمایش می دهد. هیچ پیچیدگی در فیلمنامه وجود نداشت و کاملا روان بود. تنها چیزی که باعث شد این فیلم دیده نشود موضوع کلاه گیسها بود که آقای عیاری روی آن به شدت تاکید داشتند. باید به کسانی مانند عیاری و فرهادی بیشتر توجه شود.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سرنوشت نامعلوم سریال کیانوش عیاری/ چرا تلویزیون ۸۷ متر را گردن نمیگیرد؟
- نشست «بررسی ارتباط میان کتاب و سینما»؛ کیانوش عیاری: نمیدانم اگر سینما نباشد باید چه کار کنم؟
- نگاهی به کارنامه فیلمسازی کیانوش عیاری
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- در نشست نقد و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما مطرح شد؛ قدرت و توان بازیگر نباید دیده شود/ فیلمهای عیاری دارای حدیث نفس شخصی است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نمایش و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما
- بزرگداشت کیانوش عیاری در موزه سینما برگزار شد/ کیانوش عیاری: نمیتوانم از سینما دل بکنم/ راز ماندگاری عیاری در تعهد به انسانیت و سینما است
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- کیانوش عیاری: «۸۷متر» از شبکه یک روی آنتن میرود
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی سینمایی نسلها/ نگاهی به مستند «موج نو»
- زنگ تفریح یک فیلمساز چیرهدست/ نگاهی به فیلم «ویلای ساحلی»
- آیا رضا عطاران رکوردهای فروش ۱۴۰۲ را میشکند؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
آخرین ها
- «دانه انجیر معابد» در میان نامزدهای جایزه بهترین فیلم اروپا
- نشست خبری اپرای عروسکی مولوی / گزارش تصویری
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- رایان رینولدز و هیو جکمن در یک فیلم غیرمارولی همراه میشوند
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد