تاریخ انتشار:۱۳۹۴/۰۷/۰۵ - ۰۲:۱۲ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 2897

فیلم گنجشک‌هاعلی افتخاری _فیلم «گنجشک‌ها» به کارگردانی رونار رونارسون فیلمساز ایسلندی جایزه صدف طلایی شصت و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم سن سباستین را از آن خود کرد.

به گزارش «سینماسینما»، برندگان قدیمی‌ترین و معروف‌ترین رویداد سینمایی اسپانیایی‌زبان شنبه شب در سن سباستین در اسپانیا معرفی شدند.

به گزارش ورایتی، در بخش مسابقه اصلی «گنجشک‌ها» (Sparrows) به کارگردانی رونار رونارسون تولید مشترک ایسلند، دانمارک، کرواسی جایزه اصلی یعنی جایزه صدف طلایی را از آن خود کرد. این فیلم که یکی از فیلم‌های خارجی محبوب این دوره جشنواره سن سباستین بود، داستان یک پسر ۱۶ ساله است که از پیش مادرش در ریکیاویک نزد پدرش در نواحی روستایی ایسلند می‌رود.

«گنجشک‌ها» دومین فیلم بلند داستانی رونارسون بعد از «آتشفشان» است که اولین بار در دنیا در ۲۰۱۱ در بخش دو هفته کارگردانان جشنواره کن نمایش داده شد.

فیلم فرانسوی «تکامل» (Evolution) به کارگردانی لوسیل هادزیهالیلوویک دیگر برنده بزرگ این دوره جشنواره سن سباستین بود. این فیلم جایزه ویژه هیئت داوران همین‌طور جایزه بهترین فیلمبرداری (مانو داکوس) را دریافت کرد. داستان «تکامل» در جزیره‌ای روی می‌دهد که ساکنان آن فقط زنان هستند و پسران جوان در آن هیچگاه به بلوغ نمی‌رسند.

هیئت داوران همچنین از فیلم «مرتد» (The Apostate) به کارگردانی فدریکو ویروخ تقدیر کردند. این فیلم درباره اضطراب‌های سال‌های پایانی دوران نوجوانی است. ضدقهرمان فیلم که پسری نوجوان است با مسائلی چون ایمان، گناه و تمایل دست و پنجه نرم می‌کند و می‌کوشد از گذشته توفانی خود بگریزد، از انتظارات پدر و مادرش پیروی نکند و برای رسیدن به بلوغ راه خودش را برود. «مرتد» همچنین برنده جایزه فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم (فیپرشی) شد.

ریکاردو دارین آرژانتینی («راز درون چشمان آن‌ها») و خاویر کامارا اسپانیایی («با او حرف بزن») برای فیلم اسپانیایی «ترومن» (Truman) به کارگردانی سسک گی به طور مشترک جایزه صدف نقره‌ای بهترین بازیگر مرد را دریافت کردند. داستان درباره دو دوست و سگ وفادار آن‌هاست. «ترومن» داستانی درباره دوستی، خانواده و عشق است.

یوردانکا آریوسا بازیگر کوبایی نیز برای فیلم «سلطان هاوانا» (The King of Havana) به کارگردانی آگوستی ویارونگا برنده جایزه صدف نقره‌ای بهترین بازیگر زن شد. داستان داستان این فیلم در دوران تحریم‌ها در کوبا در دهه ۱۹۹۰ روی می‌دهد، اما فیلم در جمهوری دومینیکن فیلمبرداری شده است. «سلطان هاوانا» اولین فیلم ویارونگا بعد از فیلم موفق «نان سیاه» در ۲۰۱۱ است که یکی از موفق‌ترین فیلم‌های اسپانیا در سال‌های اخیر بود و جوایز گویا آکادمی اسپانیا را درو کرد. «سلطان هاوانا»‌ از روی رمانی به همین نام نوشته پدر خوان گوتیرس ساخته شده است.

جایزه صدف نقره‌ای بهترین کارگردان به ژواکیم لافوس کارگردان بلژیکی برای فیلم «شب‌های سفید» (The White Nights) رسید. ونسان لیندون برنده جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره کن امسال («حد یک مرد») در این فیلم نقش رئیس یک ان‌جی‌او را بازی می‌کند که می‌کوشد ۳۰۰ کودک را از چاد که در جنگ داخلی ویران شده است، نجات بدهد. لافوس سال ۲۰۱۲ با فیلم «بچه‌های ما» در بخش نوعی نگاه جشنواره کن حضور داشت و تماشاگران و منتقدان را تحت تأثیر قرار داد.

«۲۱ شب با پتی» (۲۱ Nights with Pattie) هشتمین فیلم ژان-ماری و آرنو لاریو برادران فیلمساز فرانسوی نیز برنده جایزه بهترین فیلمنامه شد.

جایزه کارگردانان جدید Kutxa سن سباستین نیز به فیلم فرانسوی «بچه جدید» (The New Kid) به کارگردانی رودی رزنبرگ رسید. این جایزه با جایزه‌ای نقدی ۵۰ هزار یورویی همراه بود. جایزه ۳۵ هزار یورویی افق‌های لاتین نیز به «پائولینا» (Paulina) به کارگردانی سانتیاگو میتره رسید. این فیلم که بازسازی فیلم آرژانتینی «La Patota» است مطالعه‌ای درباره واکنش‌های متفاوت به خشونت است. «پائولینا» جایزه جوانان سن سباستین و جایزه «نگاه دیگر» را نیز از آن خود کرد. این فیلم ماه مه پیش نیز جایزه اصلی بخش هفته منتقدان جشنواره کن را نیز گرفت.

شصت و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم سن سباستین ۱۸ تا ۲۶ سپتامبر (۲۷ شهریور تا ۴ مهر) برگزار‌ شد.

فیلم‌ اسپانیایی «Un Dia Perfecte Per Vola» به کارگردانی مارک رچا و «ایوا نمی‌خوابد» به کارگردانی پابلو آگوئرو (آرژانتین، فرانسه) از دیگر فیلم‌های بخش مسابقه اصلی جشنواره سن سباستین ۲۰۱۵ بودند.

شصت و سومین جشنواره فیلم سن سباستین در حالی برگزار شد که سینمای اسپانیا پس از یک دوره رکورد اقتصادی در سال ۲۰۱۴ به لحاظ درآمد، تعداد بلیت فروخته شده و سهم بازار در سال ۲۰۱۴ یک رکورد جدید خلق کرد.

جشنواره سن سباستین از ۱۹۵۳ در شهر سن سباستین در سرزمین خودمختار باسک برگزار می‌شود. این جشنواره بزرگ‌ترین ویترین سینمای ملی اسپانیاست.

فهرست برندگان جشنواره سن سباستین ۲۰۱۵ به شرح زیر است:

بخش مسابقه اصلی

صدف طلایی: «گنجشک‌ها» به کارگردانی رونار رونارسون (ایسلند، دانمارک، کرواسی)

جایزه ویژه هیئت داوران: «تکامل» به کارگردانی لوسیل هادزیهالیلوویک (فرانسه)

تقدیر: «مرتد» به کارگردانی فدریکو ویروخ (اسپانیا، اروگوئه، فرانسه)

صدف نقره‌ای بهترین کارگردان: ژواکیم لافوس برای «شب‌های سفید» (بلژیک، فرانسه)

صدف نقره‌ای بهترین بازیگر زن: یوردانکا آریوسا برای «سلطان هاوانا» به کارگردانی آگوستی ویارونگا (اسپانیا، جمهوری دومینیکن)

صدف نقره‌ای بهترین بازیگر مرد: ریکاردو دارین و خاویر کامرا برای «ترومن» به کارگردانی سسک گی (اسپانیا، آرژانتین)

بهترین فیلمبرداری: مانو داکوس برای «تکامل» به کارگردانی لوسیل هادزیهالیلوویک (فرانسه)

بهترین فیلمنامه: ژان-ماری لاریو و آرنو لاریو برای «۲۱ شب با پتی» به کارگردانی ژان-ماری لاریو و آرنو لاریو (فرانسه)

دیگر جوایز اصلی

جایزه کارگردانان جدید Kutxa: «بچه جدید» به کارگردانی رودی رزنبرگ (فرانسه)

تقدیر: «زندگی جنسی گیاهان» به کارگردانی سباستین برام (شیلی)

تقدیر: «آدم‌های سرگردان» به کارگردانی پیتر گرونلوند (سوئد)

جایزه تماشاگران: «خواهر کوچک ما» به کارگردانی هیروکازو کوره-ادا (ژاپن)

جایزه تماشاگران، فیلم اروپایی: «کوه‌ها شاید حرکت کنند» به کارگردانی جیا ژانکه (چین)

جایزه افق‌ها: «پائولینا» به کارگردانی سانتیاگو میتره (آرژانتین، برزیل، فرانسه)

تقدیر: «به تو هرج و مرج را وعده می‌دهم» به کارگردانی خولیو هرناندز کوردون (مکزیک)

تقدیر: «از دور» به کارگردانی لوییس سیلوا (ونزوئلا، مکزیک)

جایزه جوان: «پائولینا» به کارگردانی سانتیاگو میتره (آرژانتین، برزیل، فرانسه)

دیگر جوایز

جایزه فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم (فیپرشی): «مرتد» به کارگردانی فدریکو ویروخ (اسپانیا، اروگوئه، فرانسه)

جایزه SIGNIS: «موئیرا» به کارگردانی لوان توتبریدزه (گرجستان)

تقدیر: «وقتی یک درخت می‌افتد» به کارگردانی آشیر آلتونا ایزا (اسپانیا)

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها