به گزارش سینماسینما ،شادمهر راستین، معمار و فیلمنامه نویس در گفتگو با اسکان نیوز گفت: سود اقتصادی می تواند نگاه عقیدتی برخی نهادها که سینماهای قدیمی تهران در مالکیت آنها قرار دارد را تغییر دهد، او معتقد است: سینماها می تواند خود به تنهایی بدون آن که اکران فیلم ها برای آنها سودی داشته باشد ،به مرکزی سودآور تبدیل شودند . با او درباره احیای سینماهای قدیمی گفتگوی کوتاهی کرده ایم:
برنامهریزی برای احیای سینماهای لالهزار با وجود تلاشهای بینتیجه سالهای گذشته، سرانجامی داشته باشد؟
برای لالهزار باید واقعبینانه برنامهریزی کرد. منظور از احیای لالهزار، لالهزار دههی ۵۰ نیست بلکه منظورمان لالهزار دهه ۳۰ است. در دهه ۵۰ این خیابان خاطرات خوبی ندارد و آنها که مخالف احیا هستند، منظورشان احیای لالهزار دهه ۵۰ است. در حال حاضر کاربریها در لالهزار هم عوض شده، مسافرخانههای ناصرخسرو از بین رفته است و دیگر این خیابان که زمانی انبار صنف الکتریکیها بوده، رونق سابق را ندارد. در این خیابان الکتریکیها دو گروه هستند؛ آنها که از واحدهایشان به عنوان انبار استفاده میکنند که خودشان پیشنهاد دادهاند مثل بازار موبایل یا بازار مبل از شهر خارج شوند و حاضر هستند مغازههایشان را واگذار کنند یا تغییر کاربری دهند. گروهی نیز محصولات برقی خانگی دارند که آنها نیز حضور در مکانی که در دو طرح ترافیکی واقع است، برایشان دشوار است. بنابراین سندیکای آنها آمادگی دارند که هم از این مکان بروند و یا مغازهها تغییر کاربری دهد.
سینماهای این محدوده نیز متعلق به بنیاد مستضعفان، بنیاد شهید و حوزه هنری است و چون درآمدی ندارند، دوست دارند این سینماها را به کسانی بفروشند . برای آنها مبنای اقتصادی، مهمتر از مبنای فرهنگی است و معتقدند کار فرهنگی آنها، کار سینماداری نیست و کارهای دیگر است .
اما اگر سینماهای این مکان احیا شود و به درآمدزایی بیفتد، آنها نیز به جای فروش سینماها و تبدیل آن به پاساژ، به دلیل همان نگاه اقتصادی، سینماها را حفظ میکنند. این یک زنجیره است. نگاه به لالهزار، نگاه آنی نیست. خانه هنرمندان نیز در دههی ۶۰ پادگان بوده اما در دهه ۷۰ به خانه هنرمندان تبدیل شد، طبقه بالای آن در ابتدا خالی بود و به انجمنها داده میشد اما حالا تا شعاع دو کیلومتری این ساختمان، به مرکز فرهنگی تبدیل شده است؛ این یک برنامهریزی ۲۰ ساله است که باید گامهای ابتدایی آن برداشته و به تدریج تکمیل شود. مهمترین اقدام، واگذاری آن به بخش خصوصی و دادن اعتبار و تسهیلات است تا آنها خودشان به همراه کارشناسان میراث، معماری و شهرسازی، لالهزار را احیا کنند و نگاهمان باید این باشد که قدم به قدم لالهزار را تصرف کنیم.
این سینماها می توانند آن سود مورد انتظار این نهادها را کسب کنند ؟
مجموعه اسنادی که در سینما«ایران» است، به اندازه موزه سینماست. بر فرض آنکه در این سینما فیلمی فروش نداشته باشد اما خودِ سینما و فضایی که مورد بهرهبرداری قرار میگیرد، قابلیت درآمدزایی دارد. صاحبان سینما از هزینهبر بودن سالنهای سینما نگرانند اما باید فضا را به گونهای طراحی کنیم که در طول زمان، به سمت افزایش ارزش افزوده برویم؛ موضوعی که در خانه هنرمندان مشاهده میکنیم، خانههایی که در اطراف این خانه وجود دارد، گرانتر از خانههای این محله است بنابراین باید طراحی فضاها به گونهای باشد که این سینماها خود سودآور باشند.
در جایی از انبار سینما خورشید و یادگاری هایی که در آن پیدا کرده اید گفتید دقیقا در این سینما چه آثاری وجود دارد ؟
سینما خورشید انبار سایر سینماهای لالهزار است. پیش از این اتحادیه سینماداران در سینما خورشید که رفت و آمد کمتری داشت، جمع میشدند، بنابراین تمام مدارک سینماهای لالهزار در سینما خورشید است؛ اسناد دوران طلایی سینماهای لالهزار و فیلمهای دهه ۳۰ از «گلنار» تا تهبرگهای بلیت فیلمهای آن دهه. آن زمان مبنای تسویهحساب صاحبان سینما و صاحب فیلم، همین تهبرگها بوده و حکم اوراق بهادار را داشتند.
آیا نهادی که رادیو سیتی را در مالکیت دارد با شما همکاری می کند که مثلا خاطره این سینما در دهه سی زنده شود ؟
بحث مالی و درآمدی بر موضوعات عقیدتی تقدم دارد. نگاه اقتصادی به سینما مقابل سایر تفکرات قرار میگیرد. زمانی حوزه هنری میگفت در سینماهایش فیلمهایی که بر اساس عقیدهاش نباشد، اکران نمیکند اما در حال حاضر فیلمهایی که بفروشد و چرخ اقتصاد آنها را بچرخاند، در این سینماها اکران میشود؛ بنابراین نگاه عقیدتی با گردش اقتصادی در سینما عوض میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- کتاب «آبی به شب نزدیکتر است» رونمایی شد؛ اثری درباره پیچیدگیهای ذهنی انسان مدرن
- تقدیر از موزه سینما در هفته میراث فرهنگی/ موزه سینما آلبوم خانوادگی سینماست
- شادمهر راستین: سینمای ایران برای باورپذیری مستلزم پژوهش است
- ثبت اضطراری سینما ایران/ امیدواری برای حفظ و مرمت بناهای لالهزار توسط مالکان
- برنامههای «گذر سینما» در جشنواره جهانی فیلم فجر/ بهاره رهنما «سونات پاییزی» را میخواند
- گفت وگوی شادمهر راستین با آیدین آغداشلو، درباره نسبت عباس کیارستمی و نقاشی
- مدیر باشگاه جشنواره جهانی فیلم فجر اعلام کرد: افزایش سهم بلیتهای تخفیفدار اعضای باشگاه جشنواره جهانی فیلم فجر
- کارگردان «تمارض»: خیلی خوشحالم که فیلمم را بدون زیرنویس میبینم
- در گفتوگو با فیلمنامهنویسان درباره سریال شهرزاد عنوان شد/ هیچ موفقیتی اتفاقی نیست
- معرفی مدیران مواد تبلیغاتی و باشگاه جشنواره کودک و نوجوان اصفهان
- سینمای اختصاصی برای باشگاه بیست هزار عضوی جشنواره جهانی فیلم فجر
- در باشگاه جشنوارهی جهانی فجر چه خبر است؟
- نمایش و نقد «شب قوزی» در سینما تک خانه هنرمندان
- در نشست «سینمای کیارستمی»: کیارستمی خودش را به سینمای جهان دیکته کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری






