تاثیر روانی که توقیف فیلمها به دنبال دارد در پارهای از مواقع حتی از ضرر و زیان مالی آن هم بیشتر بوده است، مقولهای که ابوالحسن داودی کارگردان فیلم «زادبوم» با تلخی از آن یاد میکند و به «اعتماد» میگوید:«آسیبهای روانی ناشی از ۱۰ سال در محاق ماندن فیلم «زادبوم»(۸ سال توقیف و دو سال سنگاندازی حوزه هنری) هیچگاه از خاطرم محو نخواهد شد.» فیلم «زادبوم» از نظر کارگردانش از دو زاویه مورد ظلم واقع شد:«فیلم هم از جانب مدیران فرهنگی آن دوره مورد ظلم قرار گرفت و هم از ناحیه کسانی که خود دستاندرکار تولید فیلم بودند! به بیان دقیق سازمانی که مرا به سمت ساخت این فیلم هدایت کرده بود هم بعدا با تغییر مدیریت در صف اول سنگاندازی برای ممانعت از اکران فیلم قرار گرفتند! من این فیلم را بر اساس پیشنهاد اولیه یک ارگان فرهنگی چون دفتر سینمایی حوزه هنری ساختم. وقتی کار را شروع کردم، سرمایهگذاری صددرصدی این فیلم با حوزه هنری بود، بعد وقتی فیلم از جانب وزارت ارشاد توقیف شد از جانب مدیریت جدید حوزه هنری هم مورد ظلم قرار گرفت. یعنی با وجود اینکه سهم آنان را خریده بودم و نقدا پولش را پرداخت کرده بودم، وقتی قرار شد فیلم در سینماها اکران شود به کلی مانع از نمایش فیلم در سینماهای حوزه هنری شدند.» دردناک بودن این قضیه از جانب این فیلمساز آنجا بود که هیچکس هم به وی توضیحی نمیداد و هیچ دلیلی هم آورده نمیشد که موانع اکران این فیلم چیست؟«شگفتی اینکه با این همه سختی و فشاری که بر من فیلمساز تحمیل شد، فیلم بعد از ۸ سال توقیف بیدلیل به لحاظ ممیزی و سانسور هیچ مشکلی نداشت و اصلا مورد جرح و تعدیل قرار نگرفت و نسخه کامل آن بر پرده سینماها رفت!» داودی در ادامه تلقی خود را از موانعی که گاهی سر راه فیلمسازان قرار میگیرد اینگونه توضیح میدهد:«چنین موانعی بر اساس کجسلیقگی سر راه سینماگران قرار میگیرد، برای اینکه عمر سینماگر را نابود کنند و به لحاظ روحی آنها را تحت فشار قرار داده تا فیلمساز به زانو دربیاید که مطابق خواست آنها حرکت کند؛ اما همه میدانند من سینماگر شاید بندهایی از قانون را نپسندم اما وظیفه دارم تابع آن عمل کنم اما اینکه سالیان سال از جانب قدرتی که هیچ حرف منطقی ندارد مورد ظلم قرار بگیرم برای من سینماگر جز اذیت و آزار روحی چیزی به ارمغان نمیآورد. در هر شغلی پیش میآید که محصول بعد از ساخت مطابق سلیقه مدیران و یا صاحبان قدرت از کار درنمیآید اما اینکه به فیلمساز فشار روحی وارد کنی و به تخریب روانی او دامن بزنی، قابل پذیرش نیست و تحملناپذیر است و به نظر من مسوولیت شرعی آن به مراتب بالاتر است.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ابوالحسن داودی در گفتوگو با سینماسینما/ «هزارپا» در جشنواره فجر حضور نخواهد داشت/ به شدت ناامید شدهام
- اعلام تازهترین آمار فروش فیلمهای روی پرده/ تعطیلی پنج روزه سینماها از امشب
- نگاهی به «زادبوم»/ جسارتِ ستایش برانگیز
- نگاهی به زادبوم / دغدغه محیط زیستی یا پز روشنفکری و اپوزیسیون!
- فیلمی که جایزه نگاه ملی را گرفته ، رسما ازسوی حوزه تحریم میشود، معنای این چیست؟
- با اکران سه فیلم جدید/ سینمای اجتماعی جان میگیرد
- اکران فیلمی با بازی عزتالله انتظامی
- ابوالحسن داودی شرح داد/ «زادبوم» بعد از ۹ سال با چه تغییراتی اکران میشود؟
- انتقاد شدید کیهان از اظهارات ابوالحسن داودی دربرنامه هفت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





