سینماسینما ، علی پاکزاد – بیتا بیگی بازیگر فیلم « کاناپه» با اشاره به اینکه فیلم «کاناپه» بی شک یکی از تاثیرگذارترین فیلم های تاریخ سینمای ایران است تاکید کرد تنها دلیل توقیف فیلم استفاده از کلاه گیس بود.
به گزارش سینماسینما ، بیتا بیگی یکی از چند بازیگر فیلم جدید کیانوش عیاری بود که امید داشت «کاناپه» در جشنواره سی و پنجم نمایش داده شود. اما این فیلم از سوی هیات انتخاب کنار گذاشته شد و تا امروز جنجال های زیادی اطراف این فیلم و موضوع کلاه گیس ها مطرح شده است.
بیتا بیگی بازیگر فیلم «کاناپه» درباره چگونگی حضور در این فیلم گفت: «پاییز سال ۹۴ فراخوانی از سوی عوامل فیلم «کاناپه» منتشر شد، مبنی بر اینکه خانم هایی از سن ۱۸ تا ۲۷ سال خودشان را به پروژه «کاناپه» معرفی کنند. آقای عیاری به دنبال بازیگران نه چندان معروف و جوان بود. آذر ماه سال ۹۴ من این فراخوان را دیدم برای هر بازیگری قطعا آرزو بود که جلوی دوربین آقای عیاری قرار بگیرد. به هیچ عنوان برایم مهم نبود که برای حضور در این فیلم باید تست می دادم یا نه ولی نکته جالب این بود که آقای عیاری در ملاقات هایی که با بچه ها داشتند تست بازیگری نمی گرفتند و فقط چند کلمه ای صحبت داشتند و موضوعاتی که مد نظرشان بود را بیان می کردند.»
او ادامه داد: «آقای عیاری اعتقاد داشت به هیچ عنوان برایش بازیگر درجه یک یا شناخته شده مهم نبود. بلکه به دنبال کسانی بود که بتوانند شباهت ویژه ای بین دو خانواده ای که در فیلم «کاناپه» جزوی از قصه بودند ایجاد کند. اما به یک باره تمام معادلات بهم ریخت و یک جورایی کار خوابید. بعد از آن هم خبرهایی آمد که فیلم « کاناپه» با حضور شهاب حسینی و ترانه علیدوستی کلید خورد. اما مثل اینکه این موضوع نیز منتفی شد. تابستان امسال بود که دستیار آقای عیاری با من تماس گرفت و قرار شد که بروم و دیداری با آنها داشته باشم. زمانی که رفتم اقای پورعرب و مهدی هاشمی نیز حضور داشتند و بازیگران دیگر هم آنجا بودند. دستیار آقای عیاری به من گفت اگر قرار باشد موهایت را کامل کوتاه کنی و جلوی دوربین بروی این کار را انجام می دهی؟ من هم فکر کردم آقای عیاری قصد امتحان کردن من را دارند تا ببینند میزان علاقه من برای بازی در این فیلم چقدر است؛ در صورتی که فیلمنامه را خوانده بودم و چنین موضوعی یعنی کوتاه بودن موی سر در آن وجود نداشت. گفتم که اره موهایم را از ته کوتاه می کنم چون آقای عیاری کارگردان هستند این کار را انجام می دهم.»
بازیگر فیلم «کاناپه» درباره کلاه گیس هایی که قرار بود در این فیلم مورد استفاده قرار بگیرد گفت: «تا لحظه ای که قرار شد موهای من را کوتاه کنند اطلاعی از کلاه گیس و استفاده از آن را نداشتم. ۱۰ روز مانده بود به کلید زدن فیلم که به گروه اضافه شدم. قطعا کار کردن با کارگردانی مثل اقای عیاری بی نظیر است نمی توانم به هیچ عنوان تکنیک کار او را توصیف کنم. فکر می کردم که سینما را تا حدودی می شناسم. اما بعد از سه یا چها روز حضور سر صحنه «کاناپه» کاملا شوکه بودم و از سینمای آقای عیاری متعجب شده بودم.»
بیگی درباره داستان فیلم «کاناپه» و کیانوش عیاری گفت:« آقای عیاری بیش از هر کس دیگری به جزئیات توجه می کرد. فیلم «کاناپه » یکی از رئال ترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران است. به جرات می توانم که این فیلم یکی از تاثیر گذارترین فیلم های ما می توانست لقب بگیرد. البته این عقیده من هست اما حرف بسیاری از منتقدان و افرادی که نسخه سه ساعت فیلم را دیده بودند هم همین بود.قصه فیلم بسیار ساده است. روایت و مسائلی که بین دو خانواده وجود دارد را نمایش می دهد. هیچ پیچیدگی در فیلمنامه وجود نداشت و کاملا روان بود. تنها چیزی که باعث شد این فیلم دیده نشود موضوع کلاه گیسها بود که آقای عیاری روی آن به شدت تاکید داشتند. باید به کسانی مانند عیاری و فرهادی بیشتر توجه شود.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مجوز ساخت سینمایی برای ۶فیلمنامه صادر شد
- کیانوش عیاری در بیمارستان بستری شد
- تقدیم «ترانهای عاشقانه برایم بخوان» به کیانوش عیاری/ سینما دارای یک زبان مشترک است
- سرنوشت نامعلوم سریال کیانوش عیاری/ چرا تلویزیون ۸۷ متر را گردن نمیگیرد؟
- نشست «بررسی ارتباط میان کتاب و سینما»؛ کیانوش عیاری: نمیدانم اگر سینما نباشد باید چه کار کنم؟
- نگاهی به کارنامه فیلمسازی کیانوش عیاری
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- در نشست نقد و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما مطرح شد؛ قدرت و توان بازیگر نباید دیده شود/ فیلمهای عیاری دارای حدیث نفس شخصی است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نمایش و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما
- بزرگداشت کیانوش عیاری در موزه سینما برگزار شد/ کیانوش عیاری: نمیتوانم از سینما دل بکنم/ راز ماندگاری عیاری در تعهد به انسانیت و سینما است
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- کیانوش عیاری: «۸۷متر» از شبکه یک روی آنتن میرود
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
آخرین ها
- معرفی نامزدهای تمشک طلایی؛ «جوکر ۲» با ۷ نامزدی پیشتاز بدترینهای سال شد
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد